Gå til innhold
Fiskersiden

Juletorsken er kommet ;) 2,4 kg indre oslofjorden


tomandreassen
 Share

Recommended Posts

Var ute ved min faste torskplass i dag mellom kl 10 - 14 for og sjekke om vinter torsken var på plass.

Fisket med stang fra land. Brukte makrellfilet og sild som agn på fortommer med søkke nederst.
Tok vel 1 times tid før det hugget på kroken. Denne var resultatet :)
Gleder meg til neste tur allerede!!

post-30980-0-56752600-1450024241_thumb.j

post-30980-0-87008000-1450024249_thumb.j

post-30980-0-26887600-1450024259_thumb.j

post-30980-0-91693700-1450024270_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott torsk. Noen måte å vite at dette er "vintertorsken" på?

Takk,

Ja grunnet det er om vinteren stor torsken kommer helt inn mot land selv om sola skinner for fullt :)

Om sommeren trekker torsken ut på dypere vann hvor det er mer kaldt.

Med andre ord, nå som det er små is flak i vannet, samt kulde grader om natta.

Ypperlig tid for stor torsken :)

Noen ganger kan den ses helt inn til land.

Nyt de kalde mnd som er!

(Har også lest att torsken blir feitere i midjen om vinteren)

Skitt fiske.

Endret av tomandreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,..... hyggelig og se at juletorsken er kommet i oslofjorden,....Jeg dorger en del med wobler etter torsk i Trondheimsfjorden,... hele året ,...og var ute en times tid midt på dagen i går....... Resultatet ble en flott torsk på mellom 4 og 5 kg . har fått meste av fisken på gul/grønne woblere men 3 siste turer har vært uten napp. fikk tips fra en annen fisker som hadde tatt tre flotte torsker på blå wobler ........det måtte prøves ! ......hadde ut en gul/grønn ,...og en blå.... denne tok på blå !.... Fineste stressløse tida når du kan putre langs land på 4-5 meters djup med 2 stenger ute ......og, .....når knarren går er det nesten julkveld hver gang !!!

Lurer på om det er flere som sitter med samme erfaring med farge ?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisker etter sjøørret på Konglungen ser jeg ofte torsk som går helt inne ved land. Da er det bare å legge flua rett foran kjeften på den. Forrige uke gjorde jeg det og fikk en torsk på ca 2kg, men den var skikkelig blaut i fisken så slapp den ut igjen. Den skal vel ikke være helt vassen i kjøttet nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke gjorde jeg det og fikk en torsk på ca 2kg, men den var skikkelig blaut i fisken så slapp den ut igjen. Den skal vel ikke være helt vassen i kjøttet nå??

Morsomt torsken biter på kroken for deg også!

Nei torsken skal ikke være blaut i kjøttet på disse tider. Helst tykk, god og rund rundt midjen.

Men spørs vel på hva torsken har spist gjennom oppveksten?

Den torsken jeg fikk virket litt slapp i bygningen selv må jeg påpeke.

Men var ikke noe feil med smaken!

Ble torskekaker på dette kjøkkenet! Nam ;)

Endret av tomandreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesset ved bunnefjorden, Vindfangerbukta ved Drøbak, Holmen, det er vel en ved Sandvika, litt usikker hvordan den er mtp hvem som får bruke den. Er en ved "Kongen" og, litt usikker hva det heter, rett vest for Filipstad. Det er en del flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med båt er det best.
Men nå som gradestokken går under minus i ny og ned, så fins stor torsken helt inn mot land også, om man oppsøker de rette plassene. #kremt#
Kan hinte mot fornebu området ;)


Vært ute et par ganger etter denne turen. Største jeg har fått i ettertid er snaue 2 kg.
Dratt opp en del 1kg-1,5kg, så vintertorsken er på jakt.
Oppsøk områder hvor det er masse vegetasjon/småfisk og krabber.

Det er torsken sin buffe på disse tider.
Bruk gjerne sjøkartet på gulesider for og finne ut hvor det er dypest.

0-5 meter er min personlige favoritt på denne tiden.
Men der det går mot dybde, er hvor torsken kommer fra :)
Skitt fiske folkens!

(Ps, tenkte ta meg en ny fisketur denne helgen om været tilatter det, skriver min første ordentlig rapport om det blir slik)

Endret av tomandreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en båtplass ved siden av volopenta butikken og der bekken renner ut i bestumkilen-litt vanskelig å se, men spør du på båtbutikken vet de hvor den er. helt kurant å sette ut båt der-har gjort det med noen venner noen ganger.

ikke den bekken som renner gjennom den nye skøyen byen og ut i kilen. volvopenta butikken ligger ved byggmaker butikken - den er kjempestor. ligger nærme båthavna og kakseboligen --husker aldri hva den heter men er som et stort slott-er visst norges dyreste bolig.


i sjøen mellom bygdøy og lysaker kan det være ok med torsk. den siste 2+ kgs torsken jeg fikk , fikk jeg der for 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister å prøve seg på juletorsken i fjorden. Men best fra båt. Hvor kan man sette ut en 14 fots båt i Osloområdet. ? Jeg vet om Halden brygge på Snarøya. Finnes det andre plasser ?

Det finnes flere enn de jeg lister opp her, men her er det kartlinker og bilder:

http://teamcolibri.blogspot.no/2012/03/batslipper-oppdateres-fortlpende.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.