Jump to content
Fiskersiden

Hvilken sluk/flue til havabbor


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg fisker med sluk og flue opphenger og ønsker som teksten over røper tips om hvilke sluker og fluer som funker bra til havabbor.

Ps. Jeg har kun landet 1 havabbor og har null peiling på havabbor fiske, så alt av tips tas imot med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for hjelpa :)

kjempefin artikkel erik :)

Jeg ser du avslutningsvis nevner at du har slutta å fiske målrettet etter havabbor pga. hardt press på svak bestand.

Er dette noe du anbefaler videre?

Link to comment
Share on other sites

Takk. :)

Ja, jeg fisker ikke rettet etter HA lengre. Delvis av pragmatiske årsaker, jeg liker å få fisken jeg er ute etter når jeg fisker, men også fordi bestanden ikke er helt på topp. Men det er ikke et eksempel jeg forventer at andre skal følge. Jeg fisker knapt i saltvann i sommerhalvåret lengre, så det er lett for meg å være moralsk. :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for infoen erik :)

Det er jo egentlig ørreten jeg jakter. Hovedsakelig sjøørret grunnet tilgangen på saltvann og båt.

Sjøørreten jakter jeg fordi jeg mener det er den morsomste fisken å jakte på og å kjøre, pluss at jeg synes det er den fisken som smaker best. Så havabbor jakt ville vært mest for moro siden det var en særdeles selsom opplevelse å kjøre en.

Jeg hater å skade fisk jeg ikke skal ete, og jeg fisker relativt mye, og ettersom det virker som om bestanden trenger så mange gytende fisk som mulig velger jeg å la havabboren være og holde meg til sjøørret jakta mi.

Nok en gang hjertelig takk for all hjelp :)

Edited by Aurejeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Her var det mye fornuftig. I år ser det ut til at det er mer havabbor enn på mange,mange år i Oslofjorden, men de jeg har sett er små. Har man ikke smakt den som matfisk synes jeg det er ok at man smaker på den. Men oppfordrer at man setter tilbake flest mulig slik at vi forhåpentligvis kan få opp bestanden.                                                                                         Fluer som ligner på brisling er bra.                                                                                                 Friluftsfjorden!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, sarepta skrev:

Her var det mye fornuftig. I år ser det ut til at det er mer havabbor enn på mange,mange år i Oslofjorden, men de jeg har sett er små. Har man ikke smakt den som matfisk synes jeg det er ok at man smaker på den. Men oppfordrer at man setter tilbake flest mulig slik at vi forhåpentligvis kan få opp bestanden.                                                                                         Fluer som ligner på brisling er bra.                                                                                                 Friluftsfjorden!!

Helt enig med deg. Synes nesten det burde vert forbud om å ta opp fisk fra små ferskvann også jeg. Da blir det jo mer liv og action når man fisker. Mange fiskevann er så og si døde i mine øyne. Da blir det jo kjedelig å fiske der. Catsh and release is what it's all about for me. Men noe fisk må jo tas opp eller så blir det jo en art som vil dominere å spise opp alle de andre. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.