Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015 10.desember


andkr
 Share

Recommended Posts

Så er det denne tiden på året igjen da. Det er nå man kan sette seg ned godstolen å se tilbake på hvordan året 2015 har vært. For min del har det hvert ett år som har bydd på mange fine turer hvor arter jeg brukte utrolig mye tid på i fjor har kommet forholdsvis lett. Det har blitt en god del turer til forskjellige steder rundt om i landet og jeg har fått truffet mange nye fjes. En gang i blant har det også kommet opp noen ok fangster også.

På begynnelsen av dette året startet jeg med 59 arter og satte meg et mål om å nå 85 innen året var omme. Det virket som ett litt hårete mål, men med litt flaks var det innen rekkevidde. Når jeg nå ser tilbake på året står jeg på 92 arter totalt og 76 i år. Så neste år blir målet om å nå den magiske grensen på 100 arter, forhåpentligvis før jeg fyller 18 år. Videre kan du få lese en standard årsrapport med en oppsummering av hver av månedene. Det er godt mulig det er noe som er til feil tid,men tror det skal være sånn noenlunde riktig. Jeg er ikke akkurat en av de beste til å skrive rapporter så blir det for kjedelig er det jo bare å ta en kikk på bildene ;)

Januar.

Året startet som det ofte gjør,ganske tregt. Utenom et par kikkfisketurer i stiv-kuling og regn var det lite som skjedde på fiskefronten. Jeg fikk dog mast meg til å bli kjørt inn til Oslo. Der hadde jeg avtalt å møte Daniel, som skulle guide meg til noen nye arter. Til tross for guffent og kaldt vær ble det jaggu 3 nye arter, i form av bekkerøye, steinsmett og lake. Beskjedene størrelser men fint med forbedringspotensial,hehe ;)

ac0cbdde-7736-4427-a996-7a3bd931267c_zps

Februar

I februar gikk ferden mot Trøndelag sammen med de andre juniorene fra langesund. Det var nok en gang et strålende arrangement, på tross av dårlig is i Lygningfjorden. For min del var ikke fiske noe å juble over, men i trivelig selskap gjør ikke det så mye. Etter en fin dag på isen viste det seg allikevel at jeg hadde fått nok fisk til å ende på en 3.plass i juniorklassen.

Vel hjemme fra Lygning var det på tide å få revansj med en art som jeg strevet lenge med i fjor. Sammen med Martin tok jeg turen til vestfold for å prøve oss på femtrådet tangbrosme. Etter å ha sittet en god del timer å blanket i fjor var det gøy når det klaffet og arten var sikret etter fem minutter. Det gjorde heller ikke noe at det 10 minutter senere dukket opp en ny pers på paddetorsk.

0c2ae9a8-4494-4a09-906f-d5daf3ef466a_zps

Mars

Dette må være den roligste måneden dette året. Det eneste som er verdt å nevne var vel en liten 5ttb til,ikke pers men gøy likevel.

received_706731969450314_zpslk4zy8fb.jpe

April.

Denne måneden møtte jeg Preben som er en av de jeg har fisket mest med dette året. Derfor gikk mye av tiden til å hjelpe han med noen nye arter og til å komme skikkelig inn i gamet. Den første turen vi var på gikk til en plass som er kjent for mange men små lomrer. Det nappet jevnt og trutt men det ble dessverre ingen lomre på Preben. Jeg derimot kunne notere meg for ny pb på lomre og sypike. ( Preben var på plass dagen etter å flekka opp en lomre.)

Senere denne måneden skulle jeg få en art jeg var borti for noen år siden. Den gangen gikk ikke alt etter planen.. uten håv gikk det som det måtte og snøret slet da jeg skulle vippe fisken opp på brygga. Denne gangen var det under en liten kystmeiteøkt det plutselig dukket opp en steinbit. Jeg får fisken trygt på land og kan konstatere ny art. Steinbit er noe som det bare blir mindre og mindre av her i fjorden,så den ble sluppet fint tilbake etter noen få bilder.

19bfeb93-f41b-4bf3-a0e2-18bcd9e5cf45_zps

Mai

Senere gikk turen til vestfold sammen med Vik, hvor piggvaren stod for tur. Piggvar ble det også, men i veeldig beskjeden størrelse.. så allerede neste helg skulle persen forbedres. Men før piggvaren skulle til "pers" høhø..var Preben og jeg en tur innom Nevlunghavn for å se om det kunne dukke opp spennende. Jaggu så ble det også et par nye arter i form av gressgylt og kantnål. Spesielt kantål er en art som har gitt meg flere grå hår, men til slutt løsnet det faktisk.

17f3e174-733b-4096-97d3-c9c7128a40f4_zps

Dagen etterpå var vi tilbake på stranden som skulle huse stor piggvar. Ikke lenge etter vi har kommet oss ut i vannet ser jeg plutselig det ligger ett dasslokk av en piggvar foran meg. Fisken svømmer et stykke utover, før den igjen legger seg. Jeg senker ned silen og den hugger på direkten. Fisken går bananas, så etter hektisk fight og med god hjelp av Preben fikk jeg den i håven. Jeg kunne da juble for at maaange dobling av pers var sikret. Mer om denne turen kan du lese her : https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/70986-en-helg-i-nevlunghavn/?hl=nevlunghavn

13f6957f-89f6-49e9-8079-5809f807eefd_zps

Juni

Nå var det tid for litt fiske i ferskvann. Jeg og Preben var noen turer innover mot oslotraktene for å prøve å hanke inn flest mulig arter. I og med at vi begge var veeeldig uerfarne ferskannsfiskere var det kjekt med supre guider som gjorde at det gikk litt lettere. Jeg må ærlig si at jeg ikke var spesielt gira på ferskvannsfiske før dette året, i og med at jeg for det meste forbinder det med mange lange timer med spinner'n og generelt lite fisk... Men etter disse turen har det virkelig gitt mersmak. Så dette er noe som vil bli prioritert mye mer fremover. Rapport fra en av turene kan du finne her :https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/71078-en-liten-tur-for-artspaafyll/

df3a12a1-ea88-45bd-b069-3e82b7a96d46_zps

Ellers var denne måneden fylt med en del båtfiske etter diverse arter. Hvor det jeg husker best må være da jeg fikk min første piggvar fra båt. Kult å få den på gamle måten også :)

received_bWVzc2FnZV9ibG9iX2F0dGFjaG1lbnQ

Juli

I Juli skjedde det mye det samme som i måneden før. Det ble en god del turer med båt for å testfiske før festivalen. På disse turene brukte vi mye tid på å prøve å finne en stor rødknurr men det virker som at jeg må gjennom en god del små, før jeg finner en stor. Jakten på den store fortsetter altså igjen neste år...

e0026b44-3c7e-4a44-af10-2a53d7d813ea_zps

Ellers hadde jeg og Preben oss en tur her i nærområdene etter regnlaue og en hvor han skulle ha gullbust og jeg ville ha gjedde. Det fikk vi ordnet og jubileums art nr 80 var et faktum hipp hurra og hurra meg rundt.

d8df4dc5-f076-4b88-817e-6e33e691cba7_zps

August

Dette er den måneden hvor ett av de største høydepunktene på fiskefronten skjer. Tenker selvfølgelig på den årlige fiskekonkurransen. Dette er en konkurranse hvor folk fra fjernt og nær samles her i Langesund for å delta i konkuranssen,men også det sosiale er en stor del av dette opplegget. Jeg stilte i år som ifjor på lag sammen med to av de andre juniorene fra Langesund (Vik og Arobo her på forumet). Konkurransen gikk sånn passe etter våre forventninger og vi endte til slutt på en 18.plass totalt . Vi hadde 21. innveide arter men snittvekten var desverre lav. Utenom festivalen var vi et par turer i Oslo hvor det ble 3 nye ferskvannarter. Deretter gikk turen for å prøve pelamide i bunnefjorden. Vi så ingenting til pelamidene denne dagen så vi måtte reise videre til oslo-fiskefestival hvor jeg nok en gang blanket så det sang.. Håper på at pelamidene kanskje blir en vanligere gjest i disse trakter. Sommeren totalt sett kan du lese om her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/71398-sommeren-kort-oppsummert/?hl=sommeren

DSC_0052%20WEB_zpsdbcyqziv.jpg

September

Ikke lenge etter August var omme, ble det faktisk en ny art i form av taggmakrell. En fisk jeg egentlig ikke visste helt hvor jeg skulle få, men under en agnsjekk så dukket det søren meg opp to stykker. Det viste seg at det var kommet inn en god del av de, så flere fikset seg arten.

05nmwuP_zpshddvb4vc.jpg

I denne måneden ble jeg hekta på karpefiske,så noen gode timer ble brukt i dammene rundt her.

Jeg har hatt mange run og fast fisk flere ganger, men jeg greier på ett eller annet vis å rote den bort så og si hver gang... Dermed måtte nye metoder prøves ut, og jeg tenkte at flytebrød kunne være verdt ett forsøk. Jeg satte meg ned på en av de vanlige plassene og fora opp med litt loff, da tok det ikke så lange tiden før det var fisk på gang. Etter en solid fight ligger omsider fisken i håven. Men skuffelsen er stor når jeg ser kroken ikke sitter helt der den skal ..Karpa ble veid til 7,3kg noe som ville vært pers med god margin.. Etter denne fisken var det aldri noe alternativ å gi seg før det lå en riktig kroket karpe på matta. Flere turer måtte til, før det omsider kommer opp en liten skjellkarpe på 4,8kg. Jeg sier meg fornøyd med det i år. Men neste år blir det mer karpefiske og persen skal oppjusteres.

12026712_769087603214750_899284641_n_zps

Oktober

Det begynner å bli høst og jeg merker fiskelysten forsvinner litt og litt. Men en dag bestemmer jeg meg for at NÅ skal det fiskes. Etter tangbrosmesukssen tidligere i år, har jeg lenge gått å tenkt på å få lurt opp en stooor en. Så turen gikk til godplassen i vestfold..Timene går og det var dessverre ingen tangbrosme å spore. Men plutselig får jeg øye på en liten oransje «geleklump»som ligger på et tareblad foran meg. Jeg har fisket på de endel tidligere men har slått meg til ro med at det er en fisk jeg får få når jeg kommer over en og ikke jeg gidder å leite etter, den var altså godt innenfor «pikkfisk» kategorien.Denne muligheten kunne jeg ikke la gå fra meg. Tanagoene ble funnet frem og jeg var klar for å nok en gang prøve meg på denne lille krabaten. Her var planen klar, basert på tidligere erfaringer visste jeg det gjaldt å være rask og følge agnet med falkeblikk. Den første forsvinner ganske raskt, men når man først finner en er det mye lettere å finne flere. Så etter å ha fisket på et par stykker og plumpet en gang er det endelig en som tar. shwupp! og dermed er kystringbuken på land. Et jubelbrøl følger og jeg får til og med respons fra noen andre som er ute denne natten. Det er da man begynner å tenke.. Hva er det egentlig jeg driverarrow-10x10.png med? Her står jeg helt alene, midt på natten og skriker som en stukken gris...EHHHM MNJOOODA..

IMG_20151024_221409_zpsvj6lmaaq.jpg

Ellers ble det jo også pigghå som ny art men det bleknet jo litt i forhold til ringbuken...

November

Måneden startet med en tur vestover på jakt etter nye arter. I Stavanger ble vi tatt i mot med åpne armer og strålende guiding. Stavanger er jo himmelen i forhold til her hjemme med tanke på kikkfiske. Arter som vi så og si ikke har her hjemme popper ut fra alle mulige steder. Etter mye gøy kikkfiske kunne reise hjem med 5 nye arter på lista. Mer finner du om denne turen her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/71566-liten-artstur-til-stavanger/

15afdc10-4508-4d68-91d7-b242a30abbf1_zps

Resten av måneden gikk forholdsvis rolig utenom ett par satsinger rundt om i nærområdene på jakt etter paddetorsk og specimen fløyfisk.

Paddetorsk ble det selv om den ikke var særlig stor er det alltid like gøy med disse forvokste rumpetrollene :)

IMG_20151120_182555_zpsojqizflr.jpg

Fløyfisken derimot skulle være litt mer vrien.. Etter flere turer i år, hvor titalls små fløyfisk har kommet opp skulle det på en tur i vinter løsne litt.

Denne turen ble det mange fra 150-160g men ikke før den nest siste fisken var på land kunne jeg konstatere at marginene var så absolutt på min side med sine 170,30g :)

IMG_20151130_072108_zpshqnugrda.jpg

Desember

I og med at vi ikke har kommet så langt ut i måneden enda, så har det heller ikke blitt så mye fiske. Men allikevel har jeg fått klemt inn ett par turer etter småflekka rødhai, på en plass som har levert bra tidligere. Foreløpig har det ikke blitt noen på meg i vinter, men det blir nok flere satsinger i løpet av de kalde vintermånedene.

PC046024_zpsjlww1zcw.jpg

Ikke noe flekka hai dette gitt <_<

Til slutt ønsker jeg å takke alle som har hjulpet meg gjennom året og bidratt til at dette ble et fint fiskeår med mange fine øyeblikk.

Håper denne luka ikke ble alt kjedelig, og ønsker dere alle en god jul og et godt nytt fiskeår!

Ps! Dette var noe jeg kjapt måtte koke i hop, siden den rapporten som egentlig skulle være her forsvant på mystisk vis.. Beklager om det er litt slurvete men det var det jeg rakk ;)

Endret av andkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fin fisk her. Og en karpe på 4,8 er ikke liten. Kjipt med den litt større, men hva mener du med at kroken ikke satt der den skulle? Med hair rig er det ikke så sjelden at kroken finner feste på utsiden av munnen; det bør kunne regnes som god fangst likevel, eller? Med rovfisk er jo dette helt vanlig, og det er vel få som er så "katolske" at de ikke regner en wobblerfanget gjedde der krokene sitter på utsiden av kjeften som god fangst? Noe annet er det naturligvis om kroken sitter et helt annet sted på kroppen, feks i ryggen eller halen, noe som lett kan skje med såkalte "linere", at de fanger opp sena med ryggfinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fin fisk her. Og en karpe på 4,8 er ikke liten. Kjipt med den litt større, men hva mener du med at kroken ikke satt der den skulle? Med hair rig er det ikke så sjelden at kroken finner feste på utsiden av munnen; det bør kunne regnes som god fangst likevel, eller? Med rovfisk er jo dette helt vanlig, og det er vel få som er så "katolske" at de ikke regner en wobblerfanget gjedde der krokene sitter på utsiden av kjeften som god fangst? Noe annet er det naturligvis om kroken sitter et helt annet sted på kroppen, feks i ryggen eller halen, noe som lett kan skje med såkalte "linere", at de fanger opp sena med ryggfinnen.

Takk for det :) karpen på 4,8kg er ikke spesielt stor i forhold til mange av de andre som svømmer rundt i den dammen.

Kroken satt like til siden for munnen. I og med at jeg brukte flytebrød så hadde jeg heller ikke hair rig men kroken gjemt inn i loffbiten. Jeg vet det er ganske mange som er så "katolske" som du så fint kaller det, som regner en feilkroking for en feilkroking uansett hvor på fisken den måtte sitte..

Endret av andkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan man skal vurdere slike saker blir jo egentlig opp til den enkelte. Hvis det er snakk om rekordfisk, eller fisk som skal delta i en konkurranse, må det naturligvis være formelle, og strenger regler. Noe annet er jo en fangst som denne, som er et rent personlig anliggende. Hvis du har på en fisk som sitter kroket i munnen (og som du ser), men hvor så krokholdet løsner og kroken får feste et annet sted, hvordan skal det vurderes? Er det noe verre enn fisk som faller av i håven, eller en fisk som blir kleppet? Ut fra din beskrivelse vil jeg anse din 7-kiloskarpe å være en helt OK fangst, men det er altså mest opp til deg selv å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det jo opp til vær enkelt å vurdere hvor seriøst du ønsker å ta denne sporten. Jeg liker å få fisk på den ordentlige måten og regner all fisk som ikke har kroken i munnen for feilkroket.. Uansett var det en morsom fight, og en fin fisk men ikke noe ønsker å føre opp som pers eller om det skulle vært en ny art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det jo opp til vær enkelt å vurdere hvor seriøst du ønsker å ta denne sporten. Jeg liker å få fisk på den ordentlige måten og regner all fisk som ikke har kroken i munnen for feilkroket.. Uansett var det en morsom fight, og en fin fisk men ikke noe ønsker å føre opp som pers eller om det skulle vært en ny art.

---

unnskyld hvis du oppfatter at jeg ødelegger din fine julekalenderluke, men når du først tar opp temaet med feilkroking, og begynner å assosiere dette med hvor seriøs man er som fisker ("hvor seriøst du ØNSKER å ta denne sporten", "jeg liker å få fisk på den ordentlige måten"), er du nettopp inne på det jeg fryktet, at mange har et "katolsk" forhold til sporten sin, og tar den alt for alvorlig. Da vil jeg, som en gammel knark, forsøke å gi et velment råd; senk skuldrene! At man har en skjønnsmessig vurdering av om fisk kroket på utsiden av munnen er OK fangst eller ikke, forteller da ikke noe om man er en seriøs fisker eller ei. Rent statistisk vil kroken av og til feste seg på utsiden av munnen selv når fisken tar agnet. Slik fisk bør som sagt neppe meldes inn som rekorder, eller i konkurranser. Men som personlig fangst er den da fullstendig OK. Og btw, av mine ca 400 karper har det vel kun hendt en fem-seks ganger eller så at de har vært kroket på utsiden. Et par av disse var åpenbart feilkroket, og de har jeg ikke regnet med, et par var åpenbart greie, men det var også et par tvilstilfeller jeg kanskje burde strøket, men dette har jo bare akademisk interesse åkkesom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.