Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp, tips og diskusjon - Oppkjøring til SØ fiske 2016


Recommended Posts

Godt nyttår alle sammen og lykke til med fiske i 2016 :)

Jeg en 17 år gammel gutt som har fått økende interesse for sjøørreten. Sjøørreten har vært delvis et mål i noen år uten det store fokuset på det. Men i sommer begynte jeg målrettet å fiske etter sjøørret og lykkes med å ta et par sjøørreter i sommerferien. Har lest en del på nettet og typiske fiskeplasser, sluker, agn osv, men kulden så langt har ikke kommet til Bergen og vil de typiske plassene fortsatt være aktuelle eller har den så langt varme vinteren forandret noe?

Jeg fisker for det meste med sluker/wobblere men til tider også agn (makrell i strimler).

Personlig har jeg tatt mest sjøørret på dorg ved land og kast mot land fra båt, men også 2 eller 3 på en strand. Når det kommer til innsveiving så liker jeg en aktiv innsveiving med mange små spinnstopp (ca. 0.5 sek) med mange napp og rykk.

Forstår det slik at om sommeren så skal man sveive fortere og mer aktivt enn om vinteren og tidlig vår?

Er det lurt å forandre fiskemetode gjennom året? tenker da på for eksempel børstebark som funker best noen måneder har jeg hørt. Eller får dere like mye fiske på noen bestemte sluker og farger om vinteren som sommeren.

Når begynner dere å fiske etter sjøørreten og/eller når kan man forvente at sjøørreten er å finne på strendene og langs land?

Andre tips til fiskemetoder, sluker, wobblere osv. som anbefales mottas med stor takknemlighet :)

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker og tar sjøørret hele året, men mest på vinteren og våren.

Sakte i kaldt vann og raskt i varmt vann.

Sjøørreten kan du forvente å finne hele året :)

Om du leser Asgeir Alvestad sin blogg om sjøørret fiske og følger den oppskriften nøyaktig får du garantert sjøørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette med brakkvann er ikke alltid det riktige. Dette styres av kombinasjonen temp og saltholdighet i sjøen. Ørreten får problemer med saltvann når tempen blir for lav, men på vestlandet der du fisker er det ikke alltid at den blir lav nok. 5_6 grader i vannet er nok for ørreten, da er den på matjakt, og på vinteren er den ikke så kresen, den tar gjerne det den blir bydd. men ikke bruk for store sluker, 12-14 g er passe.

Bukter med blæretang er plasser som er verdt å merke seg. Der det er blæretang finnes det godt med marflo, og der det er marflo så er ofte sjøørreten i nærheten. Den jakter gjerne på disse når sjøen flør, da flyter tangen opp og ei og anna marfloa avsløres for den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Sist sommer brukte jeg 11cm lange wobblere for å hindre bifangst (spesielt makrell), så skal prøve meg med mindre sluker/wobblere nå.

Har noen bukter rundt om ved hytten som jeg tror har blæretank (ihvertfall tang og tare).

Skal prøve å få med papsen ut på hytta så jeg kan prøve meg i ukene som kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker og tar sjøørret hele året, men mest på vinteren og våren.

Sakte i kaldt vann og raskt i varmt vann.

Sjøørreten kan du forvente å finne hele året :)

Om du leser Asgeir Alvestad sin blogg om sjøørret fiske og følger den oppskriften nøyaktig får du garantert sjøørret :)

den er vel ganske tynn om vinteren og lite mat i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er vel ganske tynn om vinteren og lite mat i?

Ja om man fisker innerst i fjordene i nærheten av brakkvannsområder er det mye liten og tynn, utgytt fisk.

Ihvertfall her i lillesand.

Jeg plasserer båten i en av de ytterste sør vendte buktene om vinteren, for da fryser den sjeldent inne og jeg har muligheten til å jakte de større eksemplarene som gjerne har hoppet over gytinga denne sesongen ytterst i fjordsystemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om man fisker innerst i fjordene i nærheten av brakkvannsområder er det mye liten og tynn, utgytt fisk.

Ihvertfall her i lillesand.

Jeg plasserer båten i en av de ytterste sør vendte buktene om vinteren, for da fryser den sjeldent inne og jeg har muligheten til å jakte de større eksemplarene som gjerne har hoppet over gytinga denne sesongen ytterst i fjordsystemet :)

Med flue da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

streamer da eller? reke?

Kommer litt ann på hva jeg ser i vannet og hvor jeg fisker.

Frem til i høst har streamere funka best, men når vanntempen krøp under 10 grader og nedover har jeg tatt mest på rekeflue.

Nå om dagen går det i rosa eller hvite reke fluer når jeg fisker grunne bukter og sund og Mickey Finn og Juletreet når jeg fisker litt mer åpne områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hva jeg ser i vannet og hvor jeg fisker.

Frem til i høst har streamere funka best, men når vanntempen krøp under 10 grader og nedover har jeg tatt mest på rekeflue.

Nå om dagen går det i rosa eller hvite reke fluer når jeg fisker grunne bukter og sund og Mickey Finn og Juletreet når jeg fisker litt mer åpne områder.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin nettside du delte der, hvilke erfaringer har du med shaddere?

Har tenkt litt på slike "gummiagn" og har foreløpig kjøpt Gulp Børstemark (rød) og lange tynne fiske-imitasjoner som jeg skal prøve i år. Planen er å kjøper noen shaddere etterhvert også.

Har i tillegg bestilt noen Action disker for å gi litt mer liv i børstemarken og eventuelle fluer. Syntes action diskene virker veldig spennende og hvis noen er interessert, så er det videoer og masse info om disse på følgene nettside. http://www.wigglefin.com/index.html

Hvis noen tar et titt på action diskene, hva syntes dere om dem? Er de for voldsomme til å brukes på vinteren?

Takk for svar :)

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En beastmaster vil tjene deg godt i mange år om du tar vare på den :)

Etter å ha knekt en i bildøra og ødelagt ringene på en annen under transport investerte jeg i en Cordura trukket tube til en hundrings.

Anbefales :)

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.