Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender luke 17-2015


TommyB
 Share

Recommended Posts

Da var det tid for å bidra litt her på fs igjen, etter en ganske lang fraværsperiode. Dette kan nok skyldes litt på facebook, men må nok ta endel av skylda selv. Så da føles det godt å kunne bidra litt igjen. Planen var å skrive om ombyggings prosjektet mitt av fiskebåten, men siden jeg og teknologi ikke kommer overens, må jeg ta noen bilder jeg har tilgang til, og lager derfor en liten årsoppsumering.

Høsten 2014 gikk jeg til innkjøp av en 19 fots skipsplast med en 90hk for å utvide horisonten litt. Dette har jeg ikke angret på ett sekund, selv om båten er litt tørst, og noen arter har kostet litt. Eksempel vis turen til Jon Eirik og meg til krossjorden. En tur som skulle ta 1 og en halv time hver vei, og der vi var beregnet til og bruke ca 90L bensin, ble til en tur som tok 3 timer bort, og 2 og en halv hjem pga drittvær. bensinforbruket ble intet mindre enn 150l. Flaks att Stig Thore og Irvin tok turen inn litt senere, og at vi fant en bensin stasjon 50m fra ene havna, for vi hadde bare 110l med.

Kort oppsumert ble jeg 4 arter rikere på denne turen, og klatret fra 100-104 arter på en dag :) kolmule, blåkjeft, glassvar og skolest, alt klaffet! Må takke Stig Thore for at vi fikk henge oss bak på båten i slep, slik at vi slapp og kaste anker, noe som resulterte i skolest.

11336983_577481872392934_641672286916017

image.jpg10_zpsgugx4wmr.jpg

image.jpg11_zpstk9jnwvw.jpg

Ellers ble det og en satsning etter en liten art her på hjemmebane med Sebastin, som resulterte i ny art for oss begge. Noen som vil gjette hvilken?

image.jpg12_zps4acqeam8.jpg

Ellers ble jeg ganske god i å guide sil. For etter ett misslykket forsøk etter spisshalet kutling med John Olav, havnet vi i dogbay på jakt etter sil. Og jaggu satt ikke arten raskt, for Jofl. det vil si at i løpet av 30 min dro jofl opp 4 sil, jeg ingen. alt av sabiki og jigg i enden var lik, men hoss meg ville de ikke bli med opp. i tillegg kom også Stig Thore en tur, og flekket opp en forran trynet mitt i løpet av 5 min. Jaja, ikke helt min dag. Men jofl trakk vinnerloddet, for etter litt nærmere studering, hadde han visst nailet 2 silarter, båder stor og liten, 2 av hver, samt n.rek på liten... Men jeg ga meg ikke der. JEB og jeg tok og en tur, men blanket begge. Så hadde jeg 5 turer etter det, uten å se snurten av en, før jeg tok med Sebastian ut. Han brukte nøyaktig 5 minutter, og flekkte den opp, easy like that. F..k that shit, tar den neste år ;)

image.jpg5_zpsoempd4kg.jpg

Ellers ble det jo noen erfaringer med oppankring på dypt vann. En teknikk som var spennende og lære, og ga godfølelsen når man klarte og slippe ankeret rett i forhold til drift og og andre variabler. Jeg er ett vane mennesket, og får jeg først greit med fisk på en plass, tar jeg ofte turen ut igjen. På denne plassen jeg fikk av jofl, hadde vi en topp på ca 290m dyp, der man i løpet av en kort strekning stupte ned til 400m. mindt i denne skråen hadde vi best resultat, noe som på en tur endte med pers hoss en kamerat som er fersk havfisker, med en lange på 7 kg, samt 3 brosmer. Alle over 6kg. En måned senere på samme plass, startet jeg først med en 6kgs brosme, høynet så med en lange på 19,5kg, og avsluttet det siste nedslippet med en lange på 14,5. Før denne turen var lange persen min på 4,3kg :P Kan nevnes at denne plassen også har levert noen fine blålanger på over 6kg, sist med Irvin sin på 6,7 om jeg ikke husker feil.

image.jpg6_zps5oelhwij.jpg

image.jpg3_zpsr6a749te.jpg

image.jpg2_zpswxpfdnkz.jpg

image.jpg1_zpsrdawnibh.jpg

ikke alltid fingerbilder fungerer like bra..

12029842_625757464232041_387715525606745

dette var ombord Stig Thore sin båt. Denne turen kan man lese om på NKML sin hjemmesider

Men så kom tiden på året, da det var på tide for en liten høstvask av båten. Under denne høstvasken bestemte jeg meg oså for å endre ett par ting for å gjøre båten litt mere tur og fiske vennlig, dette med god hjelp av stefaren min. en benk som bare tok plass ble revet ut, styringen ble demontert, og alt det elektriske skiftet. Lyskaster og ankerlys ble monter og 2 ekstra vegger ble støpt fast for å skille førerplass og fiske plass fra sovekabin. Dette ble gjort for å kunne sette inn en portapotti, slik at man ikke skulle havne i den skjedelige situasjonen med doknipe under ankring. en 93L fasttank ble og montert, da den gamle på 30L såvidt holdt til en times kjøring. Ellers ble også den største, men mest omfattende oprasjonen gjennomført. Denne båten var designet slik at når båten gikk i plan, var det rett og slett umulig og se ut av vinduet mens man satt, så man måtte under hele turen stå og kjøre for å klare og se annet enn bare himmel. Derfor ble taket og det gamle vinduet skåret av, og ble erstattet med større vinduer, og hevede seter. Denne oppussingen har tatt 2-3 måneder, og håper at den blir ferdig før nyttår, slik at jeg kan nyte de vindstille viterdagene her på vestlandet på sjøen (les:ironi)

DSC_0022_zpskbahffll.jpg

DSC_0097_zpsxxvzhxjk.jpg

DSC_0060_zpshcgeyj1k.jpg

Er det noe jeg anbefaler alle (om man har økonomi til det da, men også viss ikke) så er det å skaffe seg båt. lommeboka blir kanskje tømt, men man blir rik på minner ;)

Beklager en litt rotete og lite grundig rapport. Jeg og teknologi er ikke helt venner, så mine oprinnelige bilder og post, forsvant da jeg skulle ta det fram. Tar forbehold om endel skrivefeil og diverse, da alt ble skrevet på ipad.

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon. (Men den motoren din er ikke spesielt tørst, den er bare slik motorer er, helt vanlig tørst.)

Hva får du av turtall på den i toppfart og hva er toppfarten?

Ellers skriver jeg under på anbefalingen din om båt, men kan legge til at det ikke bare er lommeboken som blir tom, tiden forsvinner som dugg for solen også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik. Vet at den er normal tørst, men normal tørst er fortsatt veldig tørst :P topp turtall 5500 omdreininger og 33-34 knop.

Takker Stig Thore, håper på noen fine turer gjennom året :)

Tak Auaen :) ikke angret ett sekund på å ha båt til dypet i disse fjordene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.