Gå til innhold
Fiskersiden

Prosjekttråd ny fiskebåt, Nordkapp 17


cral
 Share

Recommended Posts

Begynner en prosjekttråd om båten jeg hentet på fredag.

Det skal være en Nordkapp 17 HT inni der, men det finnes visst to bredder på denne, 1,80 og 2,12?

http://baatplassen.no/i/topic/83139-prosjekt-nordkapp-17-ht-prince-total-renovering/viser vel samme type båt, og har gitt meg litt inspirasjon, men jeg vet at jeg ikke kommer til å havne i nærheten av den jobben.

For meg skal dette bli en bruks båt, for de to typene med fiske jeg bedriver, trolling og "havfiske".

Tidligere eiere har gjort mye med denne båten, ikke alt som har vært et skritt fremover....

Har blant annet en stygg mistanke om at det er brukt en del ikke syrefaste skruer, og litt dårlig jobb med noe av trearbeidet. Og en litt "enkel" løsning med hydraulisk styring som ikke passet inn der den skulle passer.

Bildene fortelle en hel del om båten

Men jeg likte det de store endringene de hadde gjort, nytt styrehus og ryddet hele akterdekket, så dette kan bli en grei oppgradering fra den gamle båten.

IMGP1356.jpg

IMGP1358.jpg

IMGP1359.jpg

IMGP1361.jpg

IMGP1362.jpg

IMGP1363.jpg

IMGP1364.jpg

IMGP1365.jpg

IMGP1366.jpg

IMGP1367.jpg

IMGP1368.jpg

IMGP1369.jpg

IMGP1371.jpg

IMGP1372.jpg

IMGP1373.jpg

IMGP1375.jpg

IMGP1377.jpg

IMGP1378.jpg

IMGP1379.jpg

IMGP1380.jpg

IMGP1381.jpg

IMGP1382.jpg

IMGP1383.jpg

IMGP1384.jpg

IMGP1385.jpg

IMGP1388.jpg

IMGP1389.jpg

IMGP1390.jpg

IMGP1393.jpg

IMGP1394.jpg

IMGP1397.jpg

IMGP1398.jpg

IMGP1400.jpg

IMGP1403.jpg

IMGP1409.jpg

upload pic

Og det var slik båten var når jeg fikk hentet den.

Dagens båt ser slik ut:

IMG_0838_1.jpg

Bildet lånt fra NKML Blogg, da jeg ikke er flink å gå ut av båten for å ta bilder. :)

Bilde hosting

Planen er, ikke nødvendigvis i korrekt rekkefølge

# Fikse en ordning på motorbrønnen og styringen. Enten lage en "kopp" som styringen bor i, eller kutte ned sidene og bygge opp ny motorbrønn.

# Bytte vegg mellom lagring under motorbrønn og akterdekk.

# Bytte vegg styrehus, løfte dør litt

# Bygge ny innredning med benker på her side inne. Montere Jula båtstoler på benken på svingbar dreieskive for fører og passasjer. Pute bak fører og passasjer sete for flere passasjer.

# Bygge nytt dashbord.

# Rydde opp i elektrisk anlegg (Det vil vel si å trekke alt på nytt)

# Flytte motor fra gammel båt til ny båt

# Flytte downriggere fra gammel båt til ny båt

# Flytte elmotor fra gammel båt til ny båt (GPS kontrollert el-motor, brukes til "alt" anker, redusert drifthastighet ved fiske over grunntopper, autopilot / styring (under fiske, kan gå etter waypoints men brukes mest for å holde kurs))

# Bygge om stangstativ fra gammel båt til ny båt

# Flytte ekkolodd fra gammel båt til ny båt

# Montere takluke (140 cm er litt lavt, og jeg vil gjerne ha muligheten for å stå å kjøre)

# Montere luke i stedet for babord frontvindu. Gjør det letter å komme seg frem og få satt ut elmotoren.

# Montere solcelle vifte i taket.

# Fjerne rekkverk baug, det kommer i veien for elmotoren.

# Montere pullert baug og akter begge sider

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

14 september, 14 november. Joda, det har gått noen dager siden jeg postet noe her sist.

Så hva har skjedd.

Litt mindre enn ønsket. Noe av grunnen er at jeg fant noen flere ting jeg måtte rette, men også at for å kunne jobbe med disse tingene måtte jeg få båten under tak.

Og så har jeg mye rart som jeg ikke ville finne.

Alt av vinduer er lekk, finerplatene som er brukt hadde ikke vannfast lim. For sikkerhetsskyld er alt bygget opp i finerplater og reisverk først, og så er det lagt glassfiber utenpå. Det vil si at flere steder har jeg finerplater som er råtten, eller gått helt i oppløsning i limet, og på ene siden er det da reisverk, og på andre siden er glassfiber, med skruene skrudd inn fra finerplaten.

Hele det forhøyde fordekket som stort sett er bygget oppå det orginale fordekket, er vasstrukket inni. Allså bør jeg ta vekk alt av tre forrige eier brukte der. Så jeg må finne en måte å komme til. (Enten fra undersiden eller fra oversiden. Heller mot undersiden, da jeg tror det er kjappere å kappe og så stive av, enn å lage hele fronten på nytt.

post-23229-0-79986800-1447537041_thumb.j

Men det er mye mindre båt nå enn det var for en stund siden :S ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Da begynner jeg å nærme meg å være ferdig med å rive gamle synder. Desverre, så finner jeg jo hele tiden noe mer å rive når jeg først setter i gang.
IMGP1480_2.jpg
Bak den grå veggen under vinduene fant jeg dette. Trefiner. Ikke plastret inn. (Egentlig forventet) Men ser ut som om de ikke har brukt vannfast lim engang. thumbsdown.giflipseal.gif
IMGP1481_2.jpg

De har visst forstått at noe måtte gjøres? Og laget dreningshull i det orginale fordekket.
IMGP1482_2.jpg
Nærbilde av gledene jeg fant når jeg fjernet den gråveggen.
IMGP1488_2.jpg
Denne finerplaten, derimot lager litt mer utfordringer for meg. Den er gått delvis i oppløsning lengre bak i båten. Men hvilken oppgave har den egentlig? I det rommet jeg har bilde av her, er den "løs" i bunn. Lengre bak har jeg ikke greid å bøye på den.
IMGP1490_2.jpg
Når man skal lage hull til vinduene lager man de firkantet. Og så putter man en liten bit med mdf i hjørnet for å få hjørnet rundt. Og mdf biten er ikke festet med noe annet enn malingen og listen til vinduet. En av grunnene til at ting ikke er 100% tett...
IMGP1495_2.jpg
Etter å ha prøvd elektrisk skrape i form av multiverktøy utgaven for å få vekk pelsen, noe som bare funket litt, så var det vinkelsliper sin tur, det sto en flapdisk på den, og den gjorde jobben....
Halvveis gjennom den jobben fant jeg ut at glassfiberen i taket bare "hang" helt løs. Det var tydligvis bare støpt et eller to lag med matte utenpå en finerplate inni der. Kort historie enda kortere:
Jeg flekket av glassfiber på ca halvetaket før det begynte å sitte fast. Litt mer jobb med flapdisken, og resten var borte. Bakerste 1/3 av platen satt relativt løst, så den forsvant, fort, men resten satt bedre fast. (er noen gjennomføringer lengre fremme med vått virke også, så jeg antar at det kommer lett løst, men nå er planen å bruke sirkelsag, og lage et rutemønser i platen, slik at jeg får hele platen vekk, og heller legge et par ekstra lag med glassfiber nedi der. Har mye mer trua på det enn finerplater for tiden. Har kjøpt finerplate til gulvet, men ble veldig usikker på om det er veien å gå, er blitt veldig skeptisk til tre og glassfiber.
Men jeg driver fortsatt og jobber feil vei (og med det mener jeg at jeg river og ikke bygger opp.) har den finerplaten som går i hele lengden av kjølen som jeg har tenkt å få vekk siden den så å si er oppløst flere steder + et annet prosjekt, men det står det litt mer om under her.
Noen bilder siden sist:
2015_11_13_21_58_09.jpg
Bare for å mimre om hvordan det en gang var...
2015_12_04_20_23_34.jpg
Ups. Det viste seg at det også i fronten var det kun lakken (om det var gelcoat, topcoat eller noe annet, vet jeg faktisk ikke) som holdt det, bortsett fra våt finerplate og en metallplate for litt ekstra styrke der. (Men den var skrudd fast med gjennomgående bolter.) Og så var det noe reisverk i hvert hjørne. Vekk med alt, og litt forsiktg overtagelse og taket var løst. Hurra?
2015_12_04_20_23_45.jpg
Dashbordetområdet. Uten dashbord. De hadde jo først bygget treverket (men ikke rustfrie skruer eller vannfast finer) så hadde de kledd med glassfiber.
Det er jo fortsatt våt, vasstrukket finerplaten innover i dette mellomromemt mellom gammel og nytt fordekk.
Siste riveprosjektet er en fæl plan om å skjære vekk hele den delen av det gamle fordekket som er under det nye, og lage noen spant og kle inn med glassfiber for å gi hele konstruksjonen litt ekstra styrke.
2015_12_04_20_29_29.jpg
Her var det engang en 2 tom 4. Den var delvis råtten da den hadde stått og blitt våt.... Denne blir erstattet med små biter med tre eller divinycell med glassfiber rundt. 10mm divinycell eller trefiner og glassfiber rundt. Er jo glassfiberen som gjør jobben, distansemateriale er vel der bare for å bygges rundt.
2015_12_12_16_16_58.jpg
taket. Oppned, uten pels, uten glassfiber på undersiden, og godt igang med å fjerne finerplaten...
Håper på å starte å bygge opp igjen over nyttår, i morgen er det ny økt, og da er planen å få vekk resten av treplaten, sjekke spantene om de må byttes ut, samt å bli kvitt den finerplaten som ligger inne i kjølen.
Ser jo at flere med hell har tatt vekk alt, og laget et ekstra lag med glassfiber i bunn, og så nye spant, men de har som regel hatt skum nedi der. Det var det jo ikke på denne når jeg kjøpte den. Får se hva status blir i morra kveld.
2015_12_18_20_31_10.jpg
jeg er ikke verdensmester i å tegne, men dette er da en av 4 tegninger som utgjør skissene til ny "targa/fiskebøyle". Alt blir 25mm rør med 2mm vegger. alle 90 graders bøyer er ferdig bøyd resten blir sveiset i hop.
Er jo en fiskebåt så den må ha fisketarga ikke sant ;)
Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Endelig! :D

Et innlegg hvor jeg bygger og ikke river. Har ikke vært mange av disse i sagaen om denne båten. Men det blir nok et par flere rive tråder, er fortsatt noe som må rives underfordekket, og jeg er enda ikke helt sikker på hva jeg gjør med spantene...

2016_01_09_14_44_26.jpg

Støpt 2 lag med 600 g/m2 glassfiber, og ca 4 kg polyester...



2016_01_09_16_26_31.jpg

Kickstarting av herding, var visst litt kaldere enn i verkstedet enn jeg hadde trodd..

2016_01_09_14_44_09.jpg

Husk å bruk verneutstyr....
Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
IMGP1544.jpg
etter litt sliping og vasking med aceton, var det på tide å lage en forskaling for støpingen.
IMGP1545.jpg
Foliert mdf plate, med slippmiddel (polyvinylalkohol) og da var det vel bare å sette i gang.
2016_01_16_14_34_36.jpg
Alle hjørner fikk en ekstra trekant som i ettertid skal sages til med stikksag slik at det blir litt lettere å få gummilisten til vinduene til å sitte.
IMGP1549.jpg
Og bakerst ble mdf platen byttet ut med glassfiber også.

Nå blir det nok en liten pause i byggingen da jeg trenger litt varme for å kunne støpe dette fast i båten. Har litt mer riving jeg kan gjøre, men ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.