Gå til innhold
Fiskersiden

Sei vs Lyr


Patan
 Share

Recommended Posts

Min erfaring er at det kommer ann på når på året fisken sitter på kroken.

Kan du utdype det? :)

Har det med gytetider at gjøre?

Jeg syns rett og slett at seien er hissigere enn lyren, seien går som en torped i vannet etter at jeg har kroket den medan lyren bare legger seg død og venter på at bli svivet inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min erfaring.

F.eks nå om dagen føler jeg sei og lyr er like spreke og torsken kommer seg.

Jeg tror det har noe med trivselstemperatur å gjøre.

Torsken er sprekest ved en vanntemp på ca 5-8 grader og sjøørreten 8-12 grader.

Det er min erfaring.

At både seien og lyren blir sprekere og sprekere nå som vanntempen synker er også min erfaring.

Tok både sei, lyr , makrell og sjøørret i dag, og lyren sto ikke noe tilbake for seien.

Sprekest var seff sjøørreten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store fisk har du fått av artene? Og hva er "en liten sei"?

Jeg fisker fra land og med lett utstyr, for meg er en liten sei/lyr ca 200 - 500 g og en stor er ca 1,5 kg.

Var ute i natt og fikk både sei og lyr og jeg syns fortsatt at seien er sprekere og fare frem og tilbake i vannet som en liten torped.

Når jeg hadde lyren på trodde jeg først at det bare var tare som fastnet på sluken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme erfaringer som Aurejeger. Jeg har vært borti både Sei og Lyr som har minnet mer om en halvdau Torsk, men også som har minnet mer om en gal laks (satt litt på spissen).

Har også vært borti Torsk som har hadd typiske Sei utras (men den blir fort avslørt på hoderistingen).

Min siste Lyr kostet meg nesten både stang og helse i det den plutselig hugde og raset noe vanvittig utover. Uoppmerksom og glatte svaberg er en farlig kombinasjon når større Lyr lusker under overflaten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der som audiosan skriver kan jeg også bekrefte. Jeg har fiska mye av begge artene, og lyren er i særklasse den sterkeste av torskefiskene. Når den setter avgårde for å komme seg ned til bunnen og tareskogen så trengs det ganske grovt utstyr for å stoppe den. Den gir seg kanskje litt fortere enn seien, men den er mere målbevisst, mens seien ofte bare virrer fram og tilbake, og mangler litt på lyrens svømmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det bare meg eller er seien mye sprekere enn lyren?

Jeg syns en liten sei fighter minst like mye som en stor lyr..

Hei Patan :)

Ettersom lyr er en av mine favoritt fisker å fiske pga. fighten så vel som smaken ble jeg så nyskjerrig på dette med lyr som henger som tangklaser at jeg tok fiskestanga og kameraet og tok meg en tur for å kroke en lyr og sjekke om jeg kunne filme om det var noe tak i den.

Jeg filma seansen for dere så dere kan se fra mitt perspektiv.

Som dere kan se på filmen er det ikke noe galt med dødsangsten til denne lyren.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for meg er det selvfølgelig først sjøørret men så sei/lyr som står øverst på lista når det kommer til artige fighter og velsmakende kjøtt.

De fleste lyrene jeg kroker på denne tia av året ligger et sted mellom en og fire kilo.

Da er de morsomme ja :) 60-160 gr derimot har ikke veldig mye muskler å kjempe med.

Et tips nå for tiden er opphengerflue.

De siste 3 dagene har jeg tatt 20 lyr og 19 av dem har tatt opphengerflua.

Utenom det er min erfaring at de større eksemplarene i stimen oftere velger flua og de mindre velger oftere sluken.

Da bruker jeg en fiskeimitasjon av en flue med sort/grønt og hvitt flash. Type Deceivere. Ca 40 cm foran sluken.

Større fortyngede teppesild funker glimrende, men jeg anbefaler å trimme de ned så ikke de har så lang kropp.

Klipper du bort de siste cm av dressing bak flua vil lyren bite nærmere kroken og du slipper mye lugging.

Var ute å fiska i dag sammen med en som ikke bruker opphenger flue.

Han tok en sjøørret og jeg tok en sjøørret, fire lyr, to makrell og to torsk.

Jeg er ikke noe flinkere til å fiske enn han, men jeg bruker opphenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for meg er det selvfølgelig først sjøørret men så sei/lyr som står øverst på lista når det kommer til artige fighter og velsmakende kjøtt.

De fleste lyrene jeg kroker på denne tia av året ligger et sted mellom en og fire kilo.

Da er de morsomme ja :) 60-160 gr derimot har ikke veldig mye muskler å kjempe med.

Et tips nå for tiden er opphengerflue.

De siste 3 dagene har jeg tatt 20 lyr og 19 av dem har tatt opphengerflua.

Utenom det er min erfaring at de større eksemplarene i stimen oftere velger flua og de mindre velger oftere sluken.

Da bruker jeg en fiskeimitasjon av en flue med sort/grønt og hvitt flash. Type Deceivere. Ca 40 cm foran sluken.

Større fortyngede teppesild funker glimrende, men jeg anbefaler å trimme de ned så ikke de har så lang kropp.

Klipper du bort de siste cm av dressing bak flua vil lyren bite nærmere kroken og du slipper mye lugging.

Var ute å fiska i dag sammen med en som ikke bruker opphenger flue.

Han tok en sjøørret og jeg tok en sjøørret, fire lyr, to makrell og to torsk.

Jeg er ikke noe flinkere til å fiske enn han, men jeg bruker opphenger :)

Bruker du opphengerknute eller otersvivel til opphenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fortom på et par stanglengder, så knytter jeg opphengeren rett på fortommen og strammer såpass hardt at knuta blir sittende når mothugget settes, men ikke så hardt at den ikke glir ned mot sluken når fisken kjemper.

Det er viktig at opphengeren er såpass lang at fisken blir hengende bak sluken når du lander den.

Da slipper du forhåpentligvis at sluken kroker så lett seg i tangen når fisken nærmer seg land.

Jeg lærer meg mine knuter på youtube :)


Her er det lettere å se hvordan den glidende uni knuten fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei. (Her graver jeg opp en gammel tråd som jeg helt tilfeldig snublet i/over...)

Aurejeger: Lurer på om du bruker opphenger flue nå på sommeren også. Og om du kan lenke til en youtube video som viser denne knuten godt? Fant et par, men føler meg langt fra sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.