Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp, tips og diskusjon - Oppkjøring til SØ fiske 2016


Recommended Posts

nei, vadere er vanligvis ikke nødvendige, og enkelte ganger litt dumt også. Jeg har sett fluefiskere som har stått med vann til oppunder armene og fisket, mens fisken har vaka bak dem.SØ på matjakt går som regel helt inne på grunna, på 1-2 meters dyp.

Sjøørreten tar gjerne sluk, selv om det er børstemark i vannet, men hvis det er kraftige sverminger, så kan det kanskje lønne seg med en dupp med en imitasjon av en børstemark, gjerne en gummijigg i mørke farger. Men disse kraftige svermingene er gjerne ganske kortvarige, normalt noen få kvelder ila våren. Ellers er det en og annen børstemark i vannet, og da kan sluk gi resultater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, vadere er vanligvis ikke nødvendige, og enkelte ganger litt dumt også. Jeg har sett fluefiskere som har stått med vann til oppunder armene og fisket, mens fisken har vaka bak dem.SØ på matjakt går som regel helt inne på grunna, på 1-2 meters dyp.

Sjøørreten tar gjerne sluk, selv om det er børstemark i vannet, men hvis det er kraftige sverminger, så kan det kanskje lønne seg med en dupp med en imitasjon av en børstemark, gjerne en gummijigg i mørke farger. Men disse kraftige svermingene er gjerne ganske kortvarige, normalt noen få kvelder ila våren. Ellers er det en og annen børstemark i vannet, og da kan sluk gi resultater

Takk for hjelpen!

Godt at høre at det funkar med sluk også om våren. :)

Kom at tenke på en ting.... Kan jeg ta av treblekroken på en sluk og knytte på en lang fortom og i enden av fortomen feste en børstmark imitasjon/jigg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med! :)

Kan jeg ta av treblekroken på en sluk og knytte på en lang fortom og i enden av fortomen feste en børstmark imitasjon/jigg?

Hvorfor må man bruke et glidende søkke på en Carolina rig?

Hvilken dupp skal jeg bruke om jeg vil duppmeite SØ? Tenkte teste det på noen av jærstrendene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. det kan godt funke. eneste jeg kan tenke meg er at du kan få hugg på sluken. men prøv. det er vært prøvd lignende med suksess før. f. eks flue etter sluk, mark etter sluken, mark/maggot etter røyeblink.

2. en fordel er at man kan få en lokkende lyd ved at søkke dunker inn i ei glassperle man har imellom søkket og virvelen.

3. så tynn og lett dupp man kommer unna med. kastelengde, agnet tyngde, vind og bølger vil begrense deg her. bombardadupp med makrelstrimmel et par meter etter er et bra tips ved aktivt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med! :)

Kan jeg ta av treblekroken på en sluk og knytte på en lang fortom og i enden av fortomen feste en børstmark imitasjon/jigg?

Vil heller anbefale å bruke en svart Morild 13g. Fisk den sakte med høy stangføring så ligner den børstemark (vuggende gange) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänker inte rekommendera något särskilt spö, kan för lite om vilka beten som fungerar här uppe. Men hemma på svenska sydkusten fiskar jag med 3 olika uppsättningar spön beroende på vilka beten som funkar för dagen.

Jag gillar lite längre spön, så vill gärna ha över 9 fot, och trivs bra med 10 och 11 fot finns ett 12 fots spö jag använder oxå, men det är i längsta laget när jag fiskar från båt.

Berkley lightning 9,6 fot 3-18 gram , Berkley SSGS 10 fot 10-32gram och Berkley 10 fot 15-55 gram är de spön som får mest tid. Blåser det hårt använder jag beten upp över 40 gram men i normala förhållanden fiskar 15-30 grams beten bra utanför Blekinge kusten. ,

Vid fiske från land är det oftast två spön med, men i båten kan alla tre vara med för olika fiskeplatser och förhållanden. På spöna hänger ABUs Sorön STX 20 och 40 förmodligen hade storlek 30 varit bättre val, men det finns inte i sortimentet och med flera spolar kan rullarna dubblera till flera uppdrag, gäddfisket t.ex.

Med gamla ABUs fabrik i hembygden känns fel att byta märke... morfar som arbetade där i många år släpade hem mängder med utrustning till släktens sportfiskare, och såg till att få alla rullarna servade inför säsongen. Ett vackert minne.... svårt att bortse från ......

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ikke få SØ.. Foreløpig ihvertfall ;)

Var en tur med min far og onkel i nærheten av bibelskolen i Grimstad. Syntes det så ganske bra ut på kartet

post-31566-0-62267300-1459279934_thumb.p

Jeg fisket i området som jeg har prøvd å merke.

Vi fisket alle med sluker. Nå har ikke jeg noe peiling på hva de min far og onkel brukte men jeg prøvde blant annet disse.

post-31566-0-41562200-1459280436.jpg

Hansen arrow pink pig

post-31566-0-42752000-1459280799.jpg

Store ziggen BLT

post-31566-0-23132800-1459280819.jpg

Store Ziggen PAP

post-31566-0-20888000-1459280842_thumb.p

Rapala MAXRAP 11 FHB

En tur på søndag og en på mandag uten særlig fangst. 1 liten torsk men på en annen plass som vi tok på hjemturen.

Må innrømme at jeg hadde troen begge dagene. En del vind, lite bølger men mye krusninger. Ingen regn men overskyet. Vi var der på stigende flo og synkende flo. Hadde glemt fluene hjemme i Bergen så det ble ingen oppheng. Vi fisket midt på dagen slik at vi ikke frøs fingrene av oss.

Så jeg begynner egentlig å lure på om vi er helt på jordet eller om det rett og slett ikke var dagen for sjøørret ;)

Men jeg blir aldri lei, så det blir nok en tur igjen til helgen :)

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets første sjøørret fanget for min del :) Ganske så liten og veldig tynn så den ble sluppet ut igjen i håp om å ta den igjen om noen år ;)

Pappsen fikk også sin første i år, litt større og feitere men den ble også sluppet ut igjen :)

Klarer ikke legg ved bilder av fiskene på mobilen men hvis det er ønsket så kan jeg fikse det når jeg kommer hjem.

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far fikk sin på en pilk/sluk kjøpt på biltema som jeg ikke vet hva heter. Men du finner den her.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Sluk/Pilker/Balansepilk-Vanern-2000033512/

Jeg mener det var den blå som ble vinneren i dag.

Mens min tok en 12 eller 13 grams sølvpilken.

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi kommet hjem, så nå kan jeg legge ut bilder :)

post-31566-0-51619000-1459690775_thumb.j

Min var veldig tynn så jeg antar den har vært i elven?

post-31566-0-53003900-1459690782_thumb.j

Fant en lus på denne fisken som falt av rett etter at bildet ble tatt.

Bør man fjerne lus på fisken hvis man skal sette den ut igjen? Eller kan dette skade fisken?

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så bare ut som at den balansepilken som din far fikk på ikke var egnet til å kaste.

Ser ut som en sånn isfiske pilk, men funker det så funker det. :)

Ja tror selv den egentlig er beregnet for isfiske, men den ble kastet mye lengre enn skjesluker. Den går som softbait med jigghode (tror jeg skrev det riktig), den hopper opp og ned ved rykk i stangen.

Jeg som trodde han hadde gjort et bomkjøp så ender jeg selv opp med å angre å at jeg ikke kjøpte de samme ;)

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Syntes det er kjent å høre om at folk får sjøørret! Og ikke minst å dele opplevelser og erfaringen :)

Eikehaug var det noe størrelse på fangsten hvis jeg får spørre?

Hotshot selv drømmer jeg om sjøørret på over kiloen ;)

Eller kan jeg fortelle at min far fikk sjøørret på pilking i dag, aldri hørt om det før! Den tok på samme balansepilk (Orange og rød) som jeg har linket til i et tidligere innlegg.

Vi stod på en brygge langs med en strand da vi så det gikk en sjøørret langs bunn. Den var ganske så uinteressert i begynnelsen før den plutselig snudde og gikk til angrep.

Ca. 41 cm og veldig rød i kjøttet :) Den hadde fire små fisker i magen hvis noen skulle lure på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.