Gå til innhold
Fiskersiden

hvordan unngå såre/oppkutta finger ved multisnøre


can
 Share

Recommended Posts

Fisker med multi heilt til agn/sluk og har erfart at peikefingeren kan bli litt sår etter noken kast, har heldigvis unngått alvorlige uhell enda. Lurer på ka eg kan gjera for å unngå dette problemet her er så irriterende at eg av og til vegrer meg for å fiske noke eg synes er litt dumt. Det eg har prøvd så langt er å tape peikefingeren, med varierend hell. Har prøvd vanlig svart tape samt den grå macgyver tapen som eg kaller den. Det som skjer er at på ein eller anna måte henger multien seg fast i tapen, vanskeligt å få tapen heilt slett, kjem ein smell og det var den sluken, multien ryk og sluken blir sendt midtfjords. Kunne jo selvfølgelig ha skøyta i med mono da men så langt har eg mest lyst til å bruke multi heilt ut til agn/sluk.

Det finnes jo produkt for alt muligt finnes det noke for dette her også ein eller anna hanske, tape som passer eller noke anna? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såg på fg knot på nettet, var litt komplisert men klarer vel kanskje å lære meg den, forslag til tjukkelse og merke på fortommsnøret? (når agn/ sluk er ca 75-100 gram) Lærhanske er heller ikkje dumt iverfall viss det ikkje er noken saumer på den der gøten er. Noke som muligens og kan fungera er sportstape. Å berre fiska for å bli meir tjukkhuda tja dersom ein er skikkelig uheldig på ein eller anna måte vil eg tru det kan bli ganske så blodigt/vondt. Mi erfaring med fiskestang er at alt som kan henga seg opp på ein eller anna måte gjere det før eller seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FG er verdens enkleste knute gjort komplisert på Youtube....

Slik gjør jeg det:

Legg snellen på bakken og ta enden av multien med munnen. Surr monoen i åttetall rundt multien mens du hele tiden sørger for at det er stramt. Når du har fått et par tre centimeter med tette multisurringer så slår du et halvstikk for å avslutte åttetallssurringene. Deretter avslutter du på samme måte som Youtubevideoene.

Skal vel ligge en link til en lignende måte å knyte her på forumet.

0,45 - 0,50 er vel grei tykkelse på monoen.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaHo, det er pga at multien er tynn vil eg tru den skjærer i huden, takk for svar BAN. Trur eg prøver først med sportstape eller lærhanske viss ikkje det går så prøver eg knuten din. Kan allbrighknuten vera ett alternativ? Den kan eg allerede eller er fg knuten bedre egna til dette formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright-knuten forever! :shifty: Trenger ikke ta diskusjonen om hvilke knuter som er best, igjen...

4-10 meter sjokkfortom/mono. Når man fisker hele året, får man etter hvert litt hard og tykk hud.

Har aldri hatt behov for tape eller kastehanske eller sånne greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.