Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015, 4. Desember


BtownBergen
 Share

Recommended Posts

4. Desember 2015

Min Start

Da var det duket for en luke for meg, men jeg har vel aldri vært aktiv på fiskersiden. Jeg leser mye her, og koser meg med gode fiskerapporter, men ingen innlegg fra meg.

Tenkte å bruke dette innlegget til å dele min historie, min artsfiskelidenskap, og selvfølgelig de største hendelsene mine i år.

Jeg har så lenge jeg kan huske vært fasinert av livet i sjøen. Snorkling, fisking og utallige turer til akvariet i Bergen.
Siden jeg ikke hadde tilgang til transport når jeg var liten, ble jeg tatt med til nærmeste «fiskeplass» av min mor hver gang vi hadde mulighet. Allerede som 5-6 åring hadde jeg fanget alle mulige arter med håv.

Etter hvert som jeg ble eldre, begynte jeg å sykle til samme stedet for å fiske. Rundt 8-års alderen hadde jeg kjøpt små kroker på Nille, og kuttet av tauet til en drage. Knøt på krok og agnet med blåskjell på enden og fanget Svartkutlinger og Bergnebb, for meg var det helt supert. Høydepunktet på noen år her, var en torsk på 4,8 kilo. Brukte Bergnebb som agn, og kroket på en meters dyp. Dette var den største fisken jeg har fått frem til i år, vittig å se tilbake på!
Lite visste jeg hvor mye tid jeg skulle bruke på denne plassen, som voksen mann.
Når jeg omsider fikk meg en litt mer skikkelig stang (europris), begynte jeg med kystmeite. Der fikk jeg min første Sandflyndre, og noen fine Bergylter som høydepunkter.

Spol frem noen år, og jeg har med meg denne fyren som absolutt ikke syntes sjøfiske og kystmeite var noe å bruke tiden sin på. Dere kjenner han kanskje, han heter Peter og har i skrivende stund svimlende 88 arter.

Etter hvert som jeg og Peter begynte å fiske mer. Prøvde jeg mange nye plasser, og har fått mange gode opplevelser andre steder enn på hjemmebanen min. Det var fremdeles hjemmebanen som var plass nummer 1 å prøve for min del.
I ettertid, nå når kunnskapen og teknikken min er mye høyere har det komt veldig mange fine og spesielle opplevelser på denne plassen.
Her er noen eldre bilder:

23473866976_d5089d5fd3_z.jpg22872853723_e6db236500_z.jpg23473866416_2db581d3e0_z.jpg23500010265_5df999d42a_z.jpg
23503442615_7f432577e8_z.jpg
23207648100_ce7834b13c_z.jpg
23420903071_afac781059_z.jpg

Merker nå at jeg må bli flinkere til å ta bilder!

2015 Artsfiskeåret:

Jeg har ikke vært flink til å dokumentere når jeg har fått disse artene, men får bare sette sammen det jeg vet er fra i år!

Første nevneverdige nye art for året, er kanskje den jeg setter høyest av alt jeg noen gang har fått. Som vanlig var jeg ute på plassen jeg har fisket hele livet mitt, målet var som vanlig å endelig få meg den etterlengtede Hårvaren. Det virker som om alle utenom meg skal være bestevenn med mr. Hårvar. Hårvarhullet begynner å bli ganske kjent, uten tvil den beste plassen i Bergen å fiske de sære skapningene. Hårvar fant jeg, men opp av vannet ville de som vanlig ikke.
Da jeg ventet tålmodig på noe spennende, gikk jeg frem og tilbake for å være sikker på at jeg ikke gikk glipp av noe som helst. Når jeg snur meg, ser jeg en liten og alt for kjapp fisk som absolutt skulle inn i den minste sprekken på flere meters avstand. Den forsvant fort, men jeg fikk med meg hva det var. Denne var ikke lik som de jeg hadde vært i nærkontakt med, og hatt på kroken før. Tangbrosme! Hjertet og pulsen forsvant, tankene mine raste alle veier. Jeg slengte en liten rekebit ned i den lille sprekken, slukket hodelykten og holdt pusten. To sekunder senere napper det, og den satt fast. Livredd og full i panikk, lot jeg den få fri snøre, også gjorde jeg nytt tilslag. Opp kom den. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne, jeg ringte hysterisk til Peter for å høre om dette kunne stemme. Jeg sendte bilder, og han bekreftet.

Nordlig Tangbrosme, første nye art for året!
23204248020_068f8b86a3_z.jpg23204803500_708016949c_z.jpg

Senere i April perset jeg på Ulke. Dette var en fantastisk stille kveld på en plass Peter har funnet. Han brukte hele kvelden på å leite etter en Rognkjeks han hadde sett. Martin og jeg fant ut at det var en fantastisk ulkeplass, og koste oss med å analysere denne plassen. Takk til Peter som lot meg ta denne! Aprilulke:
23391498522_59468b5a06_z.jpg


Noen dager senere var det duket for enda en ny plass som Peter hadde funnet. Her viste det seg at det skulle befinne seg litt av hvert. Her legger jeg med fangstene på den plassen i løpet av noen dagers mellomrom.

Nesten Speki Tangsprell (ny pers)
22872853443_617a590be3_z.jpg

Ny art!
22872853373_d2f62661e5_z.jpg

Giga! (pers)
23473866896_040f780d8e_z.jpg

Ny art!

22872853503_fe50701db5_z.jpg

33,3 gram av en av de fineste fiskene. (pers)

23391498862_e8645b6ef8_z.jpg

Den første Juni fikk jeg endelig en annen flyndre enn Skrubbe og Sandflyndre.

Ny art!

23500569425_743452317a_z.jpg

Tok en rask tur til Austevoll en helg for å prøve fiskelykken i tidlig juni. Helt forferdelig dårlig fiske, men det ble en ny art i Vassild.
22871693414_3d5f73a7ec_z.jpg

Senere i Juni var det duket for to nye arter, som ikke er så veldig imponerende, men art er art.
Hork og Trepigget Stingsild.
23391498392_703391c988_z.jpg23500571075_6efc7ac1da_z.jpg

Nærmer seg høst, sent i juli skulle Peter, Mathias, Martin og jeg ut å virkelig prøve denne plassen etter Havål. Vi hadde vært der noen netter før å testet, da hadde vi en del tegn til liv, i tillegg til at Peter fikk en bekreftelse som jeg håvet. Dette er en plass som når været og sjøen tillater det, er så spennende at jeg har puls i rødsonen bare jeg hører navnet. Jeg og Peter har fisket en del her før, mest etter makrell og stor Bergylt.

Det gikk ikke lang tid før Peter fikk en Havål på ca 5 kilo.
Så var det stille i noen timer, før Peter fikk et fint run. Samtidig, før Havålen var i håven runnet det hos meg også. Jeg tar tak i stangen, og har panikk. Livredd for at den ikke skulle sitte, satt jeg tilslag. Fast fisk! Jeg vet at om denne blir med opp på land, er det den største fisken jeg noen gang har fått. Alle ledd og muskler i hele kroppen griner, men jeg kjenner at denne går. Den kommer til overfaleten, blir håvet og er ny pers!

Kanskje en time senere, skjer akkurat det samme. Først får Peter run, større enn de andre. Runnet mitt begynte 30 sekunder etter, jeg setter tilslag. Det kjennes ut som jeg sitter fast i bunn, og bunnen prøver å stikke av. Jeg pompet og prompet, opp kom et monster. Endelig hadde jeg bikket 10 kilo! 11620 gram. Godkjent med et smil!
23391498562_ea70ce66b6_z.jpg22871693534_5cb1ff9a7f_z.jpg

Siste økt med nye arter skjedde for ikke så lenge siden, på en plass jeg har funnet. Et fantastisk stort sted, med kanskje en kilometer å fiske på. Kikkfiske, kystmeite, alt. Jeg inviterer med meg Peter, noe skeptisk får jeg han til slutt med. Det går ikke lang tid før det klør i fingrene våre. Vi ser Rødflekket Kutling, Hornkvabbe, Horngjel som leker i overflaten, og mange andre godarter. Jeg bestemmer meg for å rigge opp surfstengene mine, mens Peter blir å fokuserer på kikkfisket. Etter Peter har fått opp en Hornkvabbe og litt andre godbiter roper han til meg. HÅRVAR. Jeg velter «rekeboksen» min for å finne de få strandrekene jeg hadde igjen, og snublet bortover så fort jeg kunne. Etter noen solide minutter satt den endelig, og jeg kunne etter 2år notere meg Hårvar som ny art. Jeg spottet Peter sin første Hårvar så vi hadde en deal om at jeg skulle få den!
Jeg har fisket på 20 forskjellige Hårvar på hjemmebane, men det måtte altså en ny plass til for at jeg faktisk skulle få den trygt på land. Min nemesis er beseiret!
23417524171_9529473234_z.jpg

Litt senere merker vi at det er utrolig mye liv i overflaten, vi tror det er Lyr og Sei. Jeg velger like vel å rigge til med sabiki, mens jeg ventet på run. Jeg dorget nærmest gående bortover hele plassen, og ja jeg fikk noen Lyr. Plutselig var det litt anderledes fight, nesten som Makrell. Så jeg tenkte: herlig, mer agn! Men opp kom det noe som ikke var Makrell, men den litt mer kulere og styggere fetteren! TAGG! Peter har denne arten fra før, men når han så størrelsen ville han og prøve. Makan til banneord og sutring har ikke jeg hørt på en stille Oktoberkveld før.
23500010035_73244ae992_z.jpg

Håper jeg fikk frem lidenskapen min for artsfiske her, og at det var lesbart!
Fisking for meg er noe helt spesielt, selvfølgelig er det gøyest når det er noe nytt eller en pers som dukker opp. Det viktigste for meg er rett og slett bare å prøve, koble av og nyte den herlige fiskingen Norge har å tilby! Jeg kommer nok aldri til å slutte å fiske på hjemmebanen min heller, gode minner og faktisk et veldig interessant sted!
Jeg håper på å i hvertfall få meg Havmus før året er omme, men da må jeg først ut å fiske.

Ha en fortreffelig og god jul.


Endret av BtownBergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent! Merker at jeg trives med å lese fangstrapporter og se ekte fiskeglede på FS igjen. Håper på mer som dette fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.