Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015, 3. desember


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

En ekstremt effektiv havålsesong

De fire siste årene har jeg brukt mye tid etter havålen på hjemlige jaktmarker. Suksessen har vært sånn omtrent midt på treet. Til sammen har det blitt rundt 15 åler, som absolutt er noe. Med tanke på alle nattetimene som har gått med er det likevel ikke voldsomt. 2012 og 2013 var brukbare år, mens 2011 og 2014 var i motsatt ende av skalaen. Bare ett eneste eksemplar av riktig art ble landet hvert av disse årene, og da har det altså ikke stått på innsatsen.

For å gjøre statistikken enda mer morsom, har det stort sett vært mindre fisker som har havnet på land. For min del har seks-syv kilo vært den vanligste vekten. Bare en eneste gang i løpet av mine fire første år som kystmeitende havålfisker har jeg klart å bikke tikilosmerket. Det var attpåtil bare så vidt. Til gjengjeld var gleden umåtelig stor da fisken omsider lå i håven. Isolert sett er ikke en havål på 10,5 kilo noen kjempefisk, men hos oss er den absolutt brukbar og vel så det.

Foran årets sesong var, eller rettere sagt ble, taktikken en litt annen enn tidligere. Selv om målsetningen var å få til ganske mange høstturer, ble realiteten tre skarve økter i løpet av hele sesongen. Statistisk sett burde ikke dette gitt mye ål på land, men statistikker er heldigvis til for å brytes. Og som alle fotballfolk vet er det heller ikke ulovlig å være effektiv.

Det stod 2. september på kalenderen før jeg kom meg ut etter havålen for første gang i år. Det var Geir og jeg som satte kursen nordover denne kvelden, og det skulle ikke ta mange minuttene fra vi fikk agn i sjøen til fisken begynte å vise interesse. De første timene var det bare torsk, hyse og hvitting som ville være med på leken, men en halvtimes tid før midnatt runnet det riktig hos meg. Årets første havål ble landet udramatisk, og vektmessig plasserte den seg midt i gjennomsnittsland med sine 6540 gram.

Hav%25C3%25A5lfiske%2BRedakt%25C3%25B8rl

Turens andre havål var ikke noen havål i det hele tatt, men en piggskate. Denne var det Geir som fikk, og med sine 3400 gram var den på dette tidspunktet også ny pers for fangstmannen. Bifangster som piggskate, lysing og kveite er for øvrig slikt som gjør akkurat denne plassen spesielt kul, selv om det utvilsomt finnes havålspotter med høyere gjennomsnittsfisk.

Hav%25C3%25A5lfiske%2BRedakt%25C3%25B8rl

En time etter at piggskaten var tilbake i sjøen, runnet det hos meg igjen. Nattens andre havål ble også kontant kroket, men denne var mindre enn den første. Beskjedne 3720 gram, men likevel en historisk fisk for mitt vedkommende. Dette er nemlig første gang jeg har fisket etter havål og fått mer enn et eksemplar av targetarten på samme tur. Som om ikke det var nok ble to havåler til tre noen timer seinere. At fisken bare var knappe to kilo var ikke så nøye. Tre havål på en tur er kryss i taket hver dag i uken i min bok.

Hav%25C3%25A5lfiske%2BRedakt%25C3%25B8rl

Hav%25C3%25A5lfiske%2BRedakt%25C3%25B8rl

Etter den suksessfulle sesongdebuten, gikk det bare en god uke før vi måtte ut etter ålen, igjen. Også denne gangen var Geir med, men også Kim og Torbjørn. Turen gikk til en av Kim og Geir sine godplasser. Disse ligger et stykke unna heimen, men til gjengjeld er snittet på ålen her langt høyere enn i Nordhordland. Faktisk hadde det bare blitt tatt en ål på under ti kilo her før vi reiste utover, så her burde det absolutt være håp for persforbedring.

Vel ute i øyene gjorde vi ting enkelt. Vi fisket med hver vår stang i stedet for de vanlige to, og vi egnet for stor fisk. Hel makrell på J-kroker i størrelse 10/O ble lempet til sjøs, og vi måtte ikke vente mer enn en halvtime før det første runnet kom. Det var hos broderen ting skjedde, og snart hadde han god fleks i klingan. Kampen ble hard, men til slutt kunne en flott ål håves. Vekten stoppet på 11 300 gram, og ny pers var et faktum.

Hav%25C3%25A5lnatt%2Bi%2B%25C3%2598ygard

Det neste runnet kom ikke lenge etter, og denne gangen var det hos meg det var liv. Tilslaget satt, og stangen slo knute på seg. Her var det uten tvil storfisk på gang, og jeg fikk meg en skikkelig bra kamp på flere minutter. Til slutt havnet fisken likevel i håven, og at det var pers på gang var det ingen tvil om. Småpene 13 100 gram stabiliserte vekten seg på, og dermed var alt velstand.

Hav%25C3%25A5lnatt%2Bi%2B%25C3%2598ygard

Hav%25C3%25A5lnatt%2Bi%2B%25C3%2598ygard

Til tross for den solide starten, var kvelden fremdeles ung. Og det var flere sultne åler der ute i mørket. Vi fikk vel og merke en rolig time, men i god tid før midnatt runnet det nok en gang hos meg. Også nå ble kampen hard, men for tredje gang denne kvelden havnet fangsten i håven. Det viste seg også å være en gammel kjenning av kveldens guider, som med sitt blinde venstreøye er lett gjenkjennelig. Fisken ble veid til 11 400 gram, og jeg kunne knapt vært mer fornøyd. Fire år med bare en fisk over ti kilo var behørig knust i løpet av bare et par timer i 2015. Det hele var magisk.

Hav%25C3%25A5lnatt%2Bi%2B%25C3%2598ygard

IMG_8860.JPG

Etter dette roet ting seg betraktelig, men rett før vi skulle gi oss fikk også Geir lurt opp sin første havål for året. At denne bare var 2960 gram la en liten demper på det hele, da dette faktisk er den minste ålen som er tatt på plassen. Årets første havål var det likevel, så fullstendig misfornøyd gikk det ikke an å være. Særlig med tanke på at Kim måtte trakke hjemover uten hverken fast fisk eller napp.

Hav%25C3%25A5lnatt%2Bi%2B%25C3%2598ygard

Egentlig burde jeg bare avsluttet havålsesongen etter den fantastiske starten, men det er noe med dette fisket som bare lokker en ut gang på gang. Et par uker senere ble det derfor nok en tur, denne gangen sammen med Magnar. Han hadde aldri kystmeitet før, så både låning av utstyr og opplæring måtte til. Magnar tok konseptet kjapt, og selv om natten bød på lite action, kroket han det ene gode runnet han fikk. Og jammen var det ikke havål, også. Stor var den ikke, men 5660 gram er absolutt en fin startfisk.

IMG_9025.JPG

Her hos oss fisker vi vanligvis havål til den første nattefrosten. Etter dette pleier fisken å trekke dypere. Frostnatten har vært her, men det ble raskt mildt igjen. I og med at det bare har blitt tre turer i år, kan det derfor fort hende det blir en førjulskrampetrekning dersom plussgradene holder seg. I utgangspunktet er likevel havålsesongen over for i år. Kjapt oppsummert har den vært eventyrlig etter vår standard å regne. Åtte åler på land i løpet av tre turer hører til sjeldenhetene, spesielt med tanke på at tre av disse veide over ti kilo.

Det mest spennende med årets sesong er likevel at det er tatt en god del tiplussere av både lokale og tilreisende havålfiskere, så det er ting som tyder på at fisken som har veid seks-syv kilo de to siste årene nå har strekt seg og spist seg feitere. Spesielt ute på plassene til Kim og Geir. Det skal bli veldig interessant å se hva de neste årene kan levere. Det evige målet om 20+ ser jeg i alle fall på som mer og mer mulig. Neste år, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havål er spennende saker! Er like spent som deg på neste års sesong.

Har tatt "et friår" fra havålgutsing, med bare 3 turer og 1 ål som tok etter 30 min. på første tur.

Neste år blir det nok mer massiv satsing, for 20+ ålene, de er der ute!

Slimete, men knallfin luke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi, her var det mye ål! Mange tilreisende som har hatt happy øyeblikk ute i hooden deres i år, mye takket være deling av god lokalkunnskap fra deg, Kim og Geir.
Havål er rått, og denne luka var topp nåtsj lesning til kaffien :D

Havål er spennende saker! Er like spent som deg på neste års sesong.

Har tatt "et friår" fra havålgutsing, med bare 3 turer og 1 ål som tok etter 30 min. på første tur.

Neste år blir det nok mer massiv satsing, for 20+ ålene, de er der ute!

Slimete, men knallfin luke!

Ja, 20+ finnes der ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digga luka og kjente meg igjen her Endre. . Havål ruler og jeg fikk jo hele 3 turer på godplassene deres med god uttelling. Til og med fikk jeg jo samme fisk som deg , One eye og veide den da en mnd senere til samme vekt 11450g. Kjente suget umiddelbart til å stå med Vengancen i helspenn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.