Gå til innhold
Fiskersiden

Torsken? Drøbaksundet, Vestfjorden, Storsand.


bkc
 Share

Recommended Posts

Hei. Mitt første innlegg her.

Jeg har en båt i Sandspollen i Hurum som jeg liker å fiske ifra. Når jeg dorger i området får jeg gjerne makrell, men jeg skulle også gjerne hatt noe annet som f.eks. torsk og sei. Jeg har forsøkt å kaste med sluker som stingsilda og møresilda, men utbyttet er svært magert. Kun en liten lyr.

Er det noen som kan gi meg et tips om fiskemetode og redskap.

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør båten til klokkebøya. http://oslohavfiskeklubb.net/index.php/fisketips/59-drobakfiske-nm-2011-tips

Der er det muligheter på fin sei spesielt når det går mot kveldingen. Ta en liten sildesluk og pilk med den. Prøv gjerne flere av disse plassene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å fiske torsk på er å agne eller pilke nærmere bunn, i alle fall på denne årstiden.

Jeg ville skaffet meg en havfiskesett, se f.eks her http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesetteller dra innom en butikk med godt utvalg, f.eks Torshov Sportsfiske.

Stanga bør ikke være for stiv, så en 12-20 eller 12-30 stang høres greit ut. For pilking kan du gjerne ha en stang som er litt stivere enn for agnfiske.

Alternativet er å sette sammen et sett selv, jeg er utrolig glad i Shimano beastmaster slim 12-20 og en passende snella vil da være Shimano tekota 600. Sjekk med Torshov om de kan sette sammen en pakke til deg på det. Fyll på inderst på spolen med tykk mono 0,40-0,60 og så 250-300 meter med multifilament mellom 0,20 og 0,25.

Elbe har laget et ferdig agn tacklet for torsk som fungerer. Ellers er det alltids greit å lage tackler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utstyrerådene, Cral. Jeg er ikke kommet så langt ennå, så idag dro jeg ut med det jeg hadde fra før. Jeg la meg til under Oscarsborg festning, like vest for jeteén, og hadde på en hekle pyntet med grønne perler og en blank slidesluk i enden.

Det tok ikke lang tid før jeg hadde de to som vises på bildet pluss et knøtt av en sei som jeg slapp fri. Like etterpå var det noe som fikk snøret mitt til å ryke.

Jeg målte den minste torsken da jeg kom hjem, og den burde nok vært satt utigjen. Neste gang har jeg med en mal for minstemålet.

fangst1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Mitt første innlegg her.

Jeg har en båt i Sandspollen i Hurum som jeg liker å fiske ifra. Når jeg dorger i området får jeg gjerne makrell, men jeg skulle også gjerne hatt noe annet som f.eks. torsk og sei. Jeg har forsøkt å kaste med sluker som stingsilda og møresilda, men utbyttet er svært magert. Kun en liten lyr.

Er det noen som kan gi meg et tips om fiskemetode og redskap.

Hilsen Bjørn

Hei!

Jeg fikk 6 sei for 2 uker siden. 2 av dem er på 12 kg tilsammen. Dette er på stang. Du kan prøve å bruke sild som ang det har fungert for meg. Så lykke til. Det er nok av fisk i Oslofjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk 6 sei for 2 uker siden. 2 av dem er på 12 kg tilsammen. Dette er på stang. Du kan prøve å bruke sild som ang det har fungert for meg. Så lykke til. Det er nok av fisk i Oslofjorden.

Det er jo fint å høre. Har hatt en liten fiskepause etter at båten kom på land og kveldene ble mørkere. Men jeg har en pakke agnsild i fryseren, og nå er det på tide å prøve fiskelykken igjen

-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Litt merkelig å lese at det er nok av fisk i fjorden, når forskerne skriver at det er omtrent tomt for torsk innafor Drøbak. Selv fisker jeg veldig lite i fjorden av den enkle årsak at jeg omtrent ikke har fått fisk (og da mener jeg torsk og sei) de få gangene jeg har prøvd. Men ingen regel uten unntak.... de 2 største torskene har vært på 9 og 7 kg tatt ved nordspissen av Håøya. Men når det gjelder antall fisk har det vært elendig. Noen vil kanskje si at da kan jeg ikke fiske, vet ikke om fiskeplassene, eller fisker feil. Fisker mye på Telemarkskysten og der er det fortsatt ganske bra så jeg vil påstå at jeg 'kan' fiske. Nysjerrig på tips om fiskemetode og steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok fisk tolker jeg som nå vil vi ikke ha mer, nok er nok. Man kan jo spørre noen av de tusen som deltok i fiskekonkurransen i Oslo om de føler at fjorden har nok fisk (vinnerfisken,en torsk på 1,5 kg). Vi som fisker lenger ut i fjorden føler det ikke sånn, og at alle plutselig skulle ha blitt dårligere til å fiske blir bare nok en bortforklaring. Det var i mange år mye torsk som gytte innerst i fjorden men også det er sterkt redusert. At stimfisk som makrell,sei og årets bonito skal være målestokk for forholdene i fjorden blir helt feil. Det sier bare at her er det bra med mat, og det er jo bra. Noe å bygge opp bestander av torsk,lyr,hvitting og annen stedbunden fisk på.

Sist Torsdag var det en konferanse i Horten i regi av Oslofjordens friluftsrådet og fagrådet for ytre oslofjord og endelig har forskerne begynt å se til Øresund hvor man har et helt annet fiske enn her (spør folk i Oslo havfiskeklubb). Mens man her er bekymret for sukkertaren som forsvinner, har man mye og frisk sukkertare i Øresund. Klimaendringene har pussig nok ikke slått til der.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.