Gå til innhold
Fiskersiden

blogz
 Share

Recommended Posts

Da var det lillejulaften igjen og som lovet for to år siden så kommer her ett nytt kapittel i legenden om havets røde hulk.
reded.png
Dette året var vi som tidligere Tor, GP, Meg, Mikke reiseleder, Stockholmarna Eddie og Petter. Ny av året var Ronald fra nordsverige.
IMG-20151027-WA0003.jpeg
Hvis folk lurer kan jeg gå igjennom litt av forberedelsene vi gjør før en sånn tur. Det første vi gjør er å samle troppene. Få så mange kjente fjes til å bli enige om å reise til samme destinasjon til samme tid.
Fler av FS brukere har fått til dels aggresive invitasjoner til å bli med. Men det er helt klart ett skritt å ta sånn økonomisk. Denne gangen ble det bare den vante gjengen som møttes første året.
Og når destinasjon og tid er avtalt så får man informasjon og regning i posten rett etter man har tenkt ferdig tanken på å dra.
Dette er gjerne ca et år eller mer før man faktisk drar. Ellers er campen fullbooka.
I informasjonen kommer det fram dato og tidspunkt for reise destinasjon, samt informasjon om hvordan campen er bestykket med fasiliteter og hvordan fisket er lagt opp.
I tillegg følger det med pakkeliste som beskriver hva du trenger av klær, utstyr, vaksiner, cash for å tipse med, hvordan været er (ikke at det er mye å skrive om: Enten er det sol eller så er det overskya og det er da fare for at det regner. Vind er det ofte, men det er som oftest under kontrollerte former).
Det er også godt beskrevet hva slags fiskeutstyr de anbefaler for de forskjellige fiskemetodene. Helt ned i konkrete tips til valg av poppere, svivler, kroker og fortomsmatriale.
Nå har jo vi vært på flere turer, men vi går gjærne sammen en kveld logger inn på e-bay og jakter ned ca 50% flere poppere og jigger enn vi trenger og bestiller dette i god tid før vi reiser. Slik at dette er i hus før vi begynner å pakke.
Disse håpløst dyre snellene som blir anbefalt (shimano stella) prøver vi å få klora til oss så billig som mulig, men det er ikke spesielt enkelt. Jeg fikk kjøpt en her på FS til en god pris, men har man en slik tur i tankene, bør man være på ballen hvis det dukker opp goe tilbud.
En måndtes tid før man reiser får man flybiletter i posten som er booket helt fra valgt flyplass og helt ned til panama city i vårt tilfelle.
Vi stropper sammen to slike bazooka stangrør slik at vi får med alles stenger i ett kolli og sparer slik noen kroner i sending av spesialbagasje.
Man skulle jo tro at flerdelte stenger som gikk rett i kofferten ville være det beste alternativet og slippe spesialbagasje, men til det fisket vi bedriver (som kanskje vil komme fram lenger ned i raporten her) så trenger vi himla bra fiskestenger som over alle andre hensyn helst ikke skal knekke.
Og hvis de i tillegg er lette å holde i og bruke så vil det bidra til at man fisker mer (som er det samme som bedre).
På denne turen var det ikke med en eneste flerdelt stang så vidt jeg vet. Jeg lot min egen stå igjen her hjemme også.
Årets tur resulterte i alt fra 15 fisker om dagen til 0. Jeg sliter faktisk med mangel på bilder til å skrive denne rapporten da vi i den norske båten la inn mye strev og krefter i å få denne hersens cuberaen.
Og med stor vekt på stor popper. Mer blåmerker enn vanlig, lite hensyn til signalene som kroppen sendte ut om at den var utslitt og brukt opp og ett innhogg i utstyrsparken. Så endte vi opp med ..........(drum roll)
å se dem.
På hviledagen var jeg med svenskene ut og fikk se Eddie lande en mindre en enn han gjorde for 2 år siden. Men med ett take som var så spektakulert at jeg tviler på at de 3 kvadratmeterne som fisken fullstendig raserte på overflata ute i stillehavet der kommer til å noen sinne bli som vanlig igjen.
Jeg fikk en ganske stor og fin rooster denne dagen men den var død som bokset ansjos 1,58 sekunder etter at den var kroket. Den kunne sveives rett inn som ei godlynt vårgjedde.
PB130793.jpg
PB130783.jpg
Vi har levd i trua på at det ikke finns baracuda her ,men det motbeviser jo Eddie relativt greit
PB130786.jpg
Tor fikk også en slik Red Mullet snapper som jeg fikk for to år siden
PB140804.jpg
Men de som virkelig fikk flyt i popperfisket sitt, selv om det kanskje virker tregt når man bare får en håndfull eller to fisker om dagen, var svenskene.
Petter som har vært så nær så nær 5 ganger tidligere gikk hen og landet intet mindre enn 3 cuberas på denne turen
Soslashtcubbis.jpg
En søt en
Petterwin.jpg
En hvor han poserte på bildet som om det er det eneste rette at han fikk den fisken.
Mrcubera.jpg
Og en stor fin fisk med en bredt smil på toppen.
MEN! hvorfor stoppe der?
Hvorfor ikke bare kjøre hardt vidre med diger rooster på popper
Petterroosta.jpg
Og da blir det jo bare for dumt og ikke ta alle de kuleste fiskene som er her nede så han fikk denne også etter en kamp på 40 minutter.
En%20glad%20svenske.jpg
Denne var såpass sprek og utholdene at Petter som fisker uten belte gikk igjennom de fleste anbefalte og noen av de mer avanserte posisjonene som finnes i Kama Sutra før han omsider fikk bendt den opp til overflata.
Som med makrellarter flest så blir det fantastisk mye søl av en sånn en som blør.
Mayhem.jpg
Men! det var det verdt for den endte på bordet på kvelden der som sashimi og var vel noe av det bedre noen av oss har putta i kjeften noen sinne.
Sashimi.jpg
Mikke og Ronald fisker også bra blandt annet med speedjig
MIckes%20rekord.jpg
Dette er en eller annen sjelden snapper som skulle være borti verdensrekord.
Og Ronald klemte til med en diger jævel av en Rooster på trolling med agn.
ronalroosta.jpg
Og siden han først var igang så tok han også en Cubera på 20kg på popperen
ronaldcubera.jpg
Så over til den desidert mest sportsfiskeraktige delen av denne rapporten: Unnskyldningene
Vi kan jo begynne med den desidert dårligste, men alikevel nevneverdige. HELE El Niño kom rasende fra vest halvannen time før vi egentlig skulle ta kvelden den ene dagen. Det blåste opp og begynte å regne i bibelske proposjoner. Det ble aldri farlig etter det vi kunne fatte, men fiske ble i allefall helt umulig.
PB150818.jpg
PB150811.jpg
Og et par av de andre dagene var det både godt og varmt... minst like varmt som det var godt faktisk.
Så har vi dette med de 3 guidene som er der nede. Nå har jeg vært med alle tre noen timer og har fått litt inntrykk av alle 3.
Eduardo som vi hadde første året trakterte elektronikken i båten best og var kanskje hakke mer presis i plasseringa si i forhold til speedjigge grunner spesielt og tildels andre spotter.
Chino kjører fort fram til plassene og nøler ikke med å dra vidre hvis det ikke biter. Jeg tipper Chino er han du vil være med den dagen det biter bra på første kastet.
Javier har bare helt vanlig peiling på hva han driver med.
Vi var med Chino og det beit ikke spesielt bra på første kastet.
Så må jeg ta en liten runde med utstyr.
Tor sin Stella 10000 SW fikk no ball med Anti Roll Back systemet sitt sansynligvis pga to faktorer
1 Tor poppa det han var kar om.
2 kanskje litt dårlig spyling av snella når man kom tilbake på lodgen.
Den endte opp med å lage stygge knurrelyder samtidig som at sveiva gikk bakover under meget hard popping.
Så har vi stanga til Tor... Den knakk. En Shimano Caranx Pencil Instrument.
Vi lå ved alcatraz hvor svenskene hadde hatt sånt magisk fiske et par dager og på tampen av dagen så hugger det på popperen til Tor. I motlys så vi ikke ser hva det er.
Får etter hvert trua på sierra macrel, helt til den ser båten. Da flyttes misstanken over på jack crevalle helt til den faktisk stuper ned mot steinene som en viss rødkledd en med lue og skjegg har en tendens til å gjøre. Brems blir strammet til. (Snella oppfører seg ok faktisk) Så ryker den av innenfor der øverste hånd er plassert på EVVA håndtaket. Det ender opp med å bli en relativt klønete dans mellom Chino og Fred (Tor) Astair med å få opp det som viser seg å være 25Kg med Amberjack.
(Beklager dypt for kvaliteten på dette bildet)
PB160821.jpg
Så over til popperene vi brukte. Vi lykkes faktisk med å ta livet av tilsammen 5 dumbell poppers, 2 halco roosta haymakers, en cubera popper og en X-rap. Samt at vi har til dels grov slitasje på flere andre.
Eller vi og "vi".... Cuberaen gjorde det.
Busteddum_1.jpg
River2Sea Dumbell
Bustedhalco.jpg
Haymaker
bustet%20GTmania.jpg
Cubera popper
Så har vi det som gjør at jeg allerede har bestilt ny tur ned.
Hvis noen lurer så kan jeg svare på at NEI! 100 punds testa line fra Powerpro er nødvendigvis ikke helt til å stole på etter 30 dager på havet fordelt på 4 år.
Vi lå utenfor Isla Iguana hvor Kristoffer hadde haien sin etter så mange ganger for to år siden. Chino mente vi måtte ha bremsen på og være midt på ballen hvis det skulle finne på å bite for her var det grundt til å fiske etter cuberaen. ( Det var 20 meter på loddet) Jeg legger ett kast i medvind mot der vi setter ut båten om morran og får poppet 3 popp før det aller største trollet av en cubera (og kanskje fisken) jeg har sett bryter overflata og høgger i seg halcoen min. Det snur og går ned og strammer opp snøret. Jeg rekker vel såvidt å få et lite nervesammenbrudd før jeg tar meg i at stanga peker rett mot fisken og jeg er litt for langt ute av balanse til å kunne gi noe saftig tilslag. Men så er det hele over.
Snøret ryker 18 meter fra biminitwisten. Ca midt mellom meg og Stor Jotnen, over stillehavet,ryker bare snøret.
Ca ett minutt etterpå lurer Chino på om ikke det er min popper som ligger der ute i stillehavet og flyter?
Og joda. Der ligger den.
12395477_10153734471716271_1479892294_n.
Vi kjører bort og henter den og inspiserer den nøye. Trollet har holdt den helt fast i mellom tennene sine. Snella som sto skrudd mer eller mindre i bånn med maks 25kg brems har ikke greid å trekke den noe rettning før snøret røyk. At snøret må ha hatt en svakhet i seg er det vel liten tvil om. Men at det er surt kan jeg bekrefte.
Når det er sagt så var det grundt der. At noe annet hadde gått fisføyka er jeg rimelig brennsikker på. For det trollet av en Cubera som bodde der må Chino ha vist om før vi begynte å denge. Og at det har knekt stenger, ryki snører, retta ut kroker og holdt jævelskap med folk før er jeg helt sikker på. Men men... kanke gi opp nå.
Men ja, da har vi brukt tilsammen 3 uker her nede. Bevisene for at det er ikke bare mulig, men at man faktisk har goe muligheter til å få disse vanvittig kule artene er jo her. Man må bare ha litt karma på sin side før man setter igang.
Jeg kæsha inn litt mye karmapoeng 3 uker før jeg reiste nedover ved å ta den første 10+ gjedda siden 2010 her hjemme. Tor hadde vel lagt inn totalt 20 timer med fiske i 2015 for å ikke være utbrendt før han kom ned(?) og omtrent det samme med GP.
Men nå har sola snudd. Vi går mot lysere tider. 2016 kan bringe oss til nye spennende breddegrader. Tuna Coast er holdt av til oss i 2017. Og jeg blir stadig mer og mer usikker på hvorvidt jeg faktisk er nordmann\skandinav jo mer jeg er i tropene. Å skulle ha på seg mer enn 5mm med klær hører egentlig ikke hjemme noen plass.
God Jul og Godt Nytt År
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger.

Cuberaen MÅ sitte en gang.

Selv om det sikkert blir tidenes antiklimaks.

Powerpro har fungert helt glimmrende til allt annet så jeg stoler fortsatt på det.

Men det skal byttes oftere enn hvert 4.år

La også merke til at på samme måte som abbor og ørret kan vise interesse for der snøret går ned i vannet så var det papegøyefisker? klovnefisker?kronidiotfisker? som nafset og beit i snøre og jeg lurer på om en av disse har klart å svekke snøret der det røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.