Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015 - 19.desember


Cassius
 Share

Recommended Posts

Årsrapport 2015

Med 90 arter ved oppstart 2015 var det jo klart at årsmålet måtte bli å bikke tresifret antall arter i norske farvann. Rundt 20 arter ble satt ned på liste som oppnåelige. 100 burde derfor være såpass innafor at årsmålet ble justert til 105 arter. Ved siden av artsjaget skulle ferskvann prioriteres i år. Målsetning her var Abbor på 1+, Stam på 2+. Brasme 2,5+ og Suter 2+, samt perse på Karpe.

2 januar ble loggført som første fiskedag med isfiske etter abbor. Kun sniper på land.

8.januar dro Thore, Vetle og jeg oppover til Skarnsundet. Første fisk på land ble art #91.

IMG_4852_zps2d37cc4c.jpg

#Paddetorsk

Neste dag startet med 2 nye arter fra båt.

IMG_4904_zps485e7339.jpg

#92 Hågjel

IMG_4887_zpsf01aa537.jpg

#93 Lange

Turens eneste Havmus kom på min stang. Heldigvis var jeg den eneste som ikke hadde den fra før. Art #94 check!

IMG_4900_zps1ab94fa0.jpg

#94 Havmus

Resten av januar, februar og begynnelsen av mars var det kun en ting som sto i fokus. Abbor over 1kg skulle til pers. Endte opp med 6stk over kg. Topp på 1400g og 1355g.

Abbor%20-%201400g_zpsqcpfvxsp.jpg

#1400g

IMG_5038_zpsinxdxlbh.jpg

#1355g

Vanvittig kult fiske. Neste år skal 1600g sitte!

April har blitt tradisjon med jobbtur til stavanger. Ble med Tommy og Jofl ut. Henting, guiding og topp notsj opplegg. Kystringbukene ville ikke leke denne gangen heller, men hornkvabbebolet fant vi. Tror det ble fisket opp 10stk fra samme hule. Jeg fikk 1. Ikke var den stor, men art er art.

Hornkvabbe%20-%20276g_zpssuairiah.jpg

#96 Hornkvabbe

Persa også på Rognkjeks

En mild vinter gjorde at isfiskesesongen måtte avsluttes tidlig. I slutten av april var det duket for klubbtur til åkrafjorden. Potensielt mange nye arter her, men det ville seg ikke helt. Ble kun 1 ny art og et par perser. Fantastisk tur uansett.

IMG_5272_zpsrabf75ho.jpg

#96 Brungylt

Etterhvert som mai kom krypende begynte det å tikke inn 5ttb mld. 1.mai var det ned til norges mest kjente 5ttb plass. Det tok litt tid, men den satt til slutt. Herregud så mange timer jeg har hatt etter denne. Deilig!

IMG_5396_zpsljkgikgh.jpg

#97 5ttb

I slutten av måneden skulle den skarve stampersen på 90g gruses. Thore guidet. Etter 5min fiske holdt stangen nesten på å fly nedover elva. For en kul fisk! Denne skal definitivt brukes mer tid på!

IMG_5417_zpssxma0bli.jpg

#Stam 1885g

Selv med pers rett under årsmålet ble det ikke viet mye tid til denne utover sommeren. Labre forhold og høy vannstand gjorde at annet ble prioritert

Juni pleier å være synonymt med dyno, asp og gjørs for bror og meg. I år fikk vi ingen. Bekkerøye fikk jeg derimot utforsket litt mer. Persen ble oppjustert ganske bra til 530g.

IMG_5454_zpsbaajwmxc.jpg

#Bekkerøye

Første uken i fellesferien dro Daniel, Thore og jeg på artstreff i hardangerfjorden etter initativ fra Mathias og Peter. Fantastisk moro opplegg og kult fiske fiske som anbefales! Håpet lenge at art #100 skulle komme her.

Startet med pers på Berggylt

Berggylt%20-%201240g_zpskeqc3hns.jpg

#Berggylt 1240g

Etter en vindfull og lite flyt i båt dag 1, var det blikk og kanonvær på dag 2. Stavanger gutta hadde kommet opp og dratt 3 blåkjefter på rappen. Snart var resten av treffet på vei til plassen. Tok litt tid, men den satt til slutt.

Blaringkjeft%20-%20590g_zpsjxkbw42i.jpg

#98 Blåkjeft

Ikke var den stor, men det er noe spesielt med denne fisken. C&R fra 200m dyp.

Dag nr 3 var enda bedre enn dag 2. Flatt hav er dog ikke beste glassvar forhold, men på en spennende topp duket det opp et lite eksemplar allikevel Deilig! Denne hadde på mirakuløst vis unngått meg hele åkrafjordturen og 2 dager i hardanger.

Glassvar%20-%20270g_zpsp7v9r6xz.jpg

#99. Glassvar

So close. Da var det bare blålanga igjen. Resten av dagen ble brukt på dypet, det samme det vi rakk neste dag før hjemreise. Desverre ville den ikke sitte. 100 har aldri føltes så nært.

Resten av ferien gikk til europabiltur med fruen. Fiskestangen måtte selvfølgelig med uten at det ble mye tid til fisking eller noen fangster å rope hurra for. Ble 2 nye på verdenslisten.

Leaping%20mullet%20-%2031g_zps1pgroklc.j

#Leaping mullet

Tynnleppet%20multe%20-%2053g_zpsxbignob4

#Thinlip mullet

Mot slutten av ferien dukket det stadig opp pelamide bilder på hooked og i avisen. I starten ble det avfeid som slump uten like. Det var ikke før Carl tok initativ til satsning og uttelling de neste dagene skapte pelamidefeber i artsmiljøet. Pelamide satsingen min kan oppsummeres kort.

Dag 1. 2 feilkrokede.......

Dag 2. Sjøørret, makrell, nada

Dag 3. Pang, pang. 2 stripede pelamider i båten. Største over specimen grensen. Tar med Edvard og Simen ut etterpå. Edvard drar en innen første timen. Simen kroner det hele med å blanke på pelamide, men får Laks på 6kg. Det hele fanges på film og kan sees på xcpert sin blogg. Laksen ble forøvrig fanget på samme wobbler som de 2 feilkrokede...

IMG_6246_zpsotvnfnhh.jpg

#100 Stripet pelamide og specimen

IMG_6258_zps3jzjst5z.jpg

#Edvards pelamide

IMG_6282_zps8vt3e3so.jpg

#Simens Laks

Da var 100 norske arter i boks. Fantastisk å kunne nå en milepæl med en fisk jeg ikke hadde satt ned som realistiske art å satse på. Håper den kommer igjen. Unner alle artsjegere å få oppleve en slik. Moro hvordan artfiske utvikler seg. Hadde jeg satt denne på årsmållisten så hadde nok de fleste fått seg en god latter.

Våkner en dag uti august og til en haug med mld fra Daniel med masse nålefisker. Nå har han endelig fått eller håvet en haug med tangsneller tenker jeg. Etterhvert kommer det fram at det er stor havnål det er snakk om. Nok en fantasifisk jeg ikke hadde på "realistisk" lista før året. 2 dager senere er vi 4 mann ute. Vi vader mot området Daniel og Vetle hadde funnet dem tidligere. Jeg finner et ålegress område og ser den første. Nå er det bare å gnu til den sitter og prøve det man har av agn. Selv om nålen tydelig er på jakt, viser den ikke et snev av interesse av alt jeg serverer. Daniel får etterhvert tak i noe mysis som dukket opp under vinduet. Plutselig blir den supertent. Hugger direkte. Mister den 2x før den endelig sitter. Vipper den forsiktig opp i vinduet og jubler mens jeg står alene i vannet med vindu og hodelykt. De andre gutta hadde beveget seg videre. Fisken klokkes inn på 4,8g. Noe som er litt bittert da den manglet 0,2g til specimen.

IMG_6294_zpsw6o5mluv.jpg

#101 Stor havnål

Etterhvert som temperaturen sank og høsten kom krypende var det klart for årets store høydepunkt. 4 dagers fiske med MS Gotland og Frederic Kulin utfra selveste Titran. Alle hadde gledet seg som unger helt siden turen var booket. Desverre valgte stormen "roar" å booke seg inn i samme periode. 4 dager ble til 2,5. Mildt sagt vanskelige forhold. Kom oss allikevel ut på suladypet. 5 moraer og 2x båtrekord på blålange. Desverre ingen av de var mine. Min mora viste seg å være en skjellbrosme. Forsåvidt glad for den da det var den eneste som kom opp under oppholdet. Over specimen var den og.

IMG_6504_zpsl2pgvahu.jpg

#102 Skjellbrosme

Dag nr 2 ble den store sjøsykedagen. Fikk allikevel manet meg opp til et par nedslipp etter makrell. Første fisken opp var en taggmakrell. Jubling ble byttet ut med mer spying.

IMG_6529_zpsfkpn70e5.jpg

#103 Taggmakrell

Dag 3 blanket vi etter spiss. Dag 4 ble avlyst pga været. 25 m/s vind var ikke fristende. Selv om super fisket uteble så kjørte Frederic et topp notsj opplegg. Anbefales for alle.

Etter frøya dabbet fisket litt av. Hadde et par forsøk etter panserulke. Fant til slutt to, men ingen ville leke... h******** p***fisk!

November dro Thore og jeg til bergen for Havål, tangbrosmer og båtfiske. Nattesfiske ble labert. Ingen havål, men Pigghå som ny art og pers på Rødflekket Kutling

IMG_6564_zpsq83o0dcj.jpg

#104 Pigghå

Endelig kvitt forbannelsen!

IMG_6641_zpsw7xgjzdg.jpg

#Rødflekket kutling pers

24,82g

Båtfiske ble helt absurd! 4 nye arter og 1 ny pers. Ekstra stor takk til Espen Knarvik og Tommy Mangerøy som kjørte topp guiding!

IMG_6574_zps1yhzsvks.jpg

#106 Kolmule

IMG_6627_zpswshlrbft.jpg

#107 Uer

IMG_6605_zpsbnnfqbui.jpg

#105 Vassild

1520g, specimen og potensiel nrek! Min første så langt. Ekstra kult å være en av de få som har bikket 1500g på vassild.

Med 4 nye arter var jeg da oppe i 107 arter! Over årsmålet!

Resten av året har det blitt fisket lite. Mye jobb. Et sporadisk forsøk etter canadarøye.

Som oppsummering har det egentlig vært nok et fantastisk fiskeår! 17 nye arter og 11 nye perser. 59 arter har jeg fått i 2015. Litt lavere enn ifjor, men det skyldes at jeg har fisket en del snevrere. Ellers er det morsomt å få stripet pelamide før havabbor og stor havnål før stor kantnål. Artsfiskeverdenen er snål. Hva bringer 2016 mon tro?

Og til slutt håper jeg alle som synes dette er spennende tar seg en tur innom klubb bloggen vår.

www.sfk-galskap.no

God Jul!

Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig luke og grattis med hele 105!

Takk! men 107! Tok bare vassilda til slutt! ;)

Gratulerer med et fantastisk år og 100++ :D Håper vi ser deg igjen i hardanger til sommeren så blålangen sitter ;)

Det er jo planen! Har noe uoppgjort med blå. At det er tatt 2 sko der demper ikke akkurat. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.