Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance HDS12 Gen3 og Arimar B175M Chirp - feilsøking


Thepaintrain
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vi kjøpte for 3 uker siden en Lowrance HDS12 Gen 3 og en Arimar B175 Chirp som vi fikk montert i båten vår av et verksted. Vi hadde en lørdag med den nye installasjonen. På slutten av dagen flimret skjermen litt før skjermen gikk i svart. Det var da ikke lengre mulig å få strøm på skjermen/enheten.

Vi kjørte båten tilbake til verkstedet og hentet den i går fredag. De hadde fått strøm på skjermen igjen, men når jeg kjørte ut så jeg at jeg ikke fikk noe signal på ekkoloddet. DVS, jeg får en rekke små prikker og vanntemperatur. Ingen dybde, ingen bånn ikke noe.

Giveren leveres med en spesiel koblingsboks som gjør det mulig å koble den til en Lowrance. Gutta på verkstedet sjekket denne boksen. De sjekket kablet osv, men kunne ikke finne noe. Jeg brukte denne giveren med innstilling Arimar B164 da det var det nærmeste jeg fant. I ettertid har jeg fått vite at den egentlig skulle blitt funnet på xid og blitt stilt inn på medium chirp av seg selv.

Gutta på verkstedet kasta inn håndkleet og visste ikke hva mer de kan gjøre.

Jeg tenkte jeg kunne høre her da jeg har sett f

Sonar utgangen har fått seg en trøkk og har blitt defekt. (Endring i spenning)

Giveren er defekt

Feilkobling på kabel

Til orientering virker kartverket på Lowrance samt gps. Det er ekkoloddet som ikke virker. Jeg får vanntemp. En gang i går kom den plutselig opp med dybde i et sekund for så å gi seg igjen.

Alle innspill, ideer, erfaringer i lignende situasjoner mottas med takk. Er noen som vet om et verksted som har god greie på slikt utstyr i nærheten av Drøbak? Gjerne med tilgang sjøveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk koblingene i boksen for svingeren. Jeg har dokumentert hvordan det skal gjøres på bloggen min.

http://scuirus.com/hvordan-koble-chirp-svinger-uten-kontakt-til-lowrancesimrad-ekkolodd/

Det er helt riktig som du skriver at svingeren skal detekteres automatisk. (Og da er det ikke mulig å endre svingermodell manuelt.)

Hvis du ikke får skikk på dette så kan jeg sikkert ta en kikk på det hvis du kan komme til Asker. (eksempelvis Leangbukta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei abbor.

Takk for svar. Dette virket på lørdag for 3 uker siden, og gutta på verkstedet sa de ikke har gjort noe nedi den boksen der. Tror du det er sannsynlig at det kan virke en helg for så å ikke virke?

Jeg sjekker boksen i dagslyset i morgen og ser om jeg skjønner noe av det. Tar noen bilder.

Har du noe tro på at utgangen på sonar utgangen eller giveren er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal svært mye til å ødelegge utgangen til et ekkolodd da den er transformatorkoblet. Tviler også på at svingeren er ødelagt. Svingeren din er uten tvil feilkoblet både når det gjelder XID og temperatur, så da bør vi ikke stole på resten heller.

Jeg har mulighet til å se på ekkoloddet ditt i Asker i morgen. Jeg har Simrad NSS Evo2 liggende hjemme som kan brukes til å sjekke svingeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal svært mye til å ødelegge utgangen til et ekkolodd da den er transformatorkoblet. Tviler også på at svingeren er ødelagt. Svingeren din er uten tvil feilkoblet både når det gjelder XID og temperatur, så da bør vi ikke stole på resten heller.

Jeg har mulighet til å se på ekkoloddet ditt i Asker i morgen. Jeg har Simrad NSS Evo2 liggende hjemme som kan brukes til å sjekke svingeren din.

Det er utrolig snilt av deg. Sendt deg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt HDS12 3 gen kom i dag. Vi dro til Drøbak etter jobben og monterte det. Vi dro like greit ut en tur for å prøve fiske i stummende mørke. Det hjalp ikke med vind, tåke og regn i tillegg. Det ble en 30 cm torsk som ble sluppet ut og en hyse som var akkurat innafor stekepannestørrelse.

Det som var spennende var ekkoloddet som tegnet opp en masse liv der nede. De plassene kunne vi ikke prøve i dette været. Så nå blir det spennende til helgen med forhåpentligvis bedre vær.

Takk igjen abbor. Hyggelig om vi snakkes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det ordnet seg så raskt. Skal bli interessant å bli med ut en tur etterhvert for a teste ekkoloddet, B175M er den eneste 1kW CHIRP svingeren jeg ikke har prøvd.

Kan høres ut som dere trenger en 3G eller 4G radar siden dere tydeligvis har noen turer i mørket. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.