Gå til innhold
Fiskersiden

Tyrifjorden 20.09.15 - mye vann, lite fisk


erik
 Share

Recommended Posts

Endelig tid for en fisketur igjen. Forrige gang var ferdag 22. august så nå var det en god måned siden sist.

Opprinnelig plan, klekket ut for minst to måneder siden, var å teste abborfisket. Via kartet på dybdekart.no, Insight Genesis og satelittbilder på Gule Sider hadde jeg rekognosert etter potensielle abborplasser jeg ikke har prøvd før. Disse plassene endte opp på listen over potensielle turmål:
http://kart.gulesider.no/m/2RV6C

Høstfiske etter abbor er sjelden like actionfylt som sommerfisket, men kan by på abbor i god kondisjon og potensielle nye perser er innenfor rekkevidde. Det vil si om de er bitevillige... Vannet som har pøst ned fra oven de siste ukene har selvfølgelig gjort sitt med Tyrifjordens vannstand også.

blogger-image-196018091.jpg

Det ble tidlig klart at plassene jeg opprinnelig hadde blinket ut måtte oppgis. Mye vann og en hel del kvist og kvas gjorde at vi konsentrerte oss om å fiske rundt øyene.

Jeg var egentlig innstilt på solotur, men fikk et innfall og sjekket med Hans Petter om han hadde tenkt seg ut. Hans Petter har båten sin ved samme marina som meg, og er nok å anse som over middels ivrig sportsfisker med mange timer inne i Steinsfjorden hvert år. HP var "game" han, alltid hyggelig med nye matroser. HP tenderer nok mer mot dorging enn spinnfiske, men var ikke fremmed for en dag med denging etter abbor og gjedde.

blogger-image-847266100.jpg

Som vanlig garderte jeg meg på utstyrsfronten. Lett spinnstang, vertikalstang og gjeddestang ble plassert i stangholderne på taket. Med såpass variert fiske, blir også utstyrskassen full. Vi fikk dog litt ekstra god tid til rigging av båten. Det var tydeligvis mange som hadde blinket ut dagen i dag for å ta opp båten sin, og siden min allerede lå på henger måtte vi pent vente litt før det ble vår tur på båtslippen.

Vannstanden virket enda litt høyere enn NVEs skjema tydet på. Vi kom ikke under brua inn til Steinsfjorden, og heller ikke gjennom røret ved Storøen. Det er første gang jeg har opplevd dette, selv under flommen i 2013 kom jeg igjennom begge steder.
blogger-image--262219025.jpg
Vi prøvde det meste av spinnfiske i dag. Vi fisket dypt, vi fisket grunt, vi fisket sakte, vi fisket raskt, vi fisket med tre, vi fisket med gummi, vi fisket med stort, vi fisket med smått. Kort sagt ble det meste prøvd, uten videre suksess. HP var borti en gjedde, jeg var borti noen abbor. Men det ble bare stang ut, og fisket var generelt tregt. Bortsett fra sundet mellom Svartøyene var det knapt nok agnfisk å se inne på grunnene noe sted. Alt stod ute på dypt vann. Her er en kartlink til to steder vi fant agnfisk nære land:
http://kart.gulesider.no/m/TC3Di
blogger-image-651809848.jpg
Vanntemperaturen lå rundt 14,3-15,6 grader så det burde vært bedre fiske, men de siste ukenes monsunvær har muligens gjort at fisken står og sturer eller har søkt ut på dypt vann. Selv om det ikke ble noe fisk, var Tyrifjorden sjeldent vakker på denne turen så det var absolutt verdt å komme seg ut. Da solen gikk ned ble det rimelig kjølig, så Eberspacheren fikk gå på vei hjemover.

Så noe helt annet, nemlig lys på brygga.

I våres kjøpte jeg noen billige solcelledrevne lys på Clas Ohlson. En trepakk kostet en snau 50-lapp, så jeg kjøpte to pakker. Tanken var å montere de rundt båsen på brygga, så det skulle bli lettere å finne igjen min plass i mørket. Jeg kjøpte to pakker, totalt seks lys, og monterte alle siden jeg regnet med at de fleste av de ville ta kvelden fort. Så feil kan man ta, alle seks fungerer fortsatt, til tross for store nedbørsmengder. Hvert lys festes med to små skruer, og de er knapt synlige i dagslys. Derimot synes de godt når mørket faller på, og jeg har ingen problemer med å se hvilken bås som er "min". Siden jeg har et lys ved hvert fortøyningspunkt, trenger jeg heller ikke hodelykten lengre for å fortøye. Ren luksus på mørke kvelder. Link til lysene:
http://www.clasohlson.com/no/Solcellebelysning-for-rekkverk/Pr364789001

blogger-image-1137788337.jpg

blogger-image-776360814.jpg

Det eneste jeg angrer på med de lysene er at jeg ikke har gjort dette tidligere! Morsomt nok ser jeg at det er flere andre som likte ideen, for det har dukket opp varianter av solcellelys på flere av båsene etterhvert.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.