Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner - Hva ser dere etter når dere velger fiskeplass på kartet?


mobilix
 Share

Recommended Posts

Hei alle!

Etter å ha lest mye og lenge her inne, har jeg nå bestilt meg karpestang og baitfeedersnelle, og masse utstyr. Det er vell bare å binde seg noen paternoster-tackler og finne seg et svaberg?

Hva ser dere etter når dere leter etter fiskeplasser på sjøkartet? Jeg kommer til å fiske nattestid etter lange og brosme, er det bratte kanter ned mot 150-200m som gjelder på denne tiden? Har også noen flate mudder/sandplatåer som ligger på ca50m, før de stuper ned mot 200m, hva kan jeg finner her på denne tiden av året?

Ellers tar jeg også imot andre generelle tips. Jeg er litt i beit for agn, reke har jeg i frysen, men ellers har jeg ingenting. Får man kjøpt makrell noe sted nå? Jeg skal nok klare å være selvforsynt med makrell til agn fra august 2016 og utover, men frem til da må jeg regne med å kjøpe det agnet jeg trenger.

Hvordan gjør jeg det forresten med stangholder, må man ha tripod, eller kan det improviseres noe?

med vennlig hilsen

mobilix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ser etter er plasser du når dypt nok med større dyp i nærheten. Eventuelt sund eller viker der tidevannet får gjort en forskjell.

De du nevner duger.

Kiwi pleier å ha makrell, eller har jallasjappene mye pussig som duger. Eller du kan bruke sei.

Alt kan improviseres, så lenge du har krok med agn i vannet. Hovedpoenget med en pod er å hindre sand i snella, og det kan lett unngås her på berget.

Lykke til og fangstrapporter settes pris på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pri 1 for valg av plass : At det ikke er en kant som strekker seg ut over, slik at det er umulig å få inn tackle og fangst..

Du kan ha flere kanter ned over, det er gode fiske plasser, men ett sant H..#¤#&% å henge seg opp i.

Studer sjøkart og se etter plasser der det ikke er en kant umiddelbart utenfor. Bruk gjerne Norge i bilder eller tilsvarende for å sjekke ut.

Stangholder kan du lage av et rør som har stor nok inner diameter til å huse stangen skråskjær røret i ene enden, så det er lett å sette ned i sprekker på svaberg eller i sand.

Og så er det bare å ha med seg en stol og ha nok tålmodighet..

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.