Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite etter lange nord for Bergen


Supertramp
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen! :)

Jeg er ny i Bergen og leter etter gode plasser for å fiske etter lange. Har allerede prøvd noen plasser (Steinstø, Breistein) men er ikke fornøyd med resultatene. Jeg fikk mye hå, havnmus, lysuer og en kongekrabbe(!!!!) men ikke noe spisefisk som torsk, lange eller brosme. Kan dere anbefaler meg noen plasser? Jeg har bil og kan dermed også kjøre litt... Jeg bor i Biskhopshavn og vil derfor heller ikke kjøre gjennom Bergen sentrum.

Endret av Supertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kjøre litt lengre enn Breisten, så er Sørfjorden en glimrende plass for de 3 artene du er på jakt etter. Lange, Brosme og Torsk, men også mye mer. Fra Garnes og innover mot Vaksdal er det mange fine plasser.

Hvordan ses en fin plass ut der? Er det bratt, må der være sand eller mye strøm? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ses en fin plass ut der? Er det bratt, må der være sand eller mye strøm? :)

Fjorden er lang, og dyp. Bunnforhold varierer. Bare å prøve seg frem, det er stort sett bratt innover, et stykke innover i fjorden, men er nok av plasser som det går fint å fiske fra. Anbefaler å kjøre utover å se litt, ikke så lett å se på kartet hvor det er lett å stå. Kjør inn på stikkveiene ned mot fjorden langs E16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

"• Ikke spis dypvannsfisk som brosme og lange fisket i Byfjorden, avgrenset av Askøybroen i vest og linjen mellom Bakarvågneset (Askøy) og Helleneset i nord."

Klippet fra http://www.miljostatus.no/bergen

Det er jo ikke noen av plassene som blir nevnt i tråden som er innenfor dette området, så det er jo ikke så relevant annet enn at det er greit å vite sånn generelt for de som tenker å fiske matfisk rundt Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser da ikke vennene sine! Bilde, en suss og ut igjen.

Men seriøst, det er ikke foretatt nye målinger der det er påvist høye grenseverdier, det er faktisk ikke foretatt nye målinger i det hele tatt.

Mens andre som har tilgang til måleutstyr finner ut at fiskekjøttet i Byfjorden befinner seg lavere på risikoskalaen enn det du får i butikkene.

Mattilsynet tenker, by er lik forurensing, er lik tullinger som synes kutlinglever er verdens beste middag, ergo skjær alt over en kam, så slipper de å bruke tid på å gjøre jobben sin.

På den annen side er matfisk en god unnskyldning for å komme seg litt utover i naturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.