Gå til innhold
Fiskersiden

Ny, kraftigere stang til Tekota 600lc for dypere fiske


Delirious
 Share

Recommended Posts

Hei alle havfiskere!

I fjor kjøpte jeg meg havfiskesett etter litt anbefalinger herifra. Dvs endte opp med en Shimano Tekota 600lcm samt Daiwa Kenzaki 6-12. Når det gjelder stang ble jeg vel heller anbefalt 12-20, men endte opp med 6-12 grunnet et godt tilbud.

Jeg fisker i Stavanger-området i hovedsak fra saktegående båt så mesteparten av fiskingen blir i et område som ikke akkurat er kjent for det råeste fiske. Slik sett har jo Kenzakien vært en ypperlig stang for det jeg har møtt på sålangt. Det er sjelden størrelsen bikker 2 kg, dessverre.

Uansett finnes det endel litt dypere plasser ikke altfor langt borte som jeg kunne tenke meg å utforske mer (tenker da lange og brosme) som muligens kan gi noe større fisk. Problemet er vel at stangå jeg har nå ikke liker noe særlig mer enn 200g søkke (bruker maks 250g).

Lurer derfor på å skaffe meg en ny litt kraftigere stang og trenger anbefalinger her. I utgangspunktet ønsker jeg å beholde Tekotaen som snelle her, men har hørt at den ikke liker for tunge søkker?

Har sett litt på 12-20 klassen samt noe 20-30 stenger, men stang må vel også passe til snelle noenlunde.

La inn bestilling på en Daiwa Saltist braid special 12-20 lb hos skittfiske til god pris, men de kunne visstnok ikke levere denne likevel.. Virket som et bra valg? Har også vurdert en ny Kenzaki i enten 12-20 eller 20-30.

Hva trengs for fiske ned mot 200-250m. Har stort sett holdt meg på 20-80m med det utstyret jeg har nå, så har ikke peiling på hva som trengs her.

En ting jeg skulle ønske meg var at stanga var 2-delt på midten for enklere transport, men ser ut som det er lite utvalg av denne typen stenger.

Jeg setter stor pris på all hjelp og alle innspill!

Pris: maks 1500kr. Gjerne rimeligere. Venter gjerne på noen gode tilbud frem mot jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen stenger som alle er delt på midten og til en prislapp under 1000,- (med unntak av lawson. Men denne finner du ofte tilbud på. og nå er det jo snart Black Friday).

Lawson Offshore boat 7' 12-30lb

Okuma Cortez 6'6" 20-30lb (fås også i 3delt til samme pris)

Okuma Cortez 7'4" 12-20lb

Okuma Cortez 7'4" 20-30lb

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Ser at alle peker i retning stenger opp mot 30 lb. Det betyr gjerne at 12-20 lb blir for lett til dette fisket? Stanga kommer sikkert til å bli brukt allround også.

Ser at dere anbefaler Shimano beastmaster slim i 20-30. Denne har jeg også kjent på i butikken dog 12-20 lb og kjentes som en lett og god stang. Eneste er som Audiosan er inne på så er transportlengden noe lang (men jeg skal vurdere denne).

Ellers ser jeg jo at det er en viss mulighet å få tak i Kenzakien også.

Når det gjelder Okuma virker disse spennende, men etter å ha lest litt virket de å være mer egnet til pilking. Likte dog lav vekt og SIC-ringer (Fuji?).

Så virker jo ikke Lawson stanga så dum, men hvordan er disse kvalitetsmessig ifht. Daiwa og Shimano?

Takk for alle gode svar så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg meget fornøyd med Lawson stengene. Har offshore boat 12-30lb og 15-40lb selv. Samt et par Okuma Cortez stenger.
Hvordan de er i forhold til Shimano vet jeg ikke, ettersom jeg styrer langt unna Shimano havfiske stenger grunnet transportlengde og/eller vekt.

Eneste Shimano havfiske stanga jeg har funnet som var akseptabel på både vekt og transportlengde var Vengeance AX Boat 210MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Det blir vel for det meste agnfiske med denne stangå så fordel at den fungerer best til dette, så då er vel kanskje ikke Cortez stengene å foretrekke.

Lawsonstanga er jo interesann.

Hvor mye vil en typisk 20-30 lb stang takle av bly sammenlignet med en 12-20? Skjønner selvfølgelig at det er store forskjeller her mellom modeller og merker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til agnfiske vil nok Lawson stanga bli det beste alternativet. Generelt anbefalt opp til 400-500g på en 30lb stang.

Tenker meg du kan gjøre et godt kjøp på Lawson stanga den 27 november. Om den da er på lager.

PS: Mulig Okuma Cortez 7'4" stengene er mer beregnet til agnfiske. All logisk tankegang tilsier det. Men har aldri prøvd disse eller kjent på de.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig hvor mye bly som fungerer med de forskjellige klassifiseringene fra stang til stang.

På en 20-30lbs stang er det ikke noe problem å bruke 600-650 gram bly normalt sett, og på 12-20 stengene opptil rundt 400 gram. Kommer selvsagt an på hva du er komfortabel med å bruke men i de fleste tilfeller er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig hvor mye bly som fungerer med de forskjellige klassifiseringene fra stang til stang.

På en 20-30lbs stang er det ikke noe problem å bruke 600-650 gram bly normalt sett, og på 12-20 stengene opptil rundt 400 gram. Kommer selvsagt an på hva du er komfortabel med å bruke men i de fleste tilfeller er det ikke noe problem.

12-20 lbs Beastmaster slim er 370 gram absolutt grensa for min del, føler at man mister mye nappindikasjon med mer enn det. 12-20<370g< 20-30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-20 lbs Beastmaster slim er 370 gram absolutt grensa for min del, føler at man mister mye nappindikasjon med mer enn det. 12-20<370g< 20-30

Ja, skal ikke være enkelt å handle fiskestang :P Fisker du lange og brosme med 12-20 Beastmasteren?

Transportlengden på den er jo fantastisk, men jeg tror stanga blir litt i tyngste laget ifht til hva jeg liker og snella forøvrig.

Det varierer veldig hvor mye bly som fungerer med de forskjellige klassifiseringene fra stang til stang.

På en 20-30lbs stang er det ikke noe problem å bruke 600-650 gram bly normalt sett, og på 12-20 stengene opptil rundt 400 gram. Kommer selvsagt an på hva du er komfortabel med å bruke men i de fleste tilfeller er det ikke noe problem.

Ja ser den. Liker alltid ideen om å fiske lettest mulig etter forholdene, men handler jo litt om hvor lav blyvekt man kan slippe unna med.

Endret av Delirious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt fisker du? Er det mye strøm? Alt virker på hvilken stang du bør ha. Det blir voldsomt mer løftekraft i en 20-30 lbs stang enn 12-20 lbs. Men til lange av litt størrelse hadde jeg godt for 20-30.

Husk også tynt multifilament! Da slipper du med mye avdrift -> lettere søkke -> bedre nappindikasjon. Bruker ALDRI tykkere enn 0,28 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg ser for at et slikt fiske vil foregå ned til 200 meter. Men nå har jeg fått mange gode tips av dere, så er vel bare å gjøre en vurdering selv.

Når det gjelder multifilament bruker jeg spiderwire 0.25mm invisibraid. Bruddstyrken er oppgitt til omkring 25,8 kg så her synes jeg noe skurrer? Burde kanskje skaffet noe med mindre diameter/bruddstyrke.

Er også litt i tvil om hva Tekotaen tåler av søkkevekter, er 500 gram for mye for en slik snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for at et slikt fiske vil foregå ned til 200 meter. Men nå har jeg fått mange gode tips av dere, så er vel bare å gjøre en vurdering selv.

Når det gjelder multifilament bruker jeg spiderwire 0.25mm invisibraid. Bruddstyrken er oppgitt til omkring 25,8 kg så her synes jeg noe skurrer? Burde kanskje skaffet noe med mindre diameter/bruddstyrke.

Er også litt i tvil om hva Tekotaen tåler av søkkevekter, er 500 gram for mye for en slik snelle?

Har brukt opptil 600gram på 300 meters dypt mange ganger med min tekota (har heller ikke trengt tyngre) og det funka bra, snella funker fortsatt knall. Eneste problemet med tekota 600 er lengden på sveivearma, blir slitsomt å sveive med om en skal opp med stor fisk fra stort dyp, spesielt om du har orginalmontert håndtak, den blir veldig liten til kraftigere havfiske. Selv har jeg bytta den ut med et større håndtak som har funka veldig bra. Ville ha forsikret meg om at du har eller kjenner noen med riktig utstyr til dette, på min måtte vi utvide hullet med 1 mm for å få plass til skruen til det nye håndtaket og deretter var det bare å ha på en dråpe lock tight.

OBS: Har hørt dårlige utfall av det å forlenge sveivearma på tekota 600, dette var dog en 2 meter høy kar som har mye sveivemuskler, men uansett ville ikke jeg selv ha tatt den risken.

Av stenger har jeg brukt shimano beastmaster slim 20-30 (sammen med tekota 600) i det siste, veldig god og lett stang som er fin til medium tungt havfiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ja. Jeg forstår godt hva du mener med at håndtaket er i minste laget, men vet ikke helt om jeg tør å sette i gang med noen fiks på egenhånd. Får heller muligens vurdere en annen snelle om behovet skulle melde seg senere. Takk for svar!

Forresten hvordan vil en beastmaster slim 20-30 eller tilsvarende typisk agnstang fungere til pilking?

Endret av Delirious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bruk mye slim stanga 12-20 sammen med Tekota 600 og er godt fornøyd

Har brukt opp til 500g søkke på stanga (vill ikke anbefale noe tyngre lodd) God til både pilking og agning, jeg har brukt stanga mest til pilking og føler stanga gjør jobben. Kjenner når deg er noe galt med pilken, smånapp osv..

Har fått fisk opp mot 10kg uten problem.. 12-20 en er god allraund stang som jeg har blitt veldig glad, fisket mye med den i forskjellige havfiskekonkuranser.

Eneste jeg ikke er heeelt fornøyd med er Håndtaket til stanga. Føler den blir litt "tynn" får litt dårlig feste med hendene av og til (der liker jeg Antares stengene bedre)

Stanga er 2 delt (ikke på midten) men kan deles nede med håndtaket.

Jeg hadde nok godt for 20-30 stanga skal du ned på større dyp.

Rimelig og god stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.