Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av chirp giver til hds 3


zapp
 Share

Recommended Posts

Best er vel strengt tatt Airmar sine R-modeller, men du får nok kaffen i vrangstrupen når du ser prislappen.

Jeg regner med at du har tenkt å koble rett til HDSen, ikke bruke BSM-3?

I så tilfelle Airmar B175M eller TM185M avhengig av ønsket montering.

Har en quicksilver 675 så det må bli en B 175m etter eller annet .Er ikke redd for å borre hull.Tenkte å koble rett i HDSen 😄

Zapp

Endret av zapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei zapp,

Jeg har bestilt en Askeladden P66W som leveres i januar. Jeg har samme behov som deg. Leste meg litt opp selv, men endte opp med å konsulterte Stener i MjøsService AS. Han anbefalte samme giver som Erik over her gjør, Airmar B175M. Det virker som de gutta vet hva de holder på så jeg gikk for den i tillegg til StructureScan. Snart kommer nissen :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal moderere meg litt, men jeg var såpass brå med en viss hensikt. Man bør nemlig være dønn sikker før man bytter om på kontakter. Selv om en giver kan se ut til å være identisk uansett merke, så kan impedansen være forskjellig. I værste fall kan du ødelegge ekkoloddet ditt ved å koble opp en giver med ulik impedanse. Men rent teortisk, kan man bruke noe i mellom som justerer impedansen, så lenge man vet hva impedansen til giveren er, og hva tilsvarende er for ekkoloddet. Da begynner vi dog å bli relativt avanserte. :)

Et eksempel er Airmars TM150M, dvs den billigste CHIRP-giveren til Airmar (og den samme jeg har selv). Når denne bestilles til Lowrance/ Simrad, har den et slikt "filter" mellom pluggen og giveren som tilpasser impedansen. Uten dette er TM150M tilpasset Garmin, og du kan ødelegge HDSen din ved å koble rett på. På dette bildet ser du filteret.

Tyri+07.06+(14).JPG

Så rent teoretisk kan du ta en av Garmins givere og sette på en Lowrance-pigtail, men da må du ha stålkontroll på impedansen. Det er det ikke mange som har, derfor mitt noe bastante svar i forrige innlegg. Så vidt jeg vet er det ikke en slik forskjell på TM185 til Lowrance og Garmin, men det er slike forskjeller mellom Lowrance og Garmins egne givere.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal moderere meg litt, men jeg var såpass brå med en viss hensikt. Man bør nemlig være dønn sikker før man bytter om på kontakter. Selv om en giver kan se ut til å være identisk uansett merke, så kan impedansen være forskjellig. I værste fall kan du ødelegge ekkoloddet ditt ved å koble opp en giver med ulik impedanse. Men rent teortisk, kan man bruke noe i mellom som justerer impedansen, så lenge man vet hva impedansen til giveren er, og hva tilsvarende er for ekkoloddet. Da begynner vi dog å bli relativt avanserte. :)

Et eksempel er Airmars TM150M, dvs den billigste CHIRP-giveren til Airmar (og den samme jeg har selv). Når denne bestilles til Lowrance/ Simrad, har den et slikt "filter" mellom pluggen og giveren som tilpasser impedansen. Uten dette er TM150M tilpasset Garmin, og du kan ødelegge HDSen din ved å koble rett på. På dette bildet ser du filteret.

Tyri+07.06+(14).JPG

Så rent teoretisk kan du ta en av Garmins givere og sette på en Lowrance-pigtail, men da må du ha stålkontroll på impedansen. Det er det ikke mange som har, derfor mitt noe bastante svar i forrige innlegg. Så vidt jeg vet er det ikke en slik forskjell på TM185 til Lowrance og Garmin, men det er slike forskjeller mellom Lowrance og Garmins egne givere.

Hei

Det var jo en grei forklaring :mobile:

Er du fornøyd med TM 150 M giveren

Zapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. :) Jeg skrev en lengre artikkel om den på Hooked:

http://www.hooked.no/hooked-tester/airmar-tm150m-langtidstest-lowrance-simrad

Til prisen kan man nesten ikke være misfornøyd. (Jeg har ellers vært trofast mot Airmar P66 i mange år, og har fortsatt en slik på båten som tillegg.) TM150M er så desidert bedre til å se pelagisk fisk med enn Lowrance sine egne alternativer, og det var det jeg kjøpte den for. Men det er noen ulemper også. Jeg regner med å oppgradere den til en TM185 eller helst B175 i 2016, men det kommer litt an på nivået i lommeboken min..... Til mitt fiske vil det være HW (High Wide) som er det mest aktuelle, 90% av mitt fiske dreier seg om de øverste 40 meterne av vannsøylen. Egentlig på kanten mot tull å bytte TM150M med feks TM185HW for mitt bruk, men men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vel nå er det viktig å ha utstyret iorden. Jeg er en HDS 10 M en HDS 7 kombi og en HDS7 gen 2 touch kombi.P66 og en B 60 og 2 sructurscan givere+ en structurscanmodul. Tenkte å få meg en HDS 3 12 skjerm.

Burde selg noe av det,Får jo ikke noe for det lenger.

Zapp

Endret av zapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på Finn så er det noen der som vil være uenige med deg.... Herrefred hvor mye noen mener gammel elektronikk er verdt.

Jeg fikk 4000 for min HDS 8 Gen 1 (kombi) da jeg solgte den i høst, noe jeg anser som en ganske fornuftig pris på fem år gammel elektronikk med flere tusen timer bak seg. Penger er det uansett. ;) Det var den siste HDSen min som var Gen 1, så nå har jeg to Gen 2 og en Touch. Jeg kommer muligens til å sette inn en Gen 3 i 2016, StructureScan 3D kan bli et nyttig leketøy for meg ifm kartgreiene jeg driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Joda følger med på Finn. Mye overpriset elektronikk.

Gikk nettopp en demo Lowrance HDS gen 3. 12 skjerm for 17.990. Var en time for sent ute 😢

Får sette HDS 7 gen1+ structurscanmodulen + giver på finn , kan hende noen vi, ha det for en grei pris

Zapp

Endret av zapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LSS-1 er en ettertraktet giver for de som driver med vertikalfiske med giveren montert på stativ ved siden av båten. (Jeg kommer neppe til å selge min med det første.) HDS 7 er et glimmrende dropp-lodd til det samme på grunn av skjemrens høyde og oppløsning. Kombinert med en Touch for sidescan er det en veldig bra kombo for slikt vertikalfiske. Så det kan være lurt å dele annonsen din i noen av Facebookgruppene med et betydelig innslag av svensker, den typen fiske er rene nasjonalsporten der mens vi knapt er en håndfull som driver med et samme her i Norge.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå er dette en LSS 2 giver og modul

Har den giveren montert på en stang med sugekopp.

Kjøpte ny båt.den ble levert med gjennomgående giver for structurscan . Plutselig noe utstyr til overs 😄

Facebook er en god ide

Zapp

Endret av zapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Airmar CHIRP svingere med Garmin kontakt untatt TM150M og B150M kan brukes med Lowrance og Simrad.


Jeg har skrevet følgende om dette på bloggen min :

Her kommer jeg til å forklare hvordan en svinger uten kontakt som opprinnelig er beregnet for Simrad BSM-2 eller Garmin GSD26 kan tilpasses for bruk med Navico (Lowrance/Simrad) ekkolodd. Også svingere med Garmin kontakt kan tilpasses på samme måte, klipp av Garmin kontakten og ellers følg instruksjonene her.

OBS! TM150M og B150M for Garmin må ikke brukes med Navico ekkolodd da disse kan forårsake at ekkoloddet ødelegges. TM150M of B150M for Navico har en impedanstilpasning i kabelen som vil mangle hvis det byttes kontakt på en Garminsvinger.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Airmar CHIRP svingere med Garmin kontakt untatt TM150M og B150M kan brukes med Lowrance og Simrad.

Jeg har skrevet følgende om dette på bloggen min :

Her kommer jeg til å forklare hvordan en svinger uten kontakt som opprinnelig er beregnet for Simrad BSM-2 eller Garmin GSD26 kan tilpasses for bruk med Navico (Lowrance/Simrad) ekkolodd. Også svingere med Garmin kontakt kan tilpasses på samme måte, klipp av Garmin kontakten og ellers følg instruksjonene her.

OBS! TM150M og B150M for Garmin må ikke brukes med Navico ekkolodd da disse kan forårsake at ekkoloddet ødelegges. TM150M of B150M for Navico har en impedanstilpasning i kabelen som vil mangle hvis det byttes kontakt på en Garminsvinger.

Hei

Det var slik jeg forsto det.

Så da kan jeg kjøpe en slik http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/ekkolodd-og-svingere/svingere-og-givere/garmin/chrip-svingere,-8-pinn-plugg/garmin-b175m-chrip-bronsesvinger,-1000w,-tilt-16-24gr,-85-135khz.aspx

bytte kontakt og putte i lowrancen

Zapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du. Dette er en Airmar-giver med en Garmin-kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.