Gå til innhold
Fiskersiden

Senevalg til kystmeite/surf


WertyGaius
 Share

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av en Beastmaster 425 BX-I og en Baitrunner XT 10 000 RA.

Har ikke drevet med denne typen fiske før. Det nærmeste jeg kommer er vel flyndrer, knurr og småhai fra bryggekanten med lett sjøørretstang og 0,17 fireline. Tanken nå er jo å finne seg en brygge, molo eller en bergknaus og kyle 170 gram bly og betydelige deler av en makrell på sjøen og håpe at man kanskje kan få noe litt større. Jeg tenker jo kanskje litt større torsk (i min målestokk 6-10 kg) og kanskje det dukker opp noe spennende som kveite eller skate eller what not.

I mitt stille sinn så har jeg jo sett for meg fireline 0,32 mm (24,5kg) som en kandidat til 10 000-snella og dette fisket. Tenker jeg helt feil da?

(tilleggsspørsmål: funker dette på vinteren?)

Har brukt fireline 0,10 og 0,12 i mange år på fjellet etter ørret, så det er den sena jeg kjenner. Tanken min er jo at det er lettere å skjøte 0,32 med en sjokkfortom på kanskje 0,60 på en grei måte, enn om multisena er veldig tynn og monoen er tykk som en stokk. I tillegg tenker jeg jo at den tåler litt mer slitasje før det er krise når den er tykkere. Korriger meg gjerne.

Fatters (som er slukfisker) er skeptisk til sener med så stor bruddstyrke fordi han er redd man skal få problemer med bunnapp der snøret ikke ryker "på rett sted". Er det vanligvis et problem. Jeg innbiller meg jo at knuten mot sjokkfortommen ryker, eller at kroken retter seg ut.

Setter stor pris på svar/tanker om senevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,25 mm Fireline eller Power Pro og 0,80 mm sjokkfortom er vel ganske standard. Lær deg FG knot så får du en liten og utrolig sterk knute. Jeg foretrekker Power Pro men det er sikkert en vanesak. Har slitt av 0,60 mm med 150 grams bly og vil ikke risikere det flere ganger.

Er alle knutene riktig utført så retter du ut kroker. Problemet er hvis blyet setter seg fast. Da er det muligheter for å ryke hele riggen. Rotten bottom rig er da et alternativ.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel 0,25-0,28mm fireline, tufline eller powerpro. For meg går det fint å kaste 200gr bly helt ned i 0.50mm sjokkfortom, og det blir det lange kaste av! Jo tynnere sene du har jo viktigere er det å sjekke senen for skader. Hvis snøret ryker når du skal kaste får du fort en farlig situasjon for både deg selv, alle rundt deg, biler etc.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.