Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling størje/laks


Kims
 Share

Recommended Posts

Noen som har gode tips til hva jeg skal bruke for å dorge etter laks i ca 6 knop. Har tengt å prøve meg etter bluefin men hadde tenkt å ha et par stenger etter laksen samtidig. Kan kanskje bli litt kjedelig å bare dorge etter størje. og det er jo bare lov å ta den som bifangst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det ble tatt så mye Pelamide sørafor i sommer/høst hadde jeg håpa på en vandring Nordover til Trondheimsleia.. Prøvde å dorge med Rapala. Den laveste hastigheten jeg klarte på tomgang var 3,5-4 knop. Resultat null... Jeg dorga der laksen vanligvis går. begge vegene..

Hvor på Møre har du tenkt å prøve da? Størje hadde jo vært en drøm, men lite sansynlig.. Men Størja var oppservert utenfor Smøla i fjor.. for mange år siden så var det jo Størje i leia og i Trondheimsfjorden da, men den tiden kommer neppe tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips til hva jeg skal bruke for å dorge etter laks i ca 6 knop. Har tengt å prøve meg etter bluefin men hadde tenkt å ha et par stenger etter laksen samtidig. Kan kanskje bli litt kjedelig å bare dorge etter størje. og det er jo bare lov å ta den som bifangst ;)

Beiten som fungerer i 4-5 kn er m.a. NK28, NK-mag, ISMO (di fleste størrelser), + en masse andre flutters/spoons for trolling inkl. wobblers av fabrikat Yo-zuri, Bomber long-A, Rapala Tomics plugger etc........

Viktigt er å teste beitet rett utenfor ripa i din tenkte trollingfart for å sjå hvordan gangen er på beitet. Brug difor gjerne en kort stang (ca 2 m lang) med toppknuten fortom på 0,5-1 m i lengde inkl en "snapper"). På slik måte forsikrer du deg på at ikke beitet roterer som en propell men heller går i rolige til hurtige lokkende bevegelser..........

Hva anbefaler du i den farten da. kan vel ikke bruke apex eller brisligtakel i den farten. Kanskje jeg kan bruke noen store fluer?

tenker du bruke fluer, d.v.s. tubefluer, så bør du bruke dyprigg ellers må du bruke søkke forran fluene. En s.k. action disk kan være fordelaktig å sette forran fluen slik at det blir meir liv i den. Bruk (bind?) fluene i størrelsene 12-15 cm eller lengre og bruk tuber som har halv lengde i forhold til vingen. Fluer i "sildmønster"(blått, sort, sølv, vitt) eller i grønne/chartrøse farger fungerer OK.

post-3727-0-79901200-1451856141_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Jeg bor ved atlanterhavsveien og kommer til å dorge ut til buagrunna hvor jeg antagelighvis kommer til å drifte etter kveita å bunnen og ei stang med line på 10-15meter dyp etter størja kanskje med balong for å få den bort fra båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Flyfishing FS har gode tips. Yo-zuri, Ismo og Strikepro er saker som tåler fart. Du kan også teste ut tradisjonelle sjøsluker. Prinsipper er at de ikke skal rotere, men svømme. Prøv å fiske litt høyt i sjøen på østavær og høytrykk. 6 til 8 grader i vannet er optimalt. Mai til medio juni burde funke utenfor Trondheimskysten. Du må kjøre så fort at sei og torsk ikke klarer å ta agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.