Gå til innhold
Fiskersiden

Bunnforhold og så videre


Lars Den Rare
 Share

Recommended Posts

Som noen av dere vet har jeg svært nylig begynt å forsøke kystmeiting.

Så langt har jeg vel mistet mer utstyr enn jeg har fått fisk. Grunnen til dette er så klart at jeg setter fast tacklene i bunn og sliter de av.

Jeg har så langt brukt lett utstyr jeg hadde fra før så noe kan vel sikkert skyldes dette også. Men jeg innbiller meg at jeg har satt med fast unormalt mye.

Har forsøkt også med pulleyrigger uten at dette var mer enn marginalt bedre i beste fall.

Finnes det en måte å få greie på litt om bunnforhold langs kysten?

Tenker da på elektroniske kart etc.

Er det andre ting jeg kan/bør forsøke, eller har dere noen tips?

Eller er det bare å mate havet med søkker og kroker til jeg har lært meg hvor det er brukbare bunnforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke å komme utenom å mate sjøen med søkker og takler, men etter hvert som du blir bedre kjent på plassene du fisker lærer du hvilke plasser du helst bør unngå å kaste.

Jeg bruker gule sider sine kart mye i leiting på jakt etter nye fiskeplasser, de har både kart, satelitt og sjøkart. Dessverre blir sjøkartene bare en pekepinn på sånn ca hvordan bunnen er. Det er vanskelig å vite hvor stygg bunnen er bare ved å se på et sjøkart, men som oftest vil jo flater være mindre "farlig" enn bratte skrenter. Dette ser du på sjøkart, selv om det er langt fra komplette og nøyaktige kart over de små forskjellene på sjøbunnen. Ellers kan du se på merkingen på kartet om hvordan bunnen er, om det er sand, mudder eller steinbunn der.

Kraftigere utstyr vil nok hjelpe deg med å berge flere av taklene dine også :)

Her kan du kikke litt: http://kart.gulesider.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser jeg i kartet hva slags bunn det er?

Det er langt fra alle områder det finnes slik informasjon, men der det finnes vises de som bokstaver på kartet. Som her: M står for mudder.

post-27340-0-47315400-1445200470.png

Her er en oversikt Andreas Næristorp (Tror jeg) lagde for en tid tilbake.

S = Sand

· Cy = Leire

· cS = Grov sand

· fS = Fin sand

· M = Mudder

· St = Stein

· Co. = Korall

· S.Cy = Sand og leire

· Bo = Store stein

· S.Sn = Sand og singel

· Sn.Co = Singel og korall

· R = Stein

· sfMgy = Mudder, farge grå

· Mbr = Mudder, farge brun

· Sl = Slam\Silt

· CS.P.Sh = Sand, småstein, skjellsand

· fM.S.Sh = Mudder, sand, skjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartene er for dårlige detaljert til at det er noe å henge seg opp i. Er det noen bunntype du er på jakt etter når du leter etter plasser?

Det jeg er ute etter er vel plasser der jeg får mer enn et kast før jeg mister riggene mine. Men litt også for å kunne velge utstyr som passer til bunnforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Det krever litt tid før det blir enklere å lese de norske sjøkartene, fordi de fleste har for lite detaljer og er smekkfulle av feil.

En smart ting kan være å lese hele området i nærheten av der du fisker for å se etter små forskjeller som peker seg ut i nærheten kontra akkurat der bunnen spiser alt utstyret ditt.

Det er en ulempe med kartene som er tilgjengelige, fordi noen plasser er de mye mer detaljerte og nøyaktige så infoen kan passe til den aktuelle plassen du fisker. Altså, noe i nærheten. Jeg tenker sånn hele tiden når jeg leter etter nye plasser, jeg ser ikke på 1 spesifikk spot, jeg tar hele området under ett og etterhvert har hjernen blitt trent at man kan teoretisk tegne inn koter der de mangler og treffe sånn nogenlunde..

Ja, jeg er sjøkartnerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navionics sjøkart (på ipad) kan tegne 1- eller 2-meters koter. Hvor presise disse er vet jeg ikke, men de områdene jeg har testet ser ganske bra ut. Men mer informasjon er ikke alltid en fordel. Man kan få for mye informasjon også. For eksempel kan man få inntrykk av at det er brattere enn det i virkeligheten er når ekvidistansen er liten. Det kan føre til at man ikke prøver plasser som i virkeligheten er gode. så vær advart! Men det ser utrolig fancy ut med de tette kotene! Ellers enig med Andreas at det er viktig å se helheten i et område, og det må ses i forhold til den arten man er ute etter.

hilsen piscator, som også har blitt litt sjøkartnerd med årene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktigheten på de (offesielle) kartene kan leses ut i fra klassifiseringen. Mange er på et nivå hvor de har dårligere enn 50 meters nøyaktighet horisontalt.... Men enkelte steder, som ganske nylig er logget opp med MBS, er nøyaktigheten "steike god".

Oppdatering av kart publiseres via EFS, som enhver kartnerd med respekt for seg selv burde lese. EFS kommer ut hver annen uke sånn sirkus.

http://kartverket.no/Efs/#/

Piscator snakker om Navionics sitt kartprodukt SonarCharts. SC legges som et lag over det offesielle sjøkartet, og man kan slå det av og på både i appen og i (nogenlunde oppdaterte) kartplottere. Dette er IKKE ett offesielt sjøkart, men basert på et slikt ett. Noen steder er SC veldig bra, spesielt i de områdene hvor Navionics sine brukere logget mye data før Navionics måtte stenge for slik logging i saltvann. Ett slikt eksempel er Drøbak i Oslofjorden, hvor SC har en nøyaktighet jeg rett og slett ble skikkelig imponert av. Der Navionics ikke har brukerdata, er SC bare en ren gjetning basert på de offesielle kartene, og tilsvarende upresist. Ergo er SC helt topp endel steder, og helt ute på viddene andre steder.

Navionics, både med og uten SC, kan studeres via deres meget gode webapp:

http://webapp.navionics.com/?lang=en#@6&key=kutlJczq%60A

Zoom inn på ditt område, og slå av og på SC med symbolet nederst i venstre hjørne.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ingen fordel å gå seg vill på kartet.

En grei fremgangsmåte er¨å finne plasser i relativt nærområde med dyp fra grunnere til dypere enn det du er på jakt etter.

F.eks etter lange fra land er ca 70 meter fin dybde, da finner du et sted der du har 20-30 meter nært land og 100 litt utenfor. Og så drar du dit.

Hekt på så tung jigg som utstyret dit tåler, sett gummien så det bare er en bitteliten del av kroken som stikker utenfor, og dunk deg langs bunnen innover. Trenger ikke mange sånne kast før du har høvelig oversikt. (pluss at du av og til får fisk på det) Så er det bare å skifte til gromtackelet og plassere det riktig.

Jo mere egenerfaring du kan knytte til bunnen, jo lettere blir det å leite frem plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Siden du fisker fra land så kan det være en ide å se litt på terrenget der. Terrengtypen på land fortsetter gjerne ut i sjøen også. Er det F ex mye knauser med forrevet berg med mye sprekker og stein på land, så er det gjerne det ute i sjøen også Men unntak er det også, f.ex ei rullesteinsstrand fortsetter som regel ikke ut i sjøen. Er det svaberg, så er det gjerne ei stripe med stortare langs de, den er lei å sette fast i, og vanskelig å få løs redskap fra. Ved å vurdere slike ting i tillegg til bare å se på kart, så kommer du kanskje litt bedre ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.