Gå til innhold
Fiskersiden

Raymarine Dragonfly 5 Pro, bra ekkolodd?


piddien
 Share

Recommended Posts

Svingeren, nå skal det sies at jeg ikke har testet denne svingeren selv, men den som kommer med 5,7 og 7.

Den ser fisk greit ned til ca 20 meter. Noe dypere enn det greier den ikke å vise så mye annet enn dyp... Den jobber med for bred vinkel. Vinkelen på DF 7 og DF 5 pro er den samme.

Under 4000? jeg antar du vil ha med kartplotter biten, selv om det er ekkoloddet som kanskje er det viktiste?

Du får egentlig ikke det du vil ha til 4000 kr. Den giveren du egentlig ønsker deg koster mer enn det, og så må du ha et enhet å koble den til...

Det jeg tror gir mest for pengene til den summen er Lowrance Elite 4 Chrip med 50/200/455/800 giveren. (Den finnes også med en 83/200/455/800 giver, men jeg ville gått for den som har 50/200 hz utgaven.)

Men litt mer info om hva du fisker etter, kan gjøre at vi ender opp med en annen anbefaling.

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leting etter fisk i sjøen rundt Askøy som var tanken. Hvorfor vil ikke det egne seg til å lete etter fisk? Er det ekkoloddet eller svingeren som er uegnet til formålet? Er det noe annet ekkolodd/svinger i samme prisklasse som er mer egnet?

Svaret er vel "ja" på alle tre.

Som cral sier er den ekkoloddgiveren som følger med rimelig enkel, og Raymarine har dessverre ikke noe alternativ. Den har vid konevinkel, noe som er bra på grunt vann, som gjør at området under båten som du ser på ekkoloddet blir enormt etterhvert som dybden øker. Du kan kanskje tenke deg selv hva som skjer når et området på flere hundre kvadratmeter skal vises på en liten skjerm? Da forsvinner detaljene. Utfordring nummer to er mer spekulasjon fra min side, men jeg mistenker at svært mange av de høyere frekvensene i CHIRP-sveipet forsvinner på litt dybde, som igjen forsterker effekten av lite detaljer. Konsekvensen er at bunnen ser jevnere ut enn den er, og det blir vanskelig å se fisk. (Spesielt fisk som står tett mot bunnen.) DF er et glimrende alternativ på ganske grunt vann, men til fiske hvor man vil se noe på dypere vann enn 30 meter eller så er det i mine øyne ikke godt egnet.

På dybt vann vil du altså ha en ekkoloddgiver med smal konevinkel, desto dypere vann desto smalere konevinkel. På grunt vann blir det omvendt. :) Skal man holde på med flere ulike typer fiske, altså både dypt og grunt, er det ideelle derfor å ha flere ekkoloddgivere eller en giver med to alternative konevinkler. De fleste "mellomklasseekkolodd" på markedet har dette, bortsett fra Dragonfly.

Siden Lowrance sin serie ved navn Elite CHIRP skifter navn rundt nyttår, bør du kunne finne slike til rimelig hyggelige priser. I mine øyne er dette det beste budsjettalternativet når vi snakker om fiske på litt dybde. Du kan med fordel se på ekkoloddgiveren 50/200/455/800-HDI, eller ta den helt ut og bruke Airmar. Fordelen med HDI-giveren er at den fungerer greit til det meste, ulempen er at den heller ikke er optimal til noe. Den har ganske smal konevinkel på 200 kHz (eller High CHIRP), og ganske bred konevinkel på 50 kHz (Low CHIRPP) så du får begge alternativene i en giver. Den har også downscan (455/800 kHz) som i likhet med tilsvarende funksjon på Dragonfly er glimrende til å se på bunnstruktur ned til 30-70 meter alt etter forholdene.

Det ideelle er en giver ala Airmar TM260 på dypet, og P48 på grunna. Men da aner det meg at budsjettet sprekker ganske godt. Med det i bakhodet er HDI-giveren et godt alternativ.

Andre alternativer er Humminbird Helix, Garmin EchoMap og Furuno 1670 med Airmar P66 blir endel dyrere. Av disse tre setter jeg klart pengene mine på Furuno.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for tipsene. Jeg fisker mest etter makrell, sei og torsk, og stort sett grunnere enn 100 meter, men jeg er åpen for å utvide horisonten min. Jeg er klar over at det finnes dyp på mer enn 500 meter i fjordene her, men jeg har foreløpig ikke utstyr som når så dypt. Vil Lowrance Elite 4 CHIRP med 50/200/455/800-sender fungere bra på dyp ned til 100 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjørte vi en enkel test med Dragonfly versus Elite HDI, forgjengeren til Elite CHIRP:

http://www.hooked.no/artikler/lowrance-elite-hdi-vs-raymarine-dragonfly-en-enkel-test

Her en test av Elite HDI mot Elite CHIRP, merk at det ikke er 50/200/455/800-HDI giveren som testes her men den litt enklere 83/200/455/800-HDI.

http://www.hooked.no/artikler/test-lowrance-elite-5-cirp

4 og 5 er like, med unntak av skjermstørrelsen som er 4,3" kontra 5". Høyden på skjermen er omtrent lik, og når vi snakker om ekkolodd er det nettopp høyden på skjerm og oppløsning som betyr noe, ikke skjermens bredde. Men i splittscreen kart/ ekkolodd kan 4 bli litt smal.

Innenfor budsjettet vil jeg si at det er ditt beste alternativ, men du bør få en 5 for 4000-4500 hvis du har litt is i magen. Som nevnt får serien en nytt navn, og de gamle skal derfor selges ut.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.