Gå til innhold
Fiskersiden

Pilkestang


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Tidligere i sommer fikk jeg bestilling på bilder av ei stang som skulle i et amerikansk blad for stangbyggere. Emne ble bestilt fra USA mens snellefeste og ringer kom fra Australia. Desverre tok det nesten to måneder å få stangemnet og redaktøren begynte å mase om når han fikk bildene. Etter hvert fikk han med seg at jeg hadde kjøpt deler fra Australia. Det passet ham dårlig da "bladet var beregnet for det amerikanske markedet og de måtte sørge for å få fremhevet sine amerikanske sponsorer". Svaret var rimelig enkelt å forstå: "F...ck you and forget it!"

Derfor kommer en lettutgave (utseendemessig) av stanga her i stedet. Det jeg var ute etter var en pilkestang. Stangemnet fra Phenix ble derfor enkelt å plukke ut og har disse spesifikasjonene: 6', 20-60lbs, rask aksjon med ei vekt på 135 gram. Dette vill gi meg ei passe stiv stang til pilking med rygg nok til det største man normalt kommer borti. Samtidig er den myk nok til at det blir morro å kjøre også mindre fisk.

Todelt snellefeste fra Alps gjør transport litt enklere. Spiralmonterte Alps-ringer sørger for stabilitet. En enkel surring forran forgrepet og en aluminiumshylse i det bakre grepet står for pynten. Vekta endte opp på 433 gram. Forholdsvis tungt, men den aluhylsa og todelte snellefestet får ta skylda for over 80 gram i forhold til et normalt alu snellefeste og rent EVA bakgrep.

Bilder%20041_A_zpsmksqsfkv.jpg

Bilder%20001_A_zpsygwkduxg.jpg

Bilder%20040_A_zpsoashd1us.jpg

Bilder%20032_A_zpslqx4wvro.jpg

Bilder%20039_A_zps8oihel7x.jpg

Bilder%20035_A_zpszdngkptt.jpg

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnet ble kuttet til ønsket lengde hvor snellefestet skulle stå. Ellers ble det ikke gjort noe med det.

Lengden økte fra 183cm/6' til 187cm/6'1½''. Økningen kom pga kryssbutten, avstanden mellom delene i snellefestet og toppringen.

Transportlengdene er 51cm bak og 140cm forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.