Gå til innhold
Fiskersiden

En artig opplevelse-Filmsnutt


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Iblant går alt etter planen.....om den planen er din eller fisken sin strides de lærde om.

Uansett er det en morsom opplevelse når ting stemmer slik som på filmen jeg har lagt ved.

Jeg pleier å ha et lite kamera skrudd fast på bremmen på capsen min når jeg fisker, og om dere ser etter til høyre i bildet 0.38 sek ut i filmen ser dere en sjøørret som hopper opp i lufta.

Jeg begynte umiddelbart å skjelve og svette og sveiva inn kjapt for å bytte sluk.

Tanken var å sette på en mindre og mer kompakt sluk med tanke på størrelsen på ørreten.

Erfaringsmessig tar sjøørreten mest flue og mindre sluker nå på høsten, så jeg hadde en rosa cdc reke som opphenger foran sluken.

Av med 18 gr Toby, og på med en 12 gr Morild.

Vanntempen sa 11 grader. Da har jeg tidligere hatt suksess med kombinasjonen Rosa cdc reke og Morild.

7 av 10 sjøørreter har svømt forbi sluken og tatt flua.

Jeg vet hvordan bunnfoholdene er og kastet dit jeg visste fisken måtte svømme for å komme ut av den lille bukta den jakta i.

Hele området er ca 1 m dypt.

Om det var min plan som var utslagsgivende er uvisst, men morsomt er det når man får fanget det hele på film i tillegg :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lønner seg til de fleste arter har jeg funnet ut, og i hvert fall sjøørreten elsker det :)

Med et lite utvalg fluer som imiterer reker og småfisk i natur og sjokk farger fisker jeg med glidende opphenger hele året og ser klare mønstre i når fisken vil ha smått eller stort.

Dette gjelder i hvert fall sjøørreten.

Nå gjør jeg bare som jeg gjorde i fjor når vanntempen var slik den er nå, så tar sjøørreten flua igjen.

Om en drøy måned når vanntempen har sunket ytterligere noen grader kommer den til å ta sluken.

Jeg bruker opphenger flue fordiom :)

Da er vannet såpass kaldt at jeg bruker opphenger flua som attraktor.

Favoritt kombinasjonen på vinteren er sjokk rosa eller lime grønn/charteuse flue foran en blank/hvit Toby på 20 gr +

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk :)

Ja det er litt derfor jeg filmer og legger de ut på youtube.

Da surrer jeg de ikke bort og kan se de på stor skjermen når jeg vil :)

Det verste er at jeg får høy puls hver gang jeg ser stanga bøyer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.