Gå til innhold
Fiskersiden

Planer oppsett...


Iggern
 Share

Recommended Posts

Har mistet ene sideparavanen min og vurdere å fikse meg et enkelt og ikke veldig dyrt oppsett til planerboards nå, noen tips til butikk og eventuelt hvilke mast(er) og brett jeg burde kjøpe, skal brukes på mjøsa :)

Endret av Iggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha mast, så var jeg veldig fornøyd med min Big John. Billigere enn Bios, kan ikke legges ned på samme måte, men ellers like bra.

Skal du lage et system over taket på båten, så ser du et eksempel på "lavkostbygging" av det i tråden min om rigging av min båt Frøken Evada. Bortsett fra at jeg ikke er helt happy med planerbordrullene jeg kjøpte, så fungerer byggverket ellers veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene til takstativet er fra SeaSea og Biltema. Rørene jeg brukte er aluminium, øvrige deler er rustfritt stål.

image.jpg

Bildet over viser "grunnplattformen" i stativet, rød pil er båtens fartsretning. Alt på bildet er fra SeaSea.

Første prøvemontering på båten:

IMG_9202.JPG

Ferdig med stangholdere og avstivere på skrå ned og frem:

blogger-image-1862572817.jpg

blogger-image-516073925.jpg

blogger-image--494390314.jpg

For avstiverne har jeg brukt fire flaggstangholdere fra Biltema, og de samme alurørene som resten av stativet. Hele greia er veldig stabil og fungerer bra. Det er null problem å holde seg i stativet på vei frem til fordekket. Det er heller ikke noen vinrasjoner eller irriterende lyd å spore noe sted.

Jeg har en plan om å senke stativet litt, dvs den stangen på tvers som alle stangholderne står på skal ned noen centimeter. Jeg bygde stativet før jeg hadde stangholderne, og "tok i litt" for å være sikker på at ikke stangholderne skulle subbe i taket på båten. Stangholderne er disse:

http://www.olssonsfiske.se/trolling-batfiske/spohallare/ah-spohallare-25mm-ss-10st

Hele stativet er montert på eksisterende takrails, så ingen nye hull i båten var nødvendig. Der stativet kommer i kontakt med taket (taket buer svakt oppover) har jeg lagt biter av sykkelslange i mellom. Sistnevnte har jeg også brukt andre steder på båten, der jeg har festet ting på rails. Båtens originale rails er 25mm, men de er ovale og jeg må legge noe rundt de for at ting skal få skikkelig feste. Eksempler er stangholder på fordekk og lyskasteren helt i front.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.