Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015, 5. Desember


Sigg
 Share

Recommended Posts

Årets fisk for min del er en blålange på 3,7kg – fra land. Jeg skal nå gå mer i detalj om hele turen som nok er en av de mest spektakulere turene noensinne i min sportsfiskekarriere. Det hele startet i høstferen, da vi bestemte oss for å reise til Karmøy. Etterhvert ble det diskutert noen planer og vi skulle til Hardanger for første gang på 5-6år. Her har farmor vokst opp og har en bror som bor i Ålvik. Han åpnet hjemmet sitt for oss, og vi var klar for avreise.

Jeg studerte sjøkart og fant flere fristende plasser, der høydepunktet var en usedvanlig sjelden dypvannsplass. 100M ut førte til 350m ned noe som er helt sykt. Andre plasser kunne man nærmest pilke loddrett på 150m. I tillegg ligger plassen laaangt fra det åpne havet, slik at været ville være null problem.

Etter en 5 timers biltur, var vi endelig fremme. Og det som møter meg er både irriterende og tragisk. Vind. Dermed må vi se etter andre plasser, siden dypvannsplassen er veldig væravhengig. Men de tre andre plassene vi prøvde var ikke spesielt bra, så jeg var veldig frustrert. Komme helt til Hardanger for å fiske flyndre og makrell. Det var ikke akseptabelt. Turen var en katastrofe, men plutselig skjedde noe på værfronten. Vinden skulle lette morgenen før avreise. Helt ideelle forhold med 5 m/s og oppholdsvær. Vi fikser en plan, legger oss til for å sove de få timene man har til rådighet. Deretter sto vi opp kl 6 og var endelig klar for ekstremfiske fra land.

Da vi kom frem innser vi at plassen ligger mer eller mindre perfekt. Det var flatt, nærme hovedveien og man fikk ly i fra de få bølgene som var. Jeg ordnet et tackle med både slep og opphenger og kastet ut så langt som det gikk. Begge ble sjokkerte av tiden det tok til å synke ned. Helt sinnsykt. Etterhvert fikk jeg et run og pumper opp en pigghå som sniker seg over persen min. Helt grei start.

Etter noen timer med fisking lander vi både lusuer og brosme, men vi ventet fortsatt på noe skikkelig sensasjonelt. Og utrolig nok så kom det. Etter et kast merket jeg at snøret gikk litt tregere enn vanlig. Jeg lot det synke en liten stund, men innså at det aldri sluttet. Tilslutt bestemte jeg meg for å stramme opp. Da merket jeg en tyngde som ikke skulle være der og tok tilslaget. Jeg kjente med en gang at dette ikke var en småbrosme, for denne var det fight i. Etter en helt vanvittig syk tung oppsveiving dukket det opp noe i overflaten. Noe som var mørkere enn både lange og brosme. Da jeg hørte pappa rope: -Blålange!, får jeg helt sjokk og jubler febrilskt. Pappa håver den trygt på land. Jeg tror ikke mine egne øyne – blålange fra land!

post-30644-0-33094600-1449270621_thumb.j

Blålanga ble #86, noe som var helt uforventet.. Den er ikke langt unna fra å bli kalt «Min beste fisk», men der tar både tangsprell på 48g og kveite på 47kg kaka.

Jeg har også ordnet en liten film som beskriver det meste av mitt fiskeår. Selvsagt er det mye som jeg ikke fikk på kamera, men er allikevel en fin oppsummering.

Da er det vel bare å si god jul og et godt nytt år til alle FS brukere. Må 2016 bli nok et fantastisk år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner følelsen... Når du ser blålangen komme til syne og... ^_^

Er noen råe dyp tilgjengelig fra land i Hardanger. Jeg har pleid å fiske på en annen plass.

Kast på 3 meter faller 350 meter ned. 100 meter ut og du ligger på 450 meter.

Går vel rundt 5-7 minutter før 170 gr. lodd når bunnen... (avhengig av strøm).

Du vet det er dypt når du må holde igjen på snella når det nærmer seg tom snelle og du fremdeles ikke har nådd bunn (560 meter med 10 meter sjokkf.)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner følelsen... Når du ser blålangen komme til syne og... ^_^

Er noen råe dyp tilgjengelig fra land i Hardanger. Jeg har pleid å fiske på en annen plass.

Kast på 3 meter faller 350 meter ned. 100 meter ut og du ligger på 450 meter.

Går vel rundt 5-7 minutter før 170 gr. lodd når bunnen... (avhengig av strøm).

Du vet det er dypt når du må holde igjen på snella når det nærmer seg tom snelle og du fremdeles ikke har nådd bunn (560 meter med 10 meter sjokkf.)...

Da vi fisket var det mye strøm, og vi hadde bare 100g søkker, så det tok omkring 10-15min å synke ned. Helt utrolig at man finner så store dyp fra land. Et problem for oss var flere kanter, der vi hang bom fast under oppsveiving. Mistet en fin fisk på grunn av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kul film, Sigurd!

Ellers et godt tegn på at du e passe artsskada, når du setter kveite på 47kg, blålange fra land og tangsprell på 48g - i samme bås :D

Haha sant det :D Blålanga kommer høyt mye på grunn av selve opplevelsen. Den er jo ikke spesielt stor for arten..

Vil faktisk si at tangsprellen er mitt livs fangst, siden den var norgesrekord i 4-5år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.