Gå til innhold
Fiskersiden

Feriefiske i Finnmark


Sigg
 Share

Recommended Posts

Årets tur til Finnmark var endelig her. Vi var pakket og klar til å gå på flyet. Minner strømmet på, og dagdrømmer snek seg inn i tankene. Dagdrømmer om havfiskestanga i full flex og jubelbrøl gjorde ikke flyturen lettere. Der og da ville jeg bare være en plass. Nemlig Øksfjord. Etter flyturen fulgte en to timers biltur, der jeg fikk se en storslått natur som vanlig. Det i kombinasjon med trendy sommermusikk var, også som vanlig, en herlig følelse. Nå lå sommeren foran meg, og nye minner skulle skapes. Og nye minner ble det.

To timer fløy forbi og vi var en ti minutters båttur unna hytta, Buktenes. Her skulle jeg tilbringe fire uker av min dyrebare sommerferie. Fire uker med fisking, hver eneste dag. Kan det bli bedre?

Vi ankom på kvelden, så det ble lite fisking. Neste morgen derimot skulle det fiskes. Jeg sjekket om steinbiten var hjemme, men som vanlig unngikk dem meg. Det var en litt treg start, men da søskenbarnet mitt Hans kom, ble det fart på sakene..

post-30644-0-68689800-1441907340_thumb.j

Bilde av Buktenes på en nydelig sommerdag i Øksfjorden.

Ueren måtte jo prøves, selv om de ikke blir så aldeles store i denne fjorden. Gøy er det uansett. Vi startet bra og lander noen fisk på 1,2-1,4kg. Etterhvert skiftet vi plass og det var et utmerket sjakktrekk. Første nedslipp ble det fast fisk for begge to, og 200m senere kunne begge lande fin uer. Vekta på min viste 1,75, noe som var pers med 10grams margin. Hans fikk også ny pers på 1,78kg. Det ble en velykket tur, for å si det sånn.

post-30644-0-88309100-1441907402_thumb.j

En vanvittig vakker fisk!

Neste mål var kveita og den skulle bli tatt på den legendariske Kobbavikgrunn. Her har jeg kveite på 47kg på cv'en og som regel skuffer ikke denne plassen. Vi ble å prøve mye etter kveite denne sommeren uten fangst, men noen ganger klaffet alt. Etter en dags fiske etter flyndre innerst i fjorden, fristet det med skikkelig havfiske. Vi ordnet shad-jiggene og fisket småsei da vi var på plass. Også var det bare å drifte, og lage lekre, kreative bevegelser med havfiskestanga. Plutselig kjenner jeg et dunk og smånapp følgte med. Jeg bøyer stangen ned og setter tilslag. Fish on!

Nå kom den typiske kveiteristingen og den tvinger stangen nedover. Den raser ut i en utrolig fart. Plutselig henger den bom fast. Er den så svær?

Hans er kjapt ute og kjører opp mot snøret. Ikke lenge etter var kveita over bunn og rett under båten. Hans setter kleppen i den. Det ble en kort og heftig fight, men jeg var uansett fornøyd! Vekta visste småpene 14,22kg, noe som er den 3. største kveita ever for min del. Alltid gøy å få kveite!

post-30644-0-64780700-1441908296_thumb.j

Fin fisk i vakre omgivelser!

En liten film følger med..

Rognkjeks er en art som alltid har unngått meg. Jeg vet at det finnes en del av de her i fjorden, men å få den er lettere sagt enn gjort, men man vet jo aldri. En formiddag ble jeg og Hans vekket av et skrekkelig brøl fra bestemor, som sa at Hans måtte hente Onkel med båten. Han spurte om jeg vil være med, men det fristet egentlig å ligge i senga å slappe litt av. Men jeg sa ja, og vi kjørte mot Storvika. Onkel var litt forsinket, så vi utnyttet muligheten til å se oss litt rundt på havbunnen i den grunne vika. Vi driftet forsiktig, mens begge ser etter spennende ting som steinbit, kveite, breiflabb osv. Plutselig ser jeg en rar fisk. Jeg klarte ikke å kjenne den igjen før jeg så munnen. ROGNKJEKS!! Dessverre lå det ikke en eneste stang i båten, så vi måtte bare huske plassen så godt vi kunne, til vi hadde utstyret i orden.

Etter at Onkel ble kjørt til hytta, var det bare å kjøre over fjorden igjen. Klarte vi å finne den igjen?

Svaret er ja. Den lå på den akkurat samme plassen som sist. Jeg ordnet et sigarsøkke med en 8'er krok hengende på slep, agnet med en liten reke og sank ned. Reka danset foran munnen til kjeksen, men den ville ikke ta. Etter 10 minutter med intens lokking, forsvant den lyserosa reka. Tilslaget satt og en etterlengtet art kom ombord i båten. En herlig følelse :D

post-30644-0-41800700-1441910842_thumb.j

770g med ren skjønnhet og #84 var i boks!

Siden man allerede hadde sneglet seg opp til Øksfjord, kunne man også ta en tur innom «Storfiskens rike», nemlig Sørøya. Dette er også hjemstedet til Hans, og vi bestemte oss for å være her i fem dager. Hans hadde forhørt seg med en fyr, Christian, som har båt i Breivikbotn. Dermed var planen klar. Og det er nærmest bare en fisk som svømmer rundt i tankene mine. Uer. Stor uer har alltid vært en drøm, og det ble det desverre fortsatt. Vi kjørte ut mot dypet der dypvannsabboren befinner seg, men selvfølgelig var det bølger. Og de var ikke små! En sjøsyk søring holdt ikke ut i det barske havet utenfor Finnmark, så vi snudde nesen hjemover.

Selv om uerfisket gikk bokstavelig talt i dass, fikk vi testet ut både flyndrene og kveita. Men det ble fortsatt ikke noe spesielt å rapportere om. Masse sandflyndrer der største var på 650g og små steinbit var det hele. Uansett var det veldig kjekt å prøve seg på havet utenfor Sørøya.

Jeg hadde sett på en plass i Hasvik fra land på et sjøkart, som virket veldig lovende for flyndrer. 20 meter og sand. Dermed ble vi å prøve litt kystmeite også, selv om utstyret ikke var av det tyngste laget. Lette slukstenger beregnet til ferskvann ble brukt og vi kastet uti glidetackler agnet med reke. Dette gjorde susen. Ikke lenge etter første kastet kom den første flyndra på land. En beskjeden sandflyndre. Et veldig lovende tegn. Rett etterpå kom det noe på min stang. Jeg ga den litt tid for å svelge, før jeg tok tilslaget. Fast fisk og opp kom en fin rødspette. Denne plassen leverte og skal nok bli prøvd igjen!

post-30644-0-59862100-1441910890_thumb.j

En nydelig rødspette på 1,53kg. Fattige 330g unna persen.

Etter å ha kommet tilbake til hytta, bestemte vi oss for å ta oss en tur på fjellet. Jeg er ikke en typisk ferskvannsfisker, men det er litt gøy med variasjon. En storslått natur og diverse dyr får man også på kjøpet. Det er som regel veldig fint på fjellet, men fluer og dritt kan være irriterende. Vi fisket i fire vann og dro 5 røyer og 11 ørret på ca 8 timer. Min beste fisk fra turen var nok røye på 0,24kg, den 4. røya jeg har fått noensinne..

post-30644-0-58425700-1441911277_thumb.j

Finfin fisk fra det vakre nord!

Så kom 25.07, min bursdag. Det skulle feires med pizzabolle og kaker, men det ble mer enn som så. Vi hadde fått et «oppdrag» fra Bestemor og sa at noen ville kjøpe fisk fra oss, spesielt uer. Dermed kjørte jeg og Hans ut på dypet. Det var mye vind og forholdene var dårlige. Uer fikk vi uansett, så turen var ikke mislykket. Vi skulle akkurat til å bytte plass da jeg stoppet i noe stort. Den rant og rant ut. Det var ikke tvil om arten, men hvor stor var den? Etterhvert ble seien utslitt, så da var det bare å pumpe den opp fra dypet. Fortommen kom, og skuffelsen var stor. Det var nemlig to stykk. Men uansett årsbeste på sei på 7kg og 7,87 er helt greit. Gøy var det!

post-30644-0-87631900-1441911371_thumb.j

En helt grei bursdagspresang..

post-30644-0-89666400-1441911465_thumb.j

(sei 7,87) Tredje største seien som jeg har fått. Da kan man jo koste på seg et aldri så lite smil.

Bursdagen var ennå ikke ferdig, og mot kvelden så roet vinden seg. Da bar det ut på dypet igjen. Men før vi gikk ut fikk stefaren min, Emil, makrell fra land. Noe som var ny art for Hans, og kun 30g unna persen min. Var det kilos makrell i fjorden? Vi måtte bare prøve.

Ute ved Auskarnes, som alle vet hvor er hehe, stupte både måker og terner, og fisk hoppet overalt. Første kastet resulterte i makrell! Et svært flak var inne i fjorden. Og med lette slukstenger beregnet for ferskvannsfiske var det noe av det gøyeste fisket ever. Vi fisket i rundt en og en halv time før vi ga oss. Vi hadde landet 31 makrell der største var 750g. Og jeg perset med en på 730g. En fantastisk slutt på bursdagen!

post-30644-0-67755800-1441911509_thumb.j

Fin makrell fra Finnmark!

Det er alltid en stor nedtur å reise fra denne vidunderlige plassen. Man savner alt, helt til man faktisk er der. Da hører man hjemme og vil ikke være noen annen plass på hele kloden. Selv om det er trist å forlate Finnmark, vet jeg alltid at jeg skal tilbake. Det er en god følelse.

Endret av Sigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.