Gå til innhold
Fiskersiden

Billig Multifilament


Markfiskern_Markus
 Share

Recommended Posts

God dag godtfolk!

Jeg lurer på om noen har noe erfaring med

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Multifilament/Maxximus/Maxximus-Yellow-PE-Braid-1200m-Verdens-mest-kjente-og-brukte-superline162707-p0000169406 "Verdens mest kjente og brukte superline!"

Har aldri hørt om det før, hørtes tynt ut.

Prisen var nesten for god til og være sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med denne. Hadde heller aldri hørt om den før jeg så den på Skitt Fiske for en tid tilbake. Jeg har heller ikke hørt om noen som bruker den.

Selv bruker jeg utelukkende kina braid i dimensjoner mellom 0.26-0.36 til havfiske.

Kan du legge ved link? Helst store spoler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her f.eks. Fås i både 100, 300, 500 og 1000 meter. og 4 strand og 8 strand i alle mulige fargevalg.

Får også en del 1500 og 2000 meter.

http://stores.ebay.com/Agepochfishing-Deals-Australia/Fishing-Line-/_i.html?_fsub=9215433010&_sid=886980710&_trksid=p4634.c0.m322

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye dårlig om billig Kina braid. Er det brukbart altså? Selv kjøpte jeg tuf-line fra ebay.

Må si at tilbudet til Skitt Fiske ser knakende godt ut. 1200m for 399,- er jo nesten gratis. Ingen som har testet den altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye dårlig om billig Kina braid. Er det brukbart altså? Selv kjøpte jeg tuf-line fra ebay.

Må si at tilbudet til Skitt Fiske ser knakende godt ut. 1200m for 399,- er jo nesten gratis. Ingen som har testet den altså?

Kina braiden som audiosan linker til har jeg brukt masse, kjempebra braid. Både 4 og 8 strands har funka bra for meg :)

Det fladen snøret er jeg også svært interessert i! Er kult om snøret er bra, sjeldent med så billig kvalitets multifilament snøre innenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en rull med denne. Ikke prøvd den selv enda. Har den mest som ekstra rull. De jeg kjenner som har brukt den har vært fornøyd hvertfall

http://www.ebay.com/itm/1000M-500M-300M-100M-Braided-Fishing-Line-Multicolor-6-300LB-PE-Dyneema-Spectra-/321713155675?var=&hash=item4ae7992e5b:m:m6E5W5fZj5zp8kqWsLZeRbw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag godtfolk!

Jeg lurer på om noen har noe erfaring med

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Multifilament/Maxximus/Maxximus-Yellow-PE-Braid-1200m-Verdens-mest-kjente-og-brukte-superline162707-p0000169406 "Verdens mest kjente og brukte superline!"

Har aldri hørt om det før, hørtes tynt ut.

Prisen var nesten for god til og være sann.

Det med "verdens mest kjent og brukte superline" er en copy-paste feil hos Skittfiske, de sier det samme om Fireline, hvor jeg i det minste forstår påstanden.

Hvis du vil ha forholdsvis rimelig kvalitetsline ville jeg kikket på Daiwa J-braid http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=daiwa+j-braid+1500&_sop=15,

Smooth som f... hører ikke en lyd i ringene, i motsetning til den kinabraiden som ligner på noe jeg fingerhekla på barneskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke sammenligne 4 strain mot 8 strain da :) Et 4 strain braid vil naturligvis lage mer støy i stangringene i forhold til en 8 strain braid. uansett hvilket merke som står stempla på spolen. Ellers så kommer det ann på voksen som benyttes. Og den slites som kjent temmelig fort uansett. Uansett merke så er det samme materiale som er brukt, og flette metoden er den samme. Noen unntak finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke sammenligne 4 strain mot 8 strain da :) Et 4 strain braid vil naturligvis lage mer støy i stangringene i forhold til en 8 strain braid. uansett hvilket merke som står stempla på spolen. Ellers så kommer det ann på voksen som benyttes. Og den slites som kjent temmelig fort uansett. Uansett merke så er det samme materiale som er brukt, og flette metoden er den samme. Noen unntak finnes.

Du som har erfaring med dette.

Er det noe jeg må tenke på når jeg legger denne typen snøre på snella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge det på en Stella 2500 i alle fall. Et par andre billige sneller også tenker jeg. Her kan du kanskje forklare litt om forskjellene også? :)

Hvorfor skal det være mono innerst?

Har retningen snøret går av rullen og inn på spola noe å si, slik det var/er med mono?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man legger multisnøre innerst vil snøret bare spinne på spolen, Man kan også bruke elektrikker tape innerst på spolen i stedet for monosnøre.
Ja det er samme opplegget med snøretvinn på multisnøre som det er på mono. Men personlig erfaring sier meg at problemet ikke er like ille med multi.

På haspel sneller bør du passe på at snøret legger seg jevnt over hele spolen. Det hender noen ganger at de fylles mer i bak kant enn i frem kant, eller omvendt. Dette kan justeres med skiver for å flytte spolen litt frem eller tilbake.
Ellers er et godt tips å holde multisnøret i en bit papir eller lignende når du legger det på. Da slipper du voksen på fingrene og du slipper friksjonsvarmen når du holder i det.

Og pass på å ikke legge for mye. Det skal legges opp til bunn på V kanten. Legges det mer kan du fort oppleve vaser når du kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tufline en del, men aldri noen av de billigste alternativene fra ebay (Annet enn til microfiske). Men jeg har hatt et par gufne opplevelser med tufline på havfiskesnellen til dypt vann. Flere plasser oppstod det "klumper". Det var ikke noe som lå utenpå, men noe som oppstod inne i braiden uten at jeg kunne finne noen "fremmedlegemer". Dette har oppstått 5-6 ganger fordelt ut på ca 800m. Lite kjekt å finne slike klumper i braiden når du ligger på 400m og fisker etter spisskate og annet snacks du ikke vil at snøret skal ryke på.

Jeg testet derimot bruddstyrken der disse klumpene hadde oppstått, og selv med tykke hansker klarte jeg ikke å ryke snøret (0,28mm). Så hvor mye det hadde å si vet jeg ikke, men å ha en uro om at snøret ikke er i helt topp stand var ikke spesielt kjekt å fiske med. Byttet over til PowerPro på det tyngste utstyret etter dette. Ellers har jeg brukt tufline en god del de siste par årene og aldri hatt noen som helst problemer annet enn det, er stort sett veldig fornøyd med den.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Fireline til havfiske, man kan si mye om andre snører, men ingenting slår slitasjestyrken til Fireline. For å være ærlig, hvor mange ganger har du hatt snørebrudd uten at slitasje har vært grunnen? Jeg gjorde en slitasjetest med diverse braid, jeg kan røpe at Fireline hadde over 10x slitasjestyrken av de dårligste. Kjenner ikke til ebay braiden, men er verdt å nevne.

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.