Gå til innhold
Fiskersiden

Ny line til havfiske


Sprell
 Share

Recommended Posts

Hei, har aldri prøvd havfiske før og var hjemme og fikk nå havfiskeutstyret til fattern. Han har ikke brukt dette på 20 år, så må nok ha ny line. Han har på en Dacron Green spotted som tåler 15 kg, også 20 år gammel, så tenker å kjøpe ny. Snellen og stangen er kapabel til 50 lbs, så tenker å makse ut på vekten. Snellen er en Penn Mag power 990.

Blir å fiske i Trondheimsfjorden og muligens på Hitra.

Men hva anbefales 20 år senere av line? Ska Hvor mye line trenger man? Hvor mye må jeg ut med? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg og ikke makse ut vekten, da tykt snøre vil føre til større avdrift og derfor øke vekta på blyet du må bruke. Ville absolutt ikke brukt tykkere multifilamentsnøre (braid) enn 40lbs, personlig foretrekker jeg 30 lbs braid fra Kina. Koster 180-250 kr for 1000m på ebay. Hvilken farge du skal velge, skal ikke jeg legge meg borti, men til feks seifiske kan multifarget snøre være greit. Da du kan se hvor dypt fisken "står".

Snellen din rommer veldig mye snøre, derfor ville ha fyllt på med ca 80m med 0,60 mono i bunn for å fylle snella litt, før jeg hadde skjøtet på braiden og fyllt på til snella er full. (ca 600m 30lbs braid)

Håper dette er litt til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

http://www.ebay.com/itm/Tuf-Line-XP-Braided-Spectra-Line-Tuff-40lb-600yds-Yellow-6099-/161653211480?hash=item25a3484158

Tuf line er snøre du kan stole på, 40lbs snøre tilsvarer 0,30mm tykt sene. Er mer enn nok til det meste av fiske i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.