Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske med barn - med hovedvekt på høstfiske i små elver


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Jeg er så heldig at jeg har en datter som synes det er kjempeartig å fiske. Vi har i årenes løp fisket det meste, men har i høst brukt nesten all fisketid på smålaks i småelver. Grunnen til den ensidige satsingen er i hovedsak de to flommene vi fikk som la til rette for et usedvanlig godt sensommer/høstfiske etter laks og sjøørret i småelvene på Østlandet.

post-28-0-03753000-1443722483_thumb.jpg

I år fikk Silje på 9 år sitt store gjennombrudd som laksefisker. De første laksene sine fikk hun i Tovdalselva i sommer – en fantastisk opplevelse i vakre omgivelser. ( https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/71311-siljes-foerste-laks-stor-lykke-i-tovdalselva ) I høst har vi konsentrert oss om noen småelver i en radius på en halv times kjøring hjemmefra. Mest av praktiske grunner – greit å ikke måtte kjøre så langt. Men også fordi fiske i småelver er skikkelig morsomt. Og selv om fiske i trange omgivelser kan være ganske krevende har det også noen fordeler som passer barn godt. Det er ofte lett å finne fisken – og mange steder trenger man ikke å kaste – man kan bare vippe marken ut i kulpen, eller slippe marken ned bak den store steinen i elva man håper det står en laks bak. Og det handler ofte om å snike seg fram til kulpen – og det å snike seg fram, det liker unger! Det er også mest smålaks i disse elvene, og det kan være praktisk når det er snakk om små sportsfiskere.

post-28-0-35856800-1443723320_thumb.jpg

Akkurat passe stor laks

Noe av det første jeg la merke til da vi satte i gang i småelevene var hvor effektivt Silje avfisket kulpene. Jeg trodde jeg måtte forklare henne hvordan hun burde gjøre det, men til min store overraskelse gjorde hun det så bra att jeg fant ut at det beste jeg kunne gjøre var bare å holde meg i bakgrunnen.

post-28-0-68375400-1443722521_thumb.jpg

Jeg skulle gjerne ha sagt at de «hundrevis» av timene vi har brukt til fiske i småbekker de siste årene har vært en del av en gjennomtenkt plan, men sannheten er at vi har fisket masse i bekker fordi det er mest morsomt. Men gjennom den moroa har altså Silje skaffet seg kunnskap om å lese rennende vann. Hvor fisken står, hvilke områder man bør avfiske grundig, hvordan man bør avfiske de forskjellige områdene og hvordan man bør nærme seg de uten å skremme fisken. I ettertid ser jeg at det var helt genialt.

Vel, uansett. Gjennom våre fisketurer i høst har jeg høstet en del erfaringer som jeg kan dele med dere. Og kanskje noen som leser dette har tanker og erfaringer de også vil dele. Det å gi ungene flotte fiskeopplevelser er vel noe vi alle ønsker så her må vi bare hjelpe hverandre så godt vi kan.

MINE TIPS NÅR DET GJELDER LAKSEFISKE MED UNGER I SMÅ ELVER MED MASSE VEGETASJON RUNDT:

Redskapsvalg:

Markfiske er det greieste. Marken fisker så lenge den er i vannet og noen ganger sluker laksen marken slik at sjansen for å miste den er svært liten. Samtidig kan man vippe marken uti strømmen, mens en sluk må kastes mer presist – og havner ofte i trærne på andre siden av elva. Å fiske supereffektivt med mark er en kunst – men det å fiske noenlunde bra med mark er forholdsvis enkelt.

Stang, snelle og snøre:

Åpen haspel med god brems er et naturlig valg til dette fisket og senetykkelsen kan være rundt 0.35mm. Ideelt sett bør man ha med to stenger (noe man gjerne har hvis man er to stk på tur) En kort (8-10 fot) til slukfiske og til plasser hvor det er trangt. Og en lang (13 fot) til markfiske – og spesielt på plasser hvor det er mulig å holde marken i strømmen. Den lange stanga gjør det lett å vippe marken ut slik at du ikke trenger å kaste – noe som kan være vanskelig når du har trær og kvister over og rundt deg. Og når det gjelder mark så er jeg selv veldig glad i å bruke store marker, såkalt duggmark, og liker du ikke å gå og plukke de selv i regnvær i mørket kan man kjøpe det i butikken. Standardkroken min til slikt fiske er owner 1/0, Prøv likevel en mindre krok med “vanlige» mark innimellom – noen ganger er det tingen.

post-28-0-56068300-1443722595_thumb.jpg

Det kraftigste Pink Pearl settet – som Silje bruker her - kan brukes til lett laksefiske. Største laksen hun fikk med dette settet i høst var 3,6 kilo

Håv:

Selv om det er plundrete å drasse med seg er det en stor fordel med en stor håv med langt skaft. Det gjør det mye lettere for barnet å håve fisk for deg. Og det gjør det lettere for deg å håve fisk raskt – noe jeg kommer tilbake til.

Forbedelser1 rekognosering

Småelvene gir nesten alltid best fiske når det er flom/mye vann. Men for å kunne fiske bra i flomperioder er det en kjempefordel å ha studert elva på lav sommervannstand. ikke bare hjelper det deg å kunne vite hvor laksene gjerne stiller seg på høy vannstand, men du ser også hvor det ikke vil være lurt å fiske med tanke på å sette seg fast i ting på bunnen. Man sparer seg – og enda viktigere: barnet som skal være med – for plunder. Føler du ikke at du kan identifisere alle gode fiskeplassene bare ved å gå og titte kan det å oppsøke elva en søndag i sesongen med gode forhold og legge merke til hvor folk fisker. Og husk at alle som nettopp har fått en laks blir litt mer snakkesalige av seg og røper litt mer enn de ellers ville ha gjort.

Forberedelser 2: Gjøre klart så mye som mulig på forhånd.

Gjør klar så mye som mulig på forhånd slik at det blir mist mulig tid til knyting av takler og slikt ved elva. Man må bare akseptere at unger setter seg fast i bunn (eller i trærne) oftere enn man selv ville ha gjort – og det er greit å raskt kunne komme tilbake i action igjen etter at det har skjedd.

post-28-0-73579700-1443723459_thumb.jpg

Forbereder 3: Ha alt klart slik at man kan ta turen på sparket når muligheten dukker opp.

Jeg har en sekk stående klar med alt som trengs bortsett fra mark og vann. Etter en fisketur må kanskje kameraene tømmes for bilder/film og evt lades opp men så settes de tilbake i sekken. Pakker med ferdigsmurrte knekkerød, måltidserstattere («proteinbarer», nutrilettbarer el) , nøtteposer og lignende ligger også klart i sekken. Vadere, håv og slikt ligger klart i bilen eller står klart ved siden av sekken. I det hele tatt – dukker muligheten for en tur opp er det bare å fylle vannflaskene og hente markboksen – og dra!

post-28-0-77117500-1443723959_thumb.jpg

Bilder og film.

Husk for all del å ta en del bilder/film. Dette er de beste øyeblikkene i livet så det er viktig å ha noen minner fra det + at det er gøy å vise fram bildene på jobben dagen etterpå :)

Ha en plan når det gjelder kjøring av fisk.

Når man fisker i små elver med fisk som er store i forhold til elva kan det bli rimelig heftige fighter. Ofte blir det veldig mye hopp og sprett og tjo og hei. I mange tilfeller kan man ikke la laksen svømme ut av kulpen pga tett vegetasjon eller en foss rett nedenfor, så når laksen setter kurs nedover må man bare holde igjen, noe som resulterer i enda mer plasking.

post-28-0-37123000-1443723106_thumb.jpg

Her har Silje en vilter smålaks på kroken - en kom ikke på land

post-28-0-57733800-1443723901_thumb.jpg

Her har Silje en annen vilter smålaks på kroken - den kom på land

Den mest brutale opplevelsen hadde vi en sen skumring da Silje fikk på en laks som var absurd stor i forhold til elva vi fisket i. Det var helt vanvittig og det endte med seier til laksen . Jeg måtte overta stanga da laksen hadde sprutet så mye at Silje ikke lenger kunne se noe fordi øynene var full av vann! Og da gjorde jeg en tabbe som kostet meg en del nattesøvn framover. På en eller annen måte greide laksen å komme seg over brekk-kanten, og dermed føyk det 50 meter av snella i en fei før snøret røyk. Mitt bitreste laksetap ever og Silje la seg ned og gråt. Akkurat da var det ikke så hyggelig å være meg. Men etter å ha svingt innom en bensinstasjon på veien hjem og kjøpt masse trøstesjokoloade kom humøret tilbake. Tross alt var det jo litt av en opplevelse vi hadde hatt . Og vi regner med at laksen klarte kvitte seg med markkroken etter hvert. Silje gjør ofte tidlige tilslag så kroken satt nok langt ute.

Men problematikken med laks som går helt berserk er reel og gjør at man fort kan miste mange laks. Og selv om det er viktig at unger lærer at det er en del av gamet må noen laks komme på land også. Så langt det er mulig bør jo ungen kjøre laksen sin selv.

Jeg fant ut at det kunne være lurt å slett å prøve å håve fisken raskt – før den egentlig skjønner hva som skjer og rekker å få panikk. Mange ganger kommer laksen raskt inn til land og plasker litt der før den setter ut i elva igjen og starter med luftakrobatikk ag andre krumspring for å komme seg løs. Er man kjapp kan man håve laksen – men det forutsetter selvsagt at man står klar med håven når det skjer.

post-28-0-84012900-1443723399_thumb.jpg

Avslutt i tide

Ikke overdriv – ser du at barnet begynner å bli lei og vil hjem så ikke press han/hun til å bli lenger. Det gjør bare at han/hun ikke vil være lie ivrig på å bli med på neste tur. Når det er sagt kan en sjokolade du drar opp fra sekken fort forlenge fisketuren litt :)

Ha med nok klær.

Varme klær og gjerne et tørt skift i bilen kan være lurt

Lær bort gode holdninger

Sist og ikke minst er det viktig å lære ungene gode holdninger. Noe av det viktigste er respekt for fisken. Skal den drepes så gjør man det med en gang. Fisk som skal ut igjen skal behandles ordentlig. Man fukter hendene først, evt prøver å løsne kroken mens fisken er i vannet. Om man skal ta bilde av fisken før den settes ut bør dette planlegges på forhånd slik at det kan foregå uten skade for fisken.

post-28-0-29905500-1443723159_thumb.jpg

En annen ting jeg synes er bra å lære bort er å være grei mot andre fiskere. Har man vært heldig og fått en av de beste plassene i elva kan man godt gi den ifra seg etter en stund så noen av de andre også kan få fisket der. De er i samme båt som oss – har noen timer fri fra hverdagens kjas og mas, og de bør også få prøve seg litt på gromplassen.

Og enda en ting er måtehold. Det er viktig at turen ikke blir et jag etter å få mest mulig fisk. Har vi fått en laks så er vi egentlig fornøyd. Vi fortsetter å fiske, men vi bruker da mere tid på utforske nye plasser i elva enn å nifiske i de kulpene vi vet det er mest fisk. Noen synes kanskje dette virker litt rart – men jeg tror faktisk at det å fokusere på å få mange fisk på samme tur tar bort noe av gleden ved å være på fisketur. Har man fått en laks og senker skuldrene får man med seg mye mer av det som skjer rundt en. Og den voksne som er med behøver ikke å få laks. Som oftest lar jeg være å fiske så mye på slike turer. Men ser jeg at det trengs litt action for å få opp optimismen fisker jeg effektivt over noen gromplasser i håp om at Silje får en laks å håve.

Finn dine egne plasser

Og til sist: Mange ønsker sikkert å få fiskeplassene vi fisket på «servert på et fat». Men gjør heller som jeg skrev – velg ut et par elver, dra på rekognoseringstur, saumfar internett om info (ofte finnes det forskingsrapporter som gir detaljerte beskrivelser av elvene) og gjør deg kjent. Bor du i Oslo kan du gå inn her for å se hvilke elver som er lakseførende: https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2008-05-26-1684( og her finner du for hele landet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-438

Vel, det er selvsagt utrolig mye mere å si om dette, men jeg tror jeg stopper her. Veldig hyggelig om andre deler litt av sine erfaringer også.

Ellers kommer jeg nok til å finpusse litt på denne rapporten i dagene framover - så si gjerne ifra om det er noe dere vil jeg skal utdype mer :)

post-28-0-19900600-1443725018_thumb.jpg

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra! Dette gir inspirasjon for en som ønsker å prøve seg på laksefiske etter hvert. Flott innlegg, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg booke time med en gang. Jeg er bare 10 år, men ser stor ut i forhold til alderen. Jeg er veldig glad i "Helnøtt", så jeg håper det er den sjokoladen som gjemmer seg i sekken. Jeg hæler ikke å ta i mark, så jeg håper du kan hjelpe meg med å træ den på kroken. Hvis jeg ikke får fisk er jeg like blid, så du trenger ikke frykte noen sutrepeis. :wave:

Fra spøk til revolver:

Kjemperapport. Det gjør godt å se at noen engasjerer seg i de unge på den måten du gjør Svein, absolutt et eksempel til etterfølgelse. Skitt fiske ønskes deg, og spesielt den unge frøkna.

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.