Gå til innhold
Fiskersiden

Dan fisherMan
 Share

Recommended Posts

Mulig det finnes noen topics om dette men spør fordet.

Lurer på nå til helgen og enten fiske ørret i Skogseiden (vet det kan være litt seint), eller sø/laks i mostraumen/matre.

Tips hvor jeg burde dra? Og evt tips til andre steder for å få laks eller ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det finnes noen topics om dette men spør fordet.

Lurer på nå til helgen og enten fiske ørret i Skogseiden (vet det kan være litt seint), eller sø/laks i mostraumen/matre.

Tips hvor jeg burde dra? Og evt tips til andre steder for å få laks eller ørret?

Mitt tips vil nå være å la disse artene være i fred nå, slik at de kan få gytt i fred og gitt fremtidige generasjoner muligheten til å svømme i vannene våre.

Det finnes mange andre arter man kan fiske på i denne tiden hvor dette pågår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips vil nå være å la disse artene være i fred nå, slik at de kan få gytt i fred og gitt fremtidige generasjoner muligheten til å svømme i vannene våre.

Det finnes mange andre arter man kan fiske på i denne tiden hvor dette pågår. :)

oki. Kansje prøve på røye. Tips til Røyefiske i Skogseidvatnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del, å fiske etter fisk som holder på å gyte er noe man kanskje bør unngå. Men det er et par sider ved denne praksisen her hjemme det er verdt å se på med litt kritiske øyne, og som neppe er konsistente med biologiske fakta. Hvorfor skal laksefisk ha en spesiell status i så henseende? Når det er fredning av laksefisk, burde man ikke da også frede andre arter i forbindelse med gyting? Og hvis man utvider denne praksisen, siden det alltid er en eller annen art som gyter, er konsekvensen totalfredning hele tiden, hvis man drar dette langt nok? I tillegg er det en dobbeltmoral her, anadrome laksefisk, som altså er fredet på høsten/vinteren i forbindelse med gyting, er likevel de eneste artene man tradisjonelt BARE har fisket på gytevandring. Ja, de har hatt bedre beskyttelse (spesielt med tanke på restriksjoner på dorging) i havet, der de spiser og vokser, enn i elvene, der de gyter. I tillegg har vinterstøinger, som uansett utgjør en forsvinnende liten del av bestanden, og der de fleste kanskje ikke overlever, spesiell beskyttelse. Misforstå meg ikke; slik fisk er uinteressant å fiske etter, og neppe mat, men med en slik praksis, hvorfor tillater man da nærmest rovdrift på nylig utgytte gjedder for eksempel? Ja, gjedda er det til og med lov å SKYTE i forbindelse med gyting... Dette virker ytterst problematisk på meg. Vi skal heller ikke glemme at det aldri er slik at hele bestanden gyter hvert år. Å tillate dorging i store innsjøer og i havet etter gjeldfisk (altså de som ikke skal gyte det året) på høsten fremstår som biologisk sett helt uproblematisk, men det er likevel strenge fredningsbestemmelser. Konklusjonen er at det er mye her som ikke henger helt på greip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del, å fiske etter fisk som holder på å gyte er noe man kanskje bør unngå. Men det er et par sider ved denne praksisen her hjemme det er verdt å se på med litt kritiske øyne, og som neppe er konsistente med biologiske fakta. Hvorfor skal laksefisk ha en spesiell status i så henseende? Når det er fredning av laksefisk, burde man ikke da også frede andre arter i forbindelse med gyting? Og hvis man utvider denne praksisen, siden det alltid er en eller annen art som gyter, er konsekvensen totalfredning hele tiden, hvis man drar dette langt nok? I tillegg er det en dobbeltmoral her, anadrome laksefisk, som altså er fredet på høsten/vinteren i forbindelse med gyting, er likevel de eneste artene man tradisjonelt BARE har fisket på gytevandring. Ja, de har hatt bedre beskyttelse (spesielt med tanke på restriksjoner på dorging) i havet, der de spiser og vokser, enn i elvene, der de gyter. I tillegg har vinterstøinger, som uansett utgjør en forsvinnende liten del av bestanden, og der de fleste kanskje ikke overlever, spesiell beskyttelse. Misforstå meg ikke; slik fisk er uinteressant å fiske etter, og neppe mat, men med en slik praksis, hvorfor tillater man da nærmest rovdrift på nylig utgytte gjedder for eksempel? Ja, gjedda er det til og med lov å SKYTE i forbindelse med gyting... Dette virker ytterst problematisk på meg. Vi skal heller ikke glemme at det aldri er slik at hele bestanden gyter hvert år. Å tillate dorging i store innsjøer og i havet etter gjeldfisk (altså de som ikke skal gyte det året) på høsten fremstår som biologisk sett helt uproblematisk, men det er likevel strenge fredningsbestemmelser. Konklusjonen er at det er mye her som ikke henger helt på greip!

Oki? Det var vel ikke svar på noe av det jeg spørte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki? Det var vel ikke svar på noe av det jeg spørte om?

Neida, det var vel heller en respons på kommentaren jeg hadde.

Jeg forstår godt hva Piscator skriver, og jeg er nok ganske enig. Fredning i gytetid bør absolutt gjelde flere arter, dog hvem skal avgjøre hvilke arter som er fredet og ikke? Som du nevner, kan man jo fort treffe på andre arter som ikke gyter på samme områder.

Vel, det får eksperter ta seg av å avgjøre.

I mellomtiden, forholder jeg meg til hva som gjelder der jeg fisker.

Er det fredningstid på noen arter, holder jeg meg stort sett unna der de er. Det finnes så mye forskjellig å fiske på her i landet, så det burde ikke by på så store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki? Det var vel ikke svar på noe av det jeg spørte om?

---

det var det ikke, men når du først spør om fisketips på en tid på året da fredning gjelder er det naturlig å ta dette opp.

Dessuten tillates det mange steder fiske på røyevarpene der fisken blir tatt med tildels stygge metoder (hoggpilk/huking), fordi de ikke så lett lar seg lure til å bite, og det til og med de store gytefiskene, samtidig som selv gjeldfisk av ørret er fredet. Forstå det den som kan. Og røye/ørret-problematikken er vel i høyeste grad relevant i Skogseidvannet, som du spør om? Generelt synes jeg vi sportsfiskere burde bli flinkere til å stille kritiske spørsmål ved vår egen aktivitet. Ikke fordi jeg vil ha unødvendige begrensninger i fisket (snarere tvert i mot), men fordi jeg vil ha restriksjoner og regler som er faglig funderte, og ikke basert på teite tradisjoner og myter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel alltid noen laksefisk å fiske borte i vest. sånne feite med slitte finner svømmer vel rundt i noen av fjordene støtt. har man prikkepetter-feber så er det jo mulig å herje litt med o-fisken imens villfisken gyter fra seg? meldes stadig om regnbue i osterfjorden blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredning av arter/bestander som sliter som laksen og SØ i enkelte områder er jo naturlig. Men å frede ALLE arter som gyter....? Skal vi frede svartkutlinger og brosme i gytetiden?

---

mitt innlegg var spissformulert. Heller ikke jeg mener at vi skal frede alle arter i gytetida, både fordi det faktisk er ulike behov for "beskyttelse" (basert på biologiske fakta), og fordi ulike arter har ulik interesse. Men det er likevel grunn til å påpeke at selv mellom nærstående arter som ørret og røye, som begge er høyinteressante sportsfisk for et bredt lag av befolkningen, er det svært ulik fredningspraksis. Røya har mye dårligere beskyttelse enn ørreten, enda biologiske fakta mange steder heller skulle tilsi det motsatte. Bestander med stor røye er mye sjeldnere i Norge enn tilsvarende med ørret. Likevel tillates det altså mange steder fiske på gytevarpene, også med metoder som ikke har noe med sportsfiske å gjøre. Det er også grunn til å påpeke at fredning ble innført lenge før laks og ørretbestandene begynte å slite. Så min kritikk av en inkonsekvent praksis er ikke inkonsekventheten i seg selv, men at den ikke er faglig fundert.

EDIT: og som puderhunden påpeker, hvis man har fettfinnefetisj, er det vel alltids noen muligheter å få stillet de verste abstinensene gjennom å fiske etter rebu og rømt fjøslaks?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt, Dan: Osterfjorden er fremdeles full av rømt regnbue, og på Matre vil du treffe på mye oppdrettslaks også nå om høsten og vinteren. Røyene i Skogseid kan du fint fiske etter allerede nå, men fisket er bedre utover vinteren. I Skogseid er det jevnt over båtfiske som gjelder, pilkefiske med blink, småkrok og magott. Det er flere som leier ut båter der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere får oppdrettsfisk, går den rett i søpla eller blir det mat?

---

fjøsfisk er da fullt spiselig, er den ikke? Sunn er den nok også! Ja, fisken inneholder en del uhumskheter, men det gjør også villfisk. Og verken fjøs- eller villfisk inneholder så mye grums at de er farlige å spise, ihvertfall i "normale" mengder. De positive effektene av å spise fisk veier tyngre! Så slik fisk BØR utnyttes. Har forresten forsøkt meg på blindtest av fjøslaks og villaks, og jeg klarer ikke å kjenne forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe info om steder med o fisk da? Osterfjorden ahr jeg hørt? Hva med Matre? Så det var en rømling der i starten av året. Burde jo kansje være noen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe info om steder med o fisk da? Osterfjorden ahr jeg hørt? Hva med Matre? Så det var en rømling der i starten av året. Burde jo kansje være noen igjen.

Så du denne?:

For å svare på spørsmålet ditt, Dan: Osterfjorden er fremdeles full av rømt regnbue, og på Matre vil du treffe på mye oppdrettslaks også nå om høsten og vinteren. Røyene i Skogseid kan du fint fiske etter allerede nå, men fisket er bedre utover vinteren. I Skogseid er det jevnt over båtfiske som gjelder, pilkefiske med blink, småkrok og magott. Det er flere som leier ut båter der oppe.

---

fjøsfisk er da fullt spiselig, er den ikke? Sunn er den nok også! Ja, fisken inneholder en del uhumskheter, men det gjør også villfisk. Og verken fjøs- eller villfisk inneholder så mye grums at de er farlige å spise, ihvertfall i "normale" mengder. De positive effektene av å spise fisk veier tyngre! Så slik fisk BØR utnyttes. Har forresten forsøkt meg på blindtest av fjøslaks og villaks, og jeg klarer ikke å kjenne forskjell...

Problemet med rømt fisk er at man ikke vet om fisken har sykdommer eller større mengder medisiner i seg.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med rømt fisk er at man ikke vet om fisken har sykdommer eller større mengder medisiner i seg.

----

hvorvidt fisken har sykdommer er jo en problem uansett om det er villfisk eller ei.Der må man bare vurdere fisken ut fra hva man ser. Innhold av eventuelle medisiner er omtrent umulig å vurdere. Men det er ingen grunn til å tro at det er noe verre innhold av medisiner i rømt fisk enn den man får kjøpt i butikken. En ærlig sak å ikke ville spise oppdrettsfisk i frykt for innhold av feks antibiotika (eller av prinsippielle grunner), men hvor stor denne faren i virkeligheten er, er en annen sak.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

ja, men rømt fisk har statistisk sett vært ute i det fri en stund, i gjennomsnitt trolig mye lenger enn karantenetiden...?

Det har du nok rett i. Sjansen for å treffe på en fisk som nettopp har blitt vaksinert er nok ikke stor, men den er der. Personlig synes jeg mye oppdrettsfisk ser så shabby ut at det ikke er noe som vekker apetitten noe særlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i. Sjansen for å treffe på en fisk som nettopp har blitt vaksinert er nok ikke stor, men den er der. Personlig synes jeg mye oppdrettsfisk ser så shabby ut at det ikke er noe som vekker apetitten noe særlig :P

---

og hvor appetittvekkende den fremstår vil nok være det som ville avgjøre om jeg ville spise slik fisk eller ikke. Hvis den så OK ut ville jeg spise den uten bekymring for vaksiner og annet skit. Hvis den ikke så OK ut ville den havne i søpla, og der burde den kanskje behandles som spesialavfall...? :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du denne?:

Problemet med rømt fisk er at man ikke vet om fisken har sykdommer eller større mengder medisiner i seg.

Nei, bare leste om det. Jeg tenker om de er bra nok for mat hylla er de bra nok til mat og. Men man må jo se på kjøttet osv om det ser bra ut og kansje ikke spise det til sushi hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare leste om det. Jeg tenker om de er bra nok for mat hylla er de bra nok til mat og. Men man må jo se på kjøttet osv om det ser bra ut og kansje ikke spise det til sushi hehe

Jeg lurte på om du hadde sett innlegget til Endre. Du fikk nemlig svar på hvor du kunne fiske o-fisken. :)

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.