Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015 - 18. Desember


Sebrinaldo
 Share

Recommended Posts

Da er det 18. desember og det som gjemmer seg bak luken i dag er en års oppsummering fra mitt fiskeår. Da 2014 var slutt stod jeg med 52 arter, og målet for 2015 var å nå 70 arter.

Januar

Jeg startet tidlig, var allerede ute 1. januar for å speide etter kystringbuk. De var det ingen problem med å finne, men å få de til å bite var rett og slett et jævlig stort problem! 2. Januar tok jeg og broderen turen til Frafjord for å sjekke om kloskatene hadde kommet inn på grunna. Mest nei. Rudolf Svendsen hadde også nylig vært å dykket, og han kunne bekrefte at kloskatene enda ikke hadde kommet inn på grunna.

De neste ukene trødde jeg på meg dress, lue og hansker og syklet ut til ringbuk spotten nesten hver dag. Lå langflat på flytebryggene med hodet utfor brygga og jævlig mye blod i hodet. Når man har syklet den samme veien hver dag i 3 uker og ligget på flytebryggene med neseblod og fisket på 100 ringbuker å ikke en eneste en har vist en antydning til sult, da begynner man å tenke hva som egentlig er meningen med livet..

Februar

I starten av februar tok jeg og broderen igjen turen inn til Frafjord i håp om kloskate. Men det vi ble møtt med var en fisk som er mye sjeldnere.. Da vi lyste ned fra brygga så vi en fisk som lå på bare 30-40 cm vann, 1 meter fra land. Hverken jeg eller broderen hadde sitt en slik før, så vi visste ikke hva det var. Det lignet litt en lomre, men det var da en veldig merkelig lomre. Gapeflyndre? Nei det er vell ikke det? Det var broderen som så den først, så han fisket på den. Jeg begynte å rigge skate-stengene, og plutselig kommer broderen med flyndra på kroken. Vi studerte den nøye, og det var vell gapeflyndre vi ble mest enige om (sjekket ikke munnstørrelsen). Broderen sendte en snap til Bjørn Florø-Larsen og gjor sitt livs tabbe, hev fisken uti igjen uten bilde. Et par minutter senere svarer Bjørn «Smørflyndra! Har du fått an?». Smørflyndre hadde vi så å si ikke hørt om den gangen, men jeg kunne huske å lest om den engang. Jaja broder, «Her e der ein fisk eg aldri har sett før.. Den hive eg på sjøen igjen!» Finemann..

Fisket fortsatte og vi kunne begge iløpet av kvelden notere oss kloskate som ny art.

I Februar var det også tid for NM i isfiske på Lygnin. Dette var en av de kjekkeste turene jeg hadde dette året. Været ødela mye for fisket og konkurransen ble nødt til å flyttes til Hjellbotn. Her var det ikke de samme artene å finne, og for min og broderens del gikk fisket rett og slett til ****** + å di. Men turen og det sosiale var derimot helt toppers! Kanontur med veldig mye fine folk :)

#53 Kloskate

post-30117-0-82680400-1450353379_thumb.j

SMS var i Stavanger for å prøve å få kystringbuk med Jofl som guide. Jeg var også til stede. Etter å ha fisket på mange, klarte SMS til slutt å finne en som var sulten. Til min store frustrasjon, ble jeg faktisk også litt glad for å se at det faktisk var mulig, og at vi kanskje gikk mot en bedre tid.

En dag fikk jeg melding fra Jofl om at NÅ biter de. Kl 02.30 hev jeg meg på sykkelen og var så klar som jeg kunne bli for å endelig få en ringkuk. Jofl hadde rett, NÅ bet de. Første jeg så bet, og jeg kunne endelig notere meg en etterlengtet ringbuk som art 54.

#54 Kystringbuk

post-30117-0-29706200-1450354034_thumb.j

Mars/April

Vi var kommet til en bra tid på året. Det «krelte» av hornkvabber, hårvar, rognkjeks og ringbuk.

post-30117-0-12038400-1450354012_thumb.j

Lettere uheldig med bildet, men ny pers på hårvar 284gram

post-30117-0-91479200-1450354071_thumb.j

Også ny pers på rognkjeks 870gram

post-30117-0-69276500-1450354072_thumb.j

Jeg klarte også å flekke opp ny norgesrekord på kystringbuk og det ble show og jazz i Rogalands avis å di. 9,2gram

post-30117-0-51725100-1450354002_thumb.j

Jeg fikk meg en natt på den gode paddeplassen vi har her, og fant et par hull som leverte padde i ok+ størrelse, det vil si at de kun var ok+ hvis du heter John Olav. Jofl hadde kun et par uker tidligere hevet norgesrekorden fra 816 til 918gram. Jeg fikk fire padder denne natten hvor den ene er den tredje største som er tatt på stang i Norge (etter Jofl sine to som er større). Eller har du tre som er større? Jaffal er/var jeg den som hadde fått den paddetorsken som er størst i landet etter Jofl.

Paddetorsk på 848gram. Senere forbedret til 852gram.

post-30117-0-17816500-1450354071_thumb.j

I mellomtiden hadde Jofl og Jim Frode Rygg stukket av med norgesrekorden på kystringbuk med hver sin på 10,2 gram. Etter alle timene jeg hadde brukt etter denne fisken følte jeg at jeg fortjente å ha nrek på den. Derfor gjorde jeg et par forsøk til og klarte å ta nreken tilbake.

Kystringbuk 11,5gram og nrek!

post-30117-0-98308000-1450354088_thumb.j

I slutten av april var jeg og Jofl ute på en økt med vindu. Det skulle vise seg å bli en interessant økt. Etter vi hadde gått et stykke gikk jeg nesten på en stor grå hale. Jeg vridde hodet litt mer og så at det var en svær steinbit som lå på sanden rett foran meg. «Å helverre!» var alt jeg fikk ut. «Ka e det nå? Funne et dasslokk?» Svarer Jofl. «Nei, ein jævelige steinbit» svarer jeg litt skremt. «Åh, bare en steinbit..» svarer han tydeligvis skuffet, vi var jo på stor var-jakt. Jeg fikk fisket på den og den var ikke vanskelig å be. Med en svær steinbit på kroken med meg selv uti vannet skjønte Jofl straks at jeg ikke var meget tilfreds med situasjonen. Man skal ikke le av steinbitens tenner og kjever, og den kunne jo i værste fall anse meg som en god søtsak til reken den hadde i kjeften. Jofl sto egentlig og lo av hele opplegget mitt, mens jeg ville egentlig fortest mulig inn til land. Fisken ble veid til 5kg, og fikk livet sitt tilbake etter veiing.

post-30117-0-98255700-1450354086_thumb.j

Jofl fikk også filmet galskapen: http://www.hooked.no/video/sjekk-hva-sebastian-traff-pa-inne-pa-grunna

Etterpå kjørte vi videre til en båthavn som leverte 5ttb i fjor. Det tok ikke lange tiden før jeg fikk øye på en, og 15 min etterpå var art 55 på land.

#55 5 trådet tangbrosme 99,3gram

post-30117-0-89235800-1450353982_thumb.j

Mai/Juni

I mai tok jeg og mitt søskenbarn Raphael turen etter 9pigget stingsild. Den var ikke vanskelig å be.

#56 9pigget stingsild

post-30117-0-37086000-1450353983_thumb.j

Noen dager senere fikk jeg være med Tommy B i båt inn til Frafjord for å fiske etter strømsild. Det gikk helt topp, og vi kunne begge to notere oss ny art. Synd for Tommy som mistet en smørflyndre helt i overflaten!

#57 Strømsild

post-30117-0-10015600-1450354088_thumb.j

Neste nye art var en art som jeg hadde hatt sjansen på mange ganger tidligere, men aldri fisket etter den. Nordlig knurrulke. Jeg hadde fått en spot akkurat hvor jeg skulle kaste, og etter 5 min var min første knurrulke på land.

#58 Nordlig Knurrulke

post-30117-0-53370700-1450354034_thumb.j

Sommeren ble brukt til mye vading, og som vanlig fikk jeg lurt opp en ny art på tur med Tommy B. Denne gangen var det et tefat av en slettvar som kunne bli med opp i vinduet å nyte den stjerneklare himmelen sammen med oss. Liten, but who cares? Jaffal ikkje eg!

#59 Slettvar

post-30117-0-19780500-1450354075_thumb.j

Juli

Så endelig var det tid for «Me skulle plukka artar i Hardanger, å drikka vin å cider ifrå spann, eg hadde tatt med grønne doc fra polet i Stavanger, så dridas JA! Det blei me alle mann» å di.. Denne turen hadde jeg sett fram til lenge. Forhåpningene var store, skolest tacklene var ferdig laget, «men ka e vits? Får jo aldri sko alligavel..»

Første dag ble dedikert til de «blå». Blåkjeft var lett, blålange var vanskeligere enn jeg hadde trodd.

#60 Blåkjeft

post-30117-0-92498800-1450353983_thumb.j

Det vil si Raphael som jeg delte båt med syntes den var veldig lett. Det ble kun blåkjeft som ny art første dagen. Neste dag var jeg tidlig oppe. Raphael og Peter hadde drukket opp hele den grønne docen kvelden før, så Raphael lå nå i koma. Jeg føyk ut på sjøen alene da og la meg på piggskate plassen. Etter en halvtime fikk jeg hilse på min første piggskate.

#61 Piggskate

post-30117-0-24121300-1450354072_thumb.j

Hele denne natten lå jeg på dypet på jakt etter skolest, blålange og spisskate. Båten ved siden av meg pumpet opp blålange etter blålange, mens jeg satt der lang i trynet som vanlig. Det begynte å lysne igjen på morgenkvisten og vi bestemte oss for å kjøre inn for å få et par timer søvn. Dvs jeg kjørte ut igjen, søvn er oppskrytt.. Forholdene hadde blitt dårligere og jeg hadde lite bensin på båten. Jeg tok en sjangs og kjørte den litt lengre veien inn til en litt roligere plass for å prøve meg på glassvaren. Her var det HELT stille så da jeg hadde sluppet til bunns startet jeg motoren å kjørte et lite stykke, for så å skru den av og dra agnet inn mot meg igjen. Da skapte jeg en slags dorge effekt og glassvaren likte det tydeligvis. De andre lå å sov, jeg var her for å få nye arter!

#62 Glassvar

post-30117-0-71618300-1450354002_thumb.j

Forholdene var nå roligere igjen så jeg kjørte igjen ut på dypet etter «en blå skospiss» eller noe i den duren.. Hadde ikke noe sjøkart som sa hvor jeg var, så jeg tok det på øyemål fra der vi hadde ligget på anker noen timer før. Jeg senket ned, lente meg tilbake og sovnet faktisk i båten. Mitt i drømmen om charlottløk og spælsau våkner jeg plutselig av små hissige napp. Sveier og setter tilslag, men ingen fisk. Ned igjen og nye hissige napp etter et minutt. Samme prosessen igjen, men denne gang var det hvertfall fisk på i andre enden av fjorden. Lite visste jeg om at dette skulle bli min største fiskeopplevelse hittil, men jeg hadde en følelse av at det hang noe spesielt på i andre enden. Først kom en svarthå opp, og jeg ble lang i maska. Denne kunne da ikke gi de hissige nappene? Nei det kunne den ikke. Jeg drar lenger opp og ser to digre øyne komme opp mot meg. Jeg holdt på å svime av! Det var faktisk en skolest som hang på der! Helt sykt, men samtidig så lett at jeg kunne dratt den i søvne..Eller heeei, va det ikkje det eg gjor på ein måda? :P

Drømmefangst og art # 63 Skolest

post-30117-0-73273400-1450354074_thumb.j

Med denne fisken vant jeg sammen med Peter og hans spisskate konkurransen om «beste fisk» på artsfisketreffet. Kanonkjekt og utrolig kult at Mathias Botnen og Peter Lie disket opp med et artsfisketreff! I’ll be back in 2016, with or without shoes på ein måda!

Det ble planlagt en omvei om Bergen på vei hjem for å være med Espen Knarvik og Tommy Mangerøy å prøve oss etter lysing. Dette ble topp nåtsj for meg. Lysing på 7kg og ny allround pers. Helt konge!

#64 Lysing. Her sammen med guide Espen Knarvik.

post-30117-0-10851500-1450354026_thumb.j

En uke etter vi var kommet hjem var det tid for å hente to arter jeg egentlig burde ha fått for lenge siden. Jeg og Raphael møtte Øystein Davidsen på svabergene på Ogna, og slengte agnene uti etter horngjel og fjesing. Begge artene var på land etter kort tid.

Art #65 Horngjel

post-30117-0-48131500-1450354605_thumb.j

Art #66 Fjesing

post-30117-0-15875800-1450354596_thumb.j

August

Senere i sommer var jeg så heldig å fikk være med NKML på Langesundfestivalen. Det var show! Kanonmorsom gjeng som bare er ute etter å ha det gøy, «jazza» opp ting, og fiske. Tusen takk for turen, koste meg som bare det og lærte også veldig mye! På turen fikk jeg også flekket opp to nye arter. Den ene natten, etter verdens sterkeste chilli og grønn doc, bestemte jeg og Andreas Vik oss for å ta en liten vadetur. Han hadde alt utstyret klart, og det var bare å hente en tunge. Alt gikk som det skulle og tunge ble ny art for meg.

Art #67 Tunge

post-30117-0-53599300-1450354089_thumb.j

På konkurransen dagen etter fikk jeg også flekket opp en liten øyepål.

Art #68 Øyepål

post-30117-0-64882500-1450354090_thumb.j

Vel hjemme fra Langesund var det igjen klart for ny tur med Tommy B. Forventningene var høye. Tur med Tommy hadde som regel betydd ny art for meg til nå. Målet for dagen var sil. Vi kjørte båten inn til en strand hvor vi sto å kastet med med sabikihekler med en sandeel bakpå. Det funket faktisk! Jeg fikk fisk. Jeg fikk faktisk en sil, det hadde jeg aldri trodd jeg skulle få. Det var den eneste silen som kom om bord i båten den dagen. Hjemme måtte jeg ta på frakken og frem med forstørrelsesglasset. Etter nærmere studering av fisken kom jeg fram til det var en storsil jeg hadde fått.

Art #69 Storsil

post-30117-0-25616300-1450354074_thumb.j

Tiden fremover ble brukt til mye vindusfiske. Mye tunger ble med opp, men det jeg håpet på aller mest var mulle. Jeg fikk kun sett en mulle i år, men den stakk før jeg fikk sagt «å helverre». Mye rødknurr fikk jeg også se på vindusfiske, og dette ble min neste nye art.

Art #70 Rødknurr

post-30117-0-18050100-1450354073_thumb.j

September

I september ble det kun 1 ny art. Raphael hadde funnet en plass som leverte greit med brungylt, så han tok meg med dit. Etter å ha fått spotten på meteren satt det jammen meg en brungylt på første kast.

Art #71 Brungylt

post-30117-0-47382400-1450353984_thumb.j

November

Jeg fikk ingen nye arter før november. Jeg og Raphael hadde planlagt en tur til Bergen og Espen Knarvik for å prøve på nye arter og storfisk. Man kan vel si at dette var Raphael sin tur. Han klinket til med ny art i form av havmus, og storsei på rett under 10 kg. Følte han kom litt bedre ut av turen enn meg, men jeg fikk likevel dratt opp en ny art.

Art #72 Vassild

post-30117-0-11044300-1450354090_thumb.j

Ellers på turen prøvde vi også etter havål. Dessverre ble det ingen havål på oss, men vi fikk jaffal en helt syk opplevelse. Jeg hadde lagt ut en liten stang etter tangbrosmer, men da jeg skulle sjekke stangen var det alt annet enn tangbrosmer jeg så. Det lå en svær havål helt innpå grunna på max 1 meters dyp. Å se en så stor og kraftig fisk i sitt rette element var helt sykt! Noe som også fascinerte meg var hvor sinnsykt forsiktig den var. Etter at den hadde snust og smakt på agnet i 1 minutt hadde den fortsatt ikke svelget agnet mitt. Jeg løftet stanga forsiktig opp og kjente ingen motstand. Men det rare var at fisken faktisk hadde agnet i munnen. Men den fulgte agnet med hele kroppen så jeg kunne ikke kjenne at den var bortpå engang. At en så stor og kraftig fisk skulle være så forsiktig hadde jeg aldri trodd! Senere hadde jeg også på fisken, men den kjørte seg fast i steiner og drit..

Senere i november var jeg å testet ut om det var mulig å få røyene til å bite da de skulle gyte. Det så håpløst ut i starten, men etter hvert fikk jeg terget dem nok til at det var en som bet.

Art #73 Røye

post-30117-0-68152300-1450354073_thumb.j

Det var vel det om fisket dette året. Ellers er det mange folk jeg må takke. John Olav Florø-Larsen og Tommy Berg Lian (Tommy B ) fortjener en stor takk for å ha tatt meg med på mange fiskeeventyr. Jeg har lært veldig mye av dem. De låner gjerne ut utstyret deres, og jeg har også fått utstyr av dem verdt mye penger! Jeg hadde nok aldri vært der jeg er på artslista mi nå uten dem.

Espen Knarvik som åpnet hjemmet sitt for meg og Raphael I Bergen. Tok oss med ut i stormen som var da vi var der, og gjorde det beste ut av situasjonen. Middag disket han opp med og alt var topp nåtsj!

Mathias Botnen og Peter Stenhjem Lie som arrangerte fisketreffet i Hardanger, Nkml som tok meg med på tur til Langesund og arrangerte NM i isfiske på Lygnin, også må jeg gi en ekstra stor takk til min bror Kenneth Pedersen som ga meg tur til nettopp Nm på Lygnin i julepresang!

Alle jeg har fisket med og som har vært med å laget fiskeåret mitt supert fortjener en takk. Mange nye bekjentskaper som det oser jazz og show av, og det skal bli enda flere neste år.

Til slutt må jeg også få gitt en stor takk til min fetter Raphael Pedersen. Det er han jeg har fisket mest med dette året, og vi har det alltid show når vi er på tur. Selv om fangsten vi er ute etter ofte uteblir, sitter vi som regel alltid igjen med en uforglemmelig opplevelse! Ingenting slår en skikkelig bra tur med fiskekompisane! J

Ellers nådde jeg målet mitt på 70 arter i år. Det store spørsmålet er om jeg kan nå 100 neste år? Jeg er all in..

Som en ekte artsfisker ønsker jeg dere alle god jul og god bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.