Gå til innhold
Fiskersiden

Ti meningsløse år med mening.


sarepta
 Share

Recommended Posts

I går var det ti år siden jeg første gang begynte å skrive om et stort marint verneområde i deler av oslofjorden pluss drammensfjorden. De aller fleste vil nok si at både ideen og måten den har vært fremført på har vært meningsløs. Men for meg har det hatt mening. Kan det bli ti år til eller vil andre overta? Andre vil komme på banen og senest i dag dukket det opp en mail fra en som skriver masteroppgave om den samfunnsøkonomiske verdien av sportsfisket i fjorden. Den er stor og kan bli langt større samtidig som man på en langt bedre måte øker, og tar vare på det biologiske mangfoldet som virkelig er stort i fjorden. Fjorden har alt, unntatt fisk sa en marinbiolog på årets Oslofjordkonferanse. Det burde få alle sportsfiskere rundt fjorden til å engasjere seg med mindre man bare fisker etter makrell og horngjel.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti år er ingenting hvis man brenner for en sak, og hverken ideen eller måten du har fremført den på har vært meningsløs, snarere tvert i mot. Egentlig er det vel slik at mange av oss ivrige sportsfiskere som sokner til Oslofjordområdet, burde ha litt dårlig samvittighet for ikke å ha fulgt opp ditt arbeid Sarepta, og blitt med på "dugnaden". Hadde vi alle stått på, med underskriftskampanjer, lobbyering, skriving av leserinnlegg i lokal og riksdekkende presse, så hadde vi kanskje kommet lengre i dag enn vi faktisk har gjort? Det som har skjedd med Oslofjorden er ille, men at det ikke har blitt gjort mer med det, er delvis vår egen "skyld". Vi kan ikke forvente at "Andre" hele tiden skal komme og rydde opp. Du er en av få som har grunn til å ha god samvittighet Sarepta.

Keep up the good work! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt veldig trua på bedre tider.

Nå som brislingen har havnet på rødlista,kan det kanskje gi fler begrensinger for det svært ødeleggende lysfisket.Et av de store problemene er å få folk til å forstå..forstå hvilke enorme forskjeller det er på skagerakysten,og resten av norge.

Stå på videre,det blir verdsatt,selv om man kanskje ikke er flink nok til å vise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Innslaget på Dagsrevyen i kveld med prøvefiske etter torsk på begge sider av ytre Oslofjord viser med all tydelighet at det står veldig dårlig til spesielt på Østsiden. Knapt kjønnsmoden fisk som skal føre slekten videre vet vi er lite produktivt. Derfor lurer man på om man kanskje må gjøre noe. Er dette fisket avgjørende for statsfinansene? Det kan se slik ut. De ser nå det samme som jeg har sett i ti år, og hadde man gjort noe for ti år siden kunne mye vært annerledes. Det eneste jeg har sett av tiltak er dispensasjon fra bruk av rist på reketrålen noe som viser at omsorgen for noen få personer er langt viktigere enn omsorg for fiskebestandene i fjorden. Det er helt bevisste valg for å holde torskebestandene nede.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vært en stille periode, men neppe stille før stormen. Knapt nok styrefart men det dukket opp et positivt innspill fra en i Oslo Havfiskeklubb som kan fortelle at det snakkes mye om det elendige fisket i de kretser. "Alle" er enig i at noe må gjøres. Mange har klare oppfatninger om hva som må gjøres, men der stopper det opp. Hvorfor? Hvem og hva er man redd for? Redd for at man ikke skal komme noen vei? Er det ikke mye bedre å prøve enn bare å konstantere at dette får man ikke til? Vi er trolig flere tusen som vil ha forandring og så sitter vi hver for oss og tror at alt er umulig når alt er mulig. De ville marine ressursene tilhører fellesskapet slår Havressursloven fast. Hvem er fellesskapet hvis det ikke er deg og meg??

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke bare med ildsjeler man trenger mange som kan jobbe sammen og derfor blir jeg glad hver gang noen sier at de vil gjøre noe. Det hjelper lite med bare et par spillere på banen mens resten ikke tror på seier og blir sittende i garderoben. Også dere som holder til utenfor området vi snakker om kan gjøre noe. Mange steder prøver man å få til verneområder og det kan sikkert være enkelte steder rundt de største byene hvor det hadde vært lurt å lage verneområder, ikke minst for å vise folk at havet, selv en liten del, kan forvaltes på en ny og positiv måte. Jeg tror ikke byråkrater vil se at det kan være tilfelle og det er dessverre de som sitter med bukta og begge endene og fellesskapet gir de F.. i..

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Da jeg i 2005 begynte å skrive om vern for å få tilbake torsken var løsningen fra en i SV, stem på oss så kommer torsken tilbake. De skulle få bukt med klimaendringene og dermed få ned temperaturen i vannet. Etter hans mening var det økning i temperaturen som hadde jaget torsken ut av fjorden. Heldigvis har den nye listetoppen et annet syn på saken og han snakker om vern og at fellesskapet eier ressursene i havet. Kan tenkes at han har lest noen av mine mange leserinnlegg og da har det gitt resultater pluss at jeg kan følge opp det han skriver. Sikkert ikke enig om graden av vern eller størrelse, men mye bedre enn drømmen om at mindre co2 skal få torsken tilbake.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naturligvis bra å forsøke å motarbeide klimaendringene, men det er rimelig naivt å tro at dette er tiltaket som fremfor noe skal få torsken tilbake i Oslofjorden. Å motvirke klimaendringene er uansett et svært langsiktig prosjekt. Så uansett hva man får til der bør man i mellomtiden jobbe med de faktorene som i første instans har ødelagt torskebestandene; i sær overfiske i mange tiår. Bra at noen politikere begynner å innse realitetene. Så er spørsmålet om de større partiene blir med på lasset, slik at det faktisk er mulig å få til noe i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎09‎.‎2016 at 19.30, erik skrev:

Jeg ser en viss bevegelse. Ikke minst fordi hummer-reservatene også produserer mye større fisk enn omkringliggende områder.

Et mulig lyspunkt i den sammenheng:

https://lovdata.no/artikkel/endring_i_fredningsomradene_for_hummer/1777

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-09-09-1087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.