Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger guide i jungelen av utstyr


PzN
 Share

Recommended Posts

Hei, godtfolk.

Min første post på forumet, men fikk inntrykk av at det var god hjelp å få her.

Og slapp av, jeg har gjort litt research før jeg kommer hit med hatten i hånden ;)

Det er lenge siden jeg har fisket noe særlig, men etter at jeg var på ørret/røye-fiske i sommer så ble jeg igjen bitt av basillen. Jeg har liten erfaring med innlandsfiske, og har fisket ved kysten (hvor jeg også har vokst opp). Min bekymring med denne kombinasjonen er definitivt kastevekt. Jeg trenger litt vekt på slukene når jeg skal fiske lands kysten på Sunnmøre, men ørret/røye-slukene er jo ofte veldig mye lettere.

Det jeg ser etter nå er en god all-round stang som jeg både kan bruke til ørret-fiske og typisk kystfiske (kaste fra land). Håper ikke jeg ber om for mye med den kombinasjonen. Jeg har for en eller annen grunn sirklet meg inn på Shimano - usikker på hvorfor, men det er det jeg underbevisst har hørt mest om.

Etter hva jeg har lest meg frem til så passer en Beastmaster eller Speedmaster godt til mitt bruk(?) At de kan deles i 5-6 deler har ikke noe å si for kvaliteten på stanga(?), lengden bør være 270(?), 7-21g kastevekt(?) og jeg bør ha halv-aksjon(?). Jeg regner med at dere legger merke til de subtile spørsmålstegnene mine her. Er jeg helt ute å kjører, eller er dere enige?

Så var det sneller. Her er det seriøst en jungel der ute, og her er jeg virkelig blank. Håper noen snille sjeler her inne kan hjelpe meg. Føler jeg har et bruk som ikke så mange andre har beskrevet på forum rundt om kring, så jeg måtte bare lage en egen tråd.

Takk på forhånd for svar :)

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på rett spor når det gjelder stang. En beastmaster 7-21 gram er ypperlig til sjøørret og har rygg nok til å temme torsk på flere kilo. Den vil også fungere greit med ørretsluker på 10-12 gram. Du mister litt kastelengde i forhold til en lettere stang men det utgjør ikke så mye.

Spinnere og de minste slukene er det bare å glemme, men du kan bruke bombarda og flue til mindre ørret. Sikkert mer effektivt en sluk også...

Når det gjelder snelle så er det kun Daiwa og Shimano som får bli med meg fisketur. Shimano har et bedre servicenettverk i Norge og må derfor anbefales.

En Shimano i størrelse 2500 vil være perfekt størrelse til ditt fiske. Fyll opp med 0,15 multi og 0,25 monofortom og du er klar for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt og godt svar.

Veldig greit å få bekreftet at jeg har sirklet meg inn på rett type stang. To kjappe oppfølgingsspørsmål om stangen: Vil jeg kunne gå opp til tyngre sluker enn 21g om behovet er der? Har forstått det slik at Beastmasteren skal fungere greit med sluker opp mot 25g(?). Røye-fiske er relativt nytt for meg, og erfaringsmessig sett så er de relativt små. Her regner jeg med at utstyr som bombarda og flue er å foretrekke på en slik stang? Er vel ikke like enkelt å få en røye på 400g til å bite på en ørret-sluk på 10g? Misforstå meg rett, jeg ber ikke om hele kurset i teknikken her, er vel heller bare bekymret for å stå med en stang som jeg ikke kan bruke små nok sluker på til røye.

Har faktisk sett på Shimano-snelle i størrelse 2500. Synes det er veldig mange modeller å velge mellom, og med ulike bremsesystemer. Noen som kan komme med et konkret forslag til en god snelle til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røye er rimelig sær så den kan ta 10 grams sildesluk den ene dagen for så å bare ta småtteri den neste. Et godt nordnorsk triks er å bruke en stor skjesluk med en markkrok hengende 10-15 centimeter bak. Tror nok du kan finne metoder som virker selv om stangen er litt kraftigere en anbefalt til slikt fiske.

Snellen jeg liker best er den gamle versjonen av Shimano super GT, men det er mange gode å velge mellom. Vet ikke om det selges dårlige Shimanoer i Norge lenger. Ville nok bare lett litt rundt etter gode tilbud. Er jo rette tiden på året for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre om en liten ting til her, jeg. Så nå nettopp at Shimano har en Speedmaster 270 med 7-28g kastevekt. Noen som har noen erfaring med denne? Kan ikke tenke meg at det ikke kan være noe annet en positivt at man får et enda større muligheter kontra 7-21g? Denne var det jeg tenkte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Fikk selv sikret meg Skitt Fiske Jubileum Trout 9' 7-28g til den nette sum av 480kr på black Friday. Dette er en 5 delt stang versjon av Lawson Northern Lite. Hele denne stang serien er fremdeles på tilbud, og vil også være med på Cyber monday i natt/morgen.

Sikret meg også en Shimano Alivio 11' 7-21g til latterlige 35kr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

*Bump*

Hei, og takk for sist.

Det ble dessverre ikke noe innkjøp av fiskeutstyr i 2015, selv etter gode råd. Jeg har likevel vært innom forumet tritt og ofte for å følge med i nye emner. Nå har det seg slik at jeg snart har bursdag, og heldigvis så var min bror så smart at han fortalte om spleisegaven som han og foreldrene mine hadde tenkt seg ut. Jeg fikk snakket dem vekk fra å kjøpe snowboard til meg og fortalte at jeg heller ønsket meg fiskeutstyr, da dette er noe jeg har tenkt på lenge.

Anyways; Behovet og ønsket er fortsatt det samme som når jeg startet denne tråden i 2015. Kystfiske (primærtsett fra kai o.l) og ferskvann. Jeg har bestemt meg for en Beastmaster STC 300/330 7-21g og Shimano Stradic CI4+ FB

Siden dette er en gave og snowboadpakken de hadde sett seg ut kostet litt, så har jeg plutselig et luksusproblem med at jeg kan velge meg to sneller med ulik størrelse. Jeg tenkte opprinnelig på 2500 som en allround-snelle, men nå kan jeg kanskje velge f.eks én 1000 (til ferskvann) og én 3000 (til kystfiske/SØ) for en liten egenandel. Hva tenker ekspertene om dette? Er det verdt det, eller skal jeg spare meg og familien penger og bare går for en 2500? Kan jeg eventuelt gå for så mye som 4000 med den stangen, eller er det litt overkill på 7-21g?

På forhånd takk for svar :)

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svaret på det du spør om men jeg ville heller vurdert en ekstra, lettere stang til ferskvann og brukt en snelle i strl 2500 på begge. Det følger med to spoler så du kan bruke snøre i to forskjellige dimensjoner uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar. Den tanken hadde faktisk ikke slått meg i det hele tatt. 

Det blir nok i meste laget med 2 stk stenger og 2 stk sneller i den prisklassen, så det må i så fall bli en 2500-snelle og to stenger. Men da blir spørsmålet igjen hvilken stang-kombinasjon (type, lengde og kastevekt) jeg bør gå for i kombinasjon med den snellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dreper budsjettet ditt med 2 av hver så kan du jo vente litt med handelen til det er "Black Friday",da får du jo litt ekstra for pengene.Usikker på når det er,men det vet sikker noen andre her.Det er jo heller ikke bare "Skitt Fiske" som har slike tilbud.Du kommer nok nesten garantert til å kjøpe deg mer utstyr etterhvert,det skjer de fleste.De det ikke skjer det med er de som ikke opprettholder interessen.

Hva du skal velge blir jo mye en smakssak.Men 10-11 fot er ikke feil.Kastevekt skal jo heller ikke være for grov,15-40gram er det jeg foretrekker,men igjen,dette er noe man må nesten bestemme selv.Det å gå i butikken og ta og føle på utstyret er også undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Friday er 24 november i år. Og Gero sportsfiske kan sikkert bli en handle suksess om de har samme tilbud som i fjor, da di kjørte 50% på hele nettbutikken (også 50% på allerede nedsatte priser).

Når det kommer til stang til kystmeite, så kreves det jo gjerne litt tyngre lodd for å holde bunnen. 60-100g er jo gjerne et must (alt etter hvor man fisker så klart). Til lett kystmeite bruker jeg Beastmaster STC 11' 20-50g. til litt tyngre kystmeite bruker jeg Shimano Exage STC12' 2.75lb specimen stang. Denne kaster fint 110g bly. Snellemessig bruker jeg Penn Fierce 4000LL til lett meite og Shimano Baitrunner 6000RA til tyngre meite. Jeg har også et superlett meitesett bestående av Shimano Alivio 11' 7-21g med Okuma Epix V2 30 snelle. Sistenevnte brukes kun på grunne plasser med minimal strøm.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

Til mer jeg tenker på det og leser svarene deres, til mer slår jeg meg til ro med at jeg starter med den opprinnelig kombinasjonen min, og heller utvider med ekstra stang og snelle etter hvert som jeg ser behov/ønske. Tror jeg kommer langt med BM STC 300/330 7-21g og Stradic CI4+ 2500 :)

Hvis jeg får plage dere med et lite spørsmål til; Siden snellen kommer med to spoler og jeg ønsker å benytte settet til ulike typer fiske, kan noen gi meg konkrete dimensjon og produkt-anbefalinger til sener?

Ørret/ferskvannsfiske:
Multi: Produkt/dimensjon (?)
Mono: Produkt/dimensjon (?)

Lett kystfiske:
Multi: Produkt/dimensjon (?)
Mono: Produkt/dimensjon (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multilina er så sterk at du kan bruke samme til ferskvann og kyst, og bare variere tykkelsen på monofortommen. 0,12-0,15 burde passe. Jeg ville tatt den tynneste. 

Om du skal ha en egen spole med mono, kommer litt an på hvordan du skal fiske. Mange foretrekker mono til ulike former for agnfiske, feks med glidende dupp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg utelukkende disse multi snørene.
http://stores.ebay.com/Agepochfishing-Deals-Australia/Fishing-Line-/_i.html?_fsub=9215433010&_sid=886980710&_trksid=p4634.c0.m322

0.14 er en fin dimensjon for begge typene fisking. til mono fortom ville jeg brukt 0.28 til meite og 0.20-0.24 til ørretfiske. Selv bruker jeg Berkley XL snøre til dette.

 

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ville bare takke for god hjelp her inne. Fikk i går bursdagsgaver på forhånd, og for utenom sekk og telt så kom Beastmaster STC 300/330 7-21g og Shimano Stradic CI4+ FB i hus. Har så vidt fått kjent på dem, men kvaliteten virker helt rå! Fant ikke to spoler i Stradic-esken, dessverre. Trodde dette fulgte med, men...

Nå kan våren bare komme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! 

Jeg kjøpte også en Stradic for litt siden. Der var det også bare en spole. Litt rart, synes jeg, for snella er jo ganske dyr. Men personlig bytter jeg nesten aldri spole (men så har jeg en haug med sneller, dah ...).

Vår blir bra! 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, igjen godtfolk! Maser litt til... Nå som stang og snelle er i boks så har jeg søkt rundt og kommet frem til det jeg tror et er greit startkit. Jeg ramser opp her, men om noen ser noe som er svært feil så ønsker jeg tilbakemelding.

Utstyr: 
Beastmaster 7-21g 300/330
Stradic 2500 CI4+

Sene:
Hovedsene: 0.15 Fireline. Vet jeg er blitt anbefalt Kina-braid, men orket ikke vente på forsendelsen
Fortom: 0.24 Berkeley XL for ferskvann og 0.28 for lett kystfiske

Bombarda:
Har lyst å forsøke meg på dette og har bestemt meg for å gå for INNO sine. Synes disse virker mye enklere å rigge enn f.eks Abu sine. Hovedline -> svivel -> dupp -> stanglengde med fortom -> agn. Kan jeg bruke samme fortom her som jeg bruker uten bombarda, eller bør jeg bruke fluor? I såfall, hvilken dimensjon?

  • Flyt til små fluer på grunne områder. Vekt på dupp 15 og 20gr.
  • Intermediate. Vekt på 18gr.
  • Synk for varme perioder når fisken går litt dypt. Eller på dager hvor det blåser og er litt sjø. 

Kroker:
Jeg forstår det slik at jeg bør bytte kroker på de fleste sluker etc. Det er litt varierende hva folk mener er best mellom treble eller enkeltkrok, men på slukene til ferskvann kan det være greiest med enkelkrok siden de ikke setter seg like enkelt fast. Owner S-61 i størrelse 2 for sluker over 10g, og størrelse 4 for sluker under. Treble ST36 i størrelse 4 på sluker rundt 20g og størrelse 6 på rundt 10g.

Splittring:
6 mm splittring. Gjerne dobbel mellom sluk og krok. Gjelder dette for alle sluker, eller kun når man fisker konkret mot SØ?

Sluker:

  • Toby - blank når overskyet og kobber når sol. (salt og ferskvann) - Link til Skittfiske
  • Møresilda - blå/sølv etterligner brisling (saltvann) - Link til Skittfiske
  • Panther Martin (ferskvann) - finner ikke å kjøpe noen steder
  • Dirty Harry (salt og ferskvann) - finner ikke å kjøpe noen steder
  • Stingsilda (salt og ferskvann) - Link til Skittfiske

Ellers følge denne guiden om hvilken farge på sluk etter temperatur. I hvert fall i sjø(?)

Spinner:


Fluer:

Wobbler:

Sitat: "større ørret vil i de fleste vann helt eller delvis ha annen fisk som føde. derfor ville det være lurt å prøve wobblere(hvis du ikke har gjort det). saker opp til 15cm vil funke bra. prey target, tomic og rapala(husky jerk, orginal, countdown, x-rap +++) er bra greier." - Link til wobblere XXL

 

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.