Gå til innhold
Fiskersiden

Ny surfstang


ChristianB
 Share

Recommended Posts

Hei

Som tittelen sier er jeg på jakt etter en ny surf stang. Nå har jeg en Century CCC surfstang som jeg er kjempe fornøyd med.

Fisker i nord-Norge etter stor torsk og kveite.

Stanga jeg ser etter burde kaste 150 gram + agn uten problem. Gjerne også nærmere 200 gram.

Det kan godt være en stang som er beregnet for haspelsnelle.


Har sett litt på Okuma Distance Salt Surf, Okuma Salina Surf og Shakespeare Agility Surf. Men jeg vet ikke om disse duger. Bor ikke sånn til at jeg kan dra å kjenne på disse.

Så om noen har erfaringer med disse stengene, eller vet om ei stang som passer mitt behov, så hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Century stang, tror ikke noen av disse blir godt nokk til deg. Men det går jo annet å fiske med Okuma og Agility. Hvis ditt mål er å kaste langt og hardt med 200 gr +agn ville jeg vært veldig forsiktig. Har Agility selv men stangringene syntes jeg er for små til tykkere sjokkfortom, spesielt hvis du har tenkt å kaste langt. Har hendt mange ganger at sjokk khyten surrer rund stangringene og dette er ikke hyggelig. Ellers grei stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Century stang, tror ikke noen av disse blir godt nokk til deg. Men det går jo annet å fiske med Okuma og Agility. Hvis ditt mål er å kaste langt og hardt med 200 gr +agn ville jeg vært veldig forsiktig. Har Agility selv men stangringene syntes jeg er for små til tykkere sjokkfortom, spesielt hvis du har tenkt å kaste langt. Har hendt mange ganger at sjokk khyten surrer rund stangringene og dette er ikke hyggelig. Ellers grei stang.

Det har aldri skjedd med meg at fortommen surrer seg i stangringene, og jeg har brukt den rimelig lenge. Jeg har også kastet 200gr+ agn MANGE ganger, hardt, uten noen problemer. Skal du kystmeite i Norge har du sjelden bruk for noe særlig kraftigere enn en surfstang opp i 250gr-klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility stanga er kul på mange måter, veldig sensitiv tupp men ikke så god å holde i synes jeg. Okuma salina har jeg hatt men den gikk fort i stykker. Men nå bruker jeg Shimano Beastmaster slim. Og er veldig fornøyd så langt. Langt kaster den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter, har du prøvd også å kaste med Century for å sammenligne? Også vi kan jo ha forskjellige oppfatninger hva betyr å kaste hardt. Og forskjellige kaste teknikker.

Agility er bra stang for den prisen (syntes bedre an salt) men burde hatt større stang ringer hvis man bruker surf snelle og ikke multiplikator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.