Gå til innhold
Fiskersiden

Florø`en
 Share

Recommended Posts

2-delt, som de fleste fiskestenger

Del 1

Dette året er min luke 2-delt. Del 1 vil jeg ta for meg pundklasser på stenger og hva som anbefales av gramvekter på disse. Del 2 blir litt om mine nye arter i 2015. Vil bare si med en gang at dette er en veiledning og ikke fasit da mange stenger varierer i stivhet utfra hva som egentlig står på dem. Stenger som de mest vanlige kastestenger er vanligvis oppgitt i gram (slukvekt som anbefales så den som ikke tar den, bør begynne å strikke :).

Har fått dette spørsmål så mange ganger hva som er til hva angående vektbruk på stenger og da snakker vi helst om båtstenger, havfiskestenger ol, der klassen er oppgitt i lb.

Her vil jeg ta for meg de vanligste klassene som er 12lb, 20lb, 30lb og 50lb. Her vil de vanligste stengene ha et strekk der den går fra en lb-klasse til en annen som 12-20 lb, 20-30lbs, 15-40lbs og 30-50lbs. Dette fordi da har de et bredere bruksområde som igjen gir deg som bruker mer glede av den.

post-23256-0-94161000-1450800808_thumb.j

Stenger som har et strekk som 12-20lbs menes da at stanga har en nedre følsomhet som vanligvis ligger i toppaksjonen på stanga, dvs 12 lb, mens tyner du stanga litt så begynner rygg og hele konstruksjonen å virke og den vil mer oppføre seg som en 20 lb stang. Dette gjelder det samme for alle klasser, men en ren 20lb, vil virke mer lik over hele aksjonen om du har liten eller stor fisk på.

post-23256-0-07450400-1450800812_thumb.j

Hvorfor har vi forskjellige klasser? Vil si det er 2 hovedgrunner til det. Første er å tilpasse stanga til det fiske du skal forta deg, dvs at du har en grei peiling på ca. hvor store fisker du kommer til å få. Dette for å gjøre fiske mye mer gøy, slik at du virkelig har kontakt med fisken du har på. Alle vet det å dra opp en 2-kilos sei på 50 lb stang gir deg ingenting, mens derimot en lett stang i 6-12 lb blir det straks mye kjekkere. Godt råd – ta alltid en stangklasse lavere enn det du egentlig fisker etter om det er kun fighten og kosen du er etter. Det vil gi deg mye mer kontakt med fiske.

post-23256-0-60409100-1450800820_thumb.j

Det er det ene, de andre tingen er at skal du til med å bruke tyngre lodd eller pilker, spesielt da når du går på dypere vann må stanga fort være noe stivere for å håndtere dette, selv om det er «kun» kilos skolest, eller 500g kolmule du er etter.

Så her kommer en liten vektfordeling som jeg har delt i 2. Den ene gjelder ved bruk under agnfiske der kun lodd brukes og den andre er om du har tenkt å pilke.

post-23256-0-72822600-1450801548_thumb.j

Dette er bare en pekepinn som jeg selv har satt opp etter egen erfaring der stenger oppfører seg relativt korrekt etter klassen de er oppgitt i.

Håper dette ga en grei pekepinn på hva til hva.

Del 2

Jeg sitter nå i skrivende stund og har 123 hakk i pistolskjefte mitt angående arter tatt på stang i Norge.

Vil til alle dere som nominerte meg til årets artsfisker si tusen takk, det var en ære motta gullkrok prisen. Skal ikke dette året ramse opp alle de 101 artene jeg har tatt i år, men tenkte heller å gi et lite blikk på de 12 nye jeg fikk i 2015, selv om det er noen dager igjen av året. Det sier seg selv når du har passert de 100 første så begynner en god del av de vanlige å være oppbrukt og jo høyere du kommer jo mer sære fisker er der og de krever mange ganger mye for lite, men det er jo mye av det som driver oss artsfiskere. At noen mangler for eksempel pigghå når du er kommet over 100 arter, ja det er jo imponerende i seg selv, skal ikke nevne navn her He He He.

Noen av de jeg har fått har kommet som lyn fra klar himmel, for de var mer lotto enn target. Men er du ute nok dager i året er det og stor sjanse for at akkurat DU er den som finner den lille ekstra.

Årets første nye art ble tatt på Lyseren sammen med broderen og Tommy. Her var det godt selskap i guide Vetle og etter en stund var både Thore og Daniel på plass på isen. Dette ble art #112 for både meg og broder og nr 100 for Tommy. Arten var agurkfisken krøkle

post-23256-0-02140800-1450801018_thumb.j

På vei hjem fra krøklefiske svinga vi innom Sjøsanden for nte gang for å ta ei og økt eter småflekka rødhai, jeg hadde jo snart egen plass der nede. Vet ikke hvor mange hvittinger jeg har dratt der men at det er langt over 100 ja det er helt sikkert. Husker jeg sa til Tommy, kan nå ikke den helsikens haien bare komme med en gang så jeg igjen slipper å sitte her til morgnings. Noen må ha hørt meg for bare 40 min ut i økta gikk nappvarsler av med god lyd og inn kom den haien med de små flekker og det lune blikket. Det var som å få et tonn av skuldrene, et nydelig eksemplar på 1325 g. # 113 - Check

post-23256-0-55383100-1450801046_thumb.j

Så litt sener på året var Kim og Geir i støtet ang disse tangbrosmene i Bergen. Her ble jeg tatt imot med åpne hender og topp guiding. Bergens gutta hadde plukka 2 nordlige tangbrosmer hver før jeg hadde snudd meg rundt. Jeg halte og dro på 5TTB, men ingen nordlige. Omsider utpå kvelden løsna det og jeg fikk opp 3 stk nordlig tangbrosme og kvelden var redda +. #114 - Check

post-23256-0-27995000-1450801028_thumb.j

Men kvelden var ikke ferdig så det bar avgårde til ny plass der gutta hadde fått strandtangbrosmer, men de gikk ikke på dusinet. Vel det var ikke så mange timene uti kvelden så fikk jeg øye på en litt større fisk blant alle sprekkene og plasserte agn rett inn i hula. Lot det ligge noen minutter til jeg ikke klarte mer og lyste forsiktig mot agn, borte var det og snøre var dratt innover. Satt tilslag og jeg kunne virkelig kjenne fisk som kjempa mot. Det gikk lynraskt og innen få sekunder lå den i stampen. En STOR en, jeg brøler ganske høyt (som vanlig) det var jaggu men strandtangbrosme og den VAR stor, faktisk den største som var tatt i Norge. Den ble registrert som ny nrek på hele 267g. det var en liten bismak siden det var Kim som hadde den gamle rekorden og at det var han som guidet meg til denne, men bedre vitne får du ikke he he. Vel nå er den havnet tilbake der den fortjente å være, hos Kim som gruse denne med en på hele 405 g. Uansett takk for guiding av brosmene gutter.#115 - Check

post-23256-0-24112100-1450801049_thumb.j

Så var jeg en tur nede hos Asgeir i Lillesand etter slettvar, det var tatt mange store i det siste så jeg var klar og hadde et klart mål, ønsket svært gjerne en på 1000g+, og gjerne speki på 1500g. Nå har jeg vært der nede et par ganger og den store har uteblitt ennå, MEN slettvar fikk jeg selv om den var på 256g. Art er art #116 - Check

post-23256-0-83067100-1450801044_thumb.j

Så kommer vel den fisken som er nr 1 i lottorekka. Var uten en fin kveld med 0ms vind og fiskesuget ble for stort så jeg tok vinduet med meg i en av de lokale buktene her i Tananger. Tenkte jeg skulle se litt etter store skrubber og /eller varer. Det var ikke så mye av noe, men suge fikk roet seg ned for forholda var perfekte. Jeg er i ferd med å gi meg da jeg får øye på noe en 2 m fra land, rett der i øyekroken. Var noe jeg ikke helt kunne plassere. Der lå det 2 stk små fisk på sandbunnen på en 50 cm dyp. De lå nærmest oppå hverandre, en 5-7 cm lange og hadde form som ei tunge.

MEN den var noe annerledes og for en gang skyld hadde jeg liten stang klar med micro krok. Alt jeg trengte var å få på agn. Jeg plasserer meg godt for jeg må nemlig slippe fisken ut av syne for å få på agn, liten mysis bit på og så var jeg klar. Da jeg kikker opp er det plutselig bare 1 der, men det er nok det. Jeg begynte liksom ikke å prøve å finne den andre. Senka det ned og uten noe dramatikk så tar den ganges fort og den vippes opp i vinduet og jeg fyker på land med alt. Klokka var ca. 2 på natta og jeg måtte ringe noe, men alle sov så jeg sto nå der og skrek for meg selv so vanlig. Vel alle sov ikke, jeg fikk tak i Sverre som var våken for han var o på kengurufarm i Australia og der var det dag. Så han var den som fikk nyheten første. Det viste seg at denne var mer sjelden enn forventet ang hva som var fanget før. Den var nemlig bare tatt 1 her i Norge ved land før og det var i Nevlunghavn i 18-pil-og-bue(1876). Fisken lever ennå i et lokalt akvarium her i Stavanger men skal nå opp til Havforskningsinstituttet i Bergen. Arten heter glasstunge og var 6,5 cm og 3,4 g. #117 - Check

post-23256-0-38713600-1450801014_thumb.j

Så var det dypvannsfisken, skolest. Hadde hatt en del turer etter den, men uten hell. Det var en av de mange dypvannsturene meg og Thomas Skarstein har ila året og uten stor dramatikk på 300 m i strømskiftet satt den endelig. Ble tatt på skolesttakkel der første krok er 10 m over bunn og hadde en 6-7 kroker slik at øverste var en ca. 30 m over bunn. Satt på nest øverste krok – NKML style. Greit eksemplar på 1050g. #118 - Check

post-23256-0-02252600-1450801041_thumb.j

Så ble det østlandstur der jeg skulle guide Håkon Taranger til alt det der ferskvanns ræle av arter som er på Østlandet. (Joda, det er kjekt å fiske de og). Jeg hadde en kriterie og det var at mye av tiden skulle settes av til gjørsfiske, den hadde unngått meg de foregående turene. Fikk mye tips om hvor og med hva men Ole Håkon sin plass på Skinnerflo var den som ga suksess. Endelig satt denne rakkeren, en liten en på 980 g men jeg var storfornøyd så takk for tips OHH. # 119 - Check

post-23256-0-51106300-1450800840_thumb.j

Så kom lotto nr 2. Meg og Tommy B Lian hadde vært på blanketur etter spisshala kutling og på vei hjem får jeg vite av dykker Rudolf Blodstupmoen Svensen at det #koker» i bukta hans av sil. Så vi vrenger båten til Tommy innom der. Og det tok ikke lange tiden før sabikihekla med en sandeel i bunn fiksa biffen. Det hele endte med 4 stk og dessverre for ingen til Tommy.

Det jeg ikke så umiddelbart var at jeg hadde rett og slett fått meg en mega bonus. For når jeg satt meg ned hjemme og hadde fiskene foran meg i et fat med vann så var 2 av dem ulike de 2 andre. Jeg fikk fort fastsatt at 2 stk var Storsil. # 120 - Check

Men det jeg omsider fant ut var at de 2 andre var slettes ikke stor, men Småsil og den ene var jaggu men ny nrek. Snakk om flaks x 2. #121 - Check

post-23256-0-76529100-1450801032_thumb.j

post-23256-0-65511300-1450801036_thumb.j

Mora moro, eller bare MORA. Jeg hadde vunnet en gratis tur med Frederic Kullin via NM i sjøisfiske på Lygnin i år, vel det vil si at jeg vant et undervannskamera som jeg bytta vekk i turen. Den ble umiddelbart lagt på noen tusenlapper der meg, Sverre og broder tok kursen i august ut til Haltenbanken på drøye 500 m dyp etter fisken Mora. Vær var topp, ja alt var topp. Og mora fiske tok faktisk helt av. Det tok ikke mer enn ca2 min før jeg som førstemann hadde napp, men vi tippa svarthå som er plagen der ute. Så jeg lot det ligge litt ekstra, hadde jo 4 kroker. Broder kom ned som nr 2 til bunn og fikk og umiddelbart napp men han tålte ikke presse og sveiva opp med en gang. Og visst f… , der satt det en Mora på første forsøk og då va kje eg seine med å sveiva opp og ka gir du meg, joda dobbel Mora. Det heila tar heilt av. Eg hoppe å danse og alt e bare heilt der det skal vær, mens broder sleppe ned igjen så tar Frederic over mi stang, alt va jo i boks. For Sverre går det litt trått, men omsider får han en og den er og turens minste så han er litt misfornøyd, selv om han har arten så var dette ny for både meg og broder. Broder får napp umiddelbart når han kommer ned og gir det litt tid så sveive han opp. Og nås står kje ting te påske, han har gått trippel Mora, det e kje mulig. Nå tar det heila litt av, Frederic får kun blekksprut, men kjekt det. Eg slepe ned igjen og får enda en, men SMS e blitt litt mutte nå av de der 2 brødrene, men det heila løyse seg fint

For rett før me ska dra inn så får SMS godnappet og opp av dypet kommer selveste OLDEMORA.

Ny nrek på hele 2220 g. ALT VA I BOX. Frederic ta oss t land. Art #122 – Check

post-23256-0-85585800-1450800829_thumb.j

post-23256-0-23711500-1450801022_thumb.j

Da er vi til veis ende med min siste nye art og det er ikke hvilken som helst fisk. Det var duket for Langesund fiskefestivalen og vi hadde rigga oss til med båt på henger og avgårdekåre til Bamble kommune. Laget vårt besto av Sebastian, Sverre og meg. Sverre kom fra Trondheim, mens meg og Seb kjørte fra Stavanger. Det som nettopp hadde tatt helt av var jo at innerst i Oslofjorden, Bunnefjorden var det bonito-bonanza og dette sleit hele NKML med å la gå hus forbi. På vei nedover får jeg vite at både Irvo, Sverre og broder er i gang allerede på pelamide fiske og en etter en får fisken. Vi skal egentlig rett til Langesund å sette båt på vannet, men av en merkelig grunn klarer ikke bilen å svinge av der, den stopper ikke før innerst inne i Bunnefjorden, der blir båten satt på vannet. Meg og Seb var bevæpna til tennene med wobblere og dorger på kryss og tvers. Den lar seg vente på men sitter til slutt. Seb overtar ale stenger og venter på sin. Han får den dessverre ikke, er kjempe uheldig og mister en helt inne ved rekka og en lengre ute, men dagen gå mot slutt og vi må gi oss. Mitt eksemplar var toppers på 1260g og ble konsumert når vi omsider nådde Langesund leiren til NKML. #123 – Check

post-23256-0-72198200-1450800825_thumb.j

post-23256-0-58103900-1450800833_thumb.j

Og med dette godt folk vil jeg bare takke for alle dere som jeg treffer på veien gjennom all denne fiskingen, uten dere ville det ikke vært like kjekt og tusen takk for tips og hjelp. Bare å spørre så får dere samme hjelp av meg om jeg kan gi den.

Ha en God Jul og et fantastisk Nytt Skitt Fiske 2016 År

post-23256-0-72818500-1450800835_thumb.j

Hilsen Florø en

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.