Gå til innhold
Fiskersiden

Fluestenger


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Er jo greit å starte året med de to siste fra fjoråret.

Har lenge sagt at jeg skal holde meg laaangt unna fluestenger. Men, fikk spørsmål om å sette sammen et byggesett en hadde kjøpt og latt bli liggende. Etter at denne var ferdig, levert, fisket med og knekt, fikk jeg lyst å bygge noe fra bunnen av. Deler og emner ble bestilt fra litt forskjellige plasser rundt om i verden, stangemner fra USA, ringer, toppringer og snellefester fra Sverige og kork fra Portugal.

Med deler på plass var det bare å sette sammen korkringer og forme disse, lime på plass snellefestet og montere ringer og toppring på den første. Her skulle jeg gjøre ting så enkelt som mulig. Akkurat det er ikke vanskelig med ei fluestang.

Begge stengene er bygd på emner fra St.Croix. Emnene er bygd med deres SC IV-grafit som er den nest høyeste graden de bygger med.Den første er 9', femdelt i lineklasse 6 med rask aksjon. Snellefeste, ringer og topp er fra ALPS. Grepet ville jeg ikke bruke for mye penger på og brukte derfor ikke den dyreste korken jeg har. Kvaliteten på den er vel tett oppunder det som går under Flor grade hos de fleste store produsentene. Jeg bruker ikke korkfyll for å "øke" kvaliteten og å kalle den noe den ikke er.

SC906-5A_zpsvntyiv5x.jpg

SC906-5B_zpsl64gzzij.jpg

En kveld jeg satt og lette etter noe på ebay, kom jeg over et snellefeste og forgrep i tre. Etter ca et tidels sekund visste jeg at dette måtte jeg ha til den andre stanga. Samme materiale i emnet som den første, men 8', firedelt, klasse 4 med rask aksjon. Ringer og topp her er også fra ALPS. Her fikk jeg problemer med hvilken farge jeg skulle ha på ringsurringene. Etter mye prøving med forskjellige farger og kombinasjoner, kom jeg til at grønn uten fargebevarer ville bli litt mørkere enn den mørk grønne stanga når epoxyen kom på. Gull metallic ville matche fargene i treverket.

Bilder%20004_B_zpspiesxisw.jpg

Bilder%20007_B_zpsqmftzun5.jpg

Bilder%20009_B_zpswd9vrwdc.jpg

Treverket er stabilisert Buckeye Burl både i snellefestet og grepet.

Wood%20grip_zpsxz0jfzew.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.