Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt - Nye muligheter Antares 680


Larsinjj
 Share

Recommended Posts

Godt nytt år folkens :)

Som en liten julegave til meg selv ble det en helt ny Antares 680 :)

Planen er å rigge denne til fisking/trolling

Ekkolodd: Det fulgte med en Lowrance Elite 7 Chrip, denne er montert med utvendig svinger. Noe som ikke funker spesielt bra, mister signal ofte og når jeg passerer 5knop bli det snøballkrig på skjermen. Noen som har montert svinger innvendig på Antares? Issåfall, hvor har dere plassert svingeren mtp skrogtykkelse osv?

Downrigger: Valget har falt på Cannon Mag 10 STX. Når jeg ser på båten ser jeg ikke noen umiddelbar god plassering. Så jeg lurer på om noen har prøvd disse: http://www.ebay.com/itm/161933524617?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Stangorgel: Dette tenkte jeg å lage selv :) Fant rør og deler på Seasea.no Bilder kommer :)

Dieselvarmer: Hater å fryse, noen som har prøvd denne typen? Og event montert lignende i Antares? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60131965&searchclickthrough=true&searchQuery=Dieselvarmer

Utenom dette er jeg åpen for ideer og forslag :) Del gjerne deres tips :)

Lars

post-31724-0-29403000-1451839450_thumb.j

post-31724-0-58782100-1451839450_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin båt!

Giver:

En gjennomgående (for det er det du vil ha, ikke innvendig) vil gi bedre bilder i plan, men den du har er feilmontert. Innvendig giver er en nødløsning.

Varmer:

Dette er en Eber-kopi som du finner enda billigere rett på eBay etc. På et annet forum ser det ut til at folk er happy med brenneren. Jeg er strålende fornøyd med Eberen min, uten den hadde jeg feks ikke sovet de to siste nettene i båten. For en Troller er varmer i båten viktigere enn ekkoloddet. ;)

Rigger.

De fungerer, men bruk skikkelige stangholdere i metall som du sikrer midt på eller nederst mot innerskroget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har vært uttpå en tur idag i friske -7 og liten kuling, så varmeren blir nok bestilt rimelig kjapt ;) Selv denne flytedressen holdte meg god og varm: http://www.bestfiske.com/nettbutikk/Fiskebekledning/Flytedress%20SAS%20MK%20?3&productId=140977

Fikk også justert litt på giveren, og det ble mer stabil nå. Men den er ennå ikke optimal spør du meg. Det virker som om den skulle vært lenger ned i vannet men når har jeg kun 2-3cm igjen å gå på.

Noen her inne som har montert hekksvinger på Antares?

Fangsten var ikke mye å skryte av idag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år folkens :)

Downrigger: Valget har falt på Cannon Mag 10 STX. Når jeg ser på båten ser jeg ikke noen umiddelbar god plassering.

Lars

Hvis du lager en trollingbar på aktern så får du i tillegg også plass med mye annet, slik det nå ikke er plass til. Festen kan lages slik at du kan ta bort heile baren den dag du ikke skall på trolling etc.

Sjå et exempel her http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showpost.php?p=35745&postcount=25

Vedr varmere så rekommenderer jeg en på 2-3,5 kW litt avhengig av hvor du plaserer den, og ikke minst i kombinasjon med defrostermunnstykker for vinduene. Da får du duggfrie vinduer alle ggr da du skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2KW holder i mine øyne. Ulempen med for mye varme er at varmeren/brenneren blir gående så kort tid. De bør helst gå i minst 20 minutter før du slår de av for å forhindre soting. Gir varmeren for stor effekt, blir det rett og slett for varmt i en relativt liten båt før det har gått nok tid til at sotet er blåst ut. Det er bedre for brenneren, og mer behagelig for deg, å heller ha på varmeren lengre av gangen. Ulempen er selvfølgelig at det tar lengre tid å "tine" en båt som ikke er brukt på en stund. Min D2 er 2kW hvis jeg husker riktig, og bruker ca 15 min på å ta kabinen fra -3 til +15 målt på dashen. (Tok tiden søndag morgen.) Min kabin er merkbart mindre enn din, men 5kW virker overkill.

Disse er forresten strømsluk. Hva har du av batterier om bord? Motoren din er vel anbefalt med 115A eller kanskje enda mer? Da har du endel å gå på. (Min DF80ATL skal ha minst 115A-batteri. Moderne påhengere lader så mye at du rett og slett ødelegger et lite batteri. Luksusproblem....)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du til å tegne på en liten prikk på bildet hvor du ville ha montert den da? :)

Når jeg ser på gjennomgående svingere er det flere typer. hva er forskjellen på disse to?

http://www.ebay.com/itm/Lowrance-Bronze-HDI-20-Degrees-Tilt-Transducer-50-200-455-800-Broadband-Sounder-/161842488396?hash=item25ae90644c:g:q2kAAOxy4YdTUWFP

http://www.ebay.com/itm/LOWRANCE-B60-Elite-HDS-Bronze-Through-Hull-Transducer-20-degree-Tilt-/161589230424?hash=item259f77fb58:g:M30AAOSwmrlU0-k4

Endret av Larsinjj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første er den samme som du har i dag, bare som gjennomgående variant. Den andre er en klassiker, Airmar B60. Sistnevnte har jeg en av selv som aktermontert da heter den P66.

Begge er gode alternativer til Eliten din. Den første gir deg DownScan, det får du ikke med B60. Personlig foretrekker jeg HDI-giveren, fordi jeg synes B60 har litt vel bred kone på 50 kHz, men her vil du finne flere som er uenig med meg.

Skal ta en kikk på bildene dine når jeg er på en PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 3,5 kW varmere, en Webasto som er perfekt til min størrelse på båt (22/23fot). Den har kabin og kahytt og trenger en god del varme nå under vinteren da en er ute på fiske. Akkurat tiden til at få båten tint er det viktigste. Har tidligere hatt varmere på 2 kW i en tidligere båt og den tok vinduene men stort sett ikke meir.

Som Erik nevnte, 5 kW er overkill og trekker forholdsmessig allt for mye strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-101-0-55604900-1452067336_thumb.png

De to røde pilene markerer steg i skroget ditt, disse lager turbulens/ luftbobler og giveren må så langt vekk fra de som mulig. Blå pil markerer hvor jeg hadde plassert giveren.

post-101-0-01706600-1452067551_thumb.jpg

På dette bildet har jeg markert med en rød strek hva som er midlinjen på giveren. Høyden på giveren i forhold til bunnen på skroget ditt, skal vanligvis være slik at en linje fra skroget (bruk en linjal eller planke under skroget) skal være et sted mellom bunnen på giveren og denne midtlinjen. For meg ser det ut som nesten hele giveren er under skroglinjen din. Se bilde under for å se hva jeg mener med skroglinje:

post-101-0-50249300-1452067706.png

Vær litt obs på to ting:

- Bruk MASSE Sikaflex eller Tec7 i skruehullene. Når du justerer (slakker skruene og strammer igjen), må skruene helt ut og du må legge på nytt lim/ tetningsmiddel. Vanninntrengning i treplaten i akterspeilet ditt er en katastrofe som venter på å skje....

- Justering av en aktermontert ekkoloddgiver er en feinsmeckeroppgave. Vi snakker milimeter, ikke centimeter når man justerer. Som et eksempel kan jeg nevne at på min forrige båt så var 5 millimeters forskjell i høyden på monteringen forskjellen på å ikke se noe i plan, kontra å spore bunnen på 300 meters dyp i 30 knop.

Det ser forresten ut som du har 83/200/455/800-HDI, ikke 50/200/455/800-HDI som jeg trodde. Den gjennomgående HDI-giveren du linket til er altså hakket hvassere enn den du har. Selgeren som pushet en 83/200/455/800-HDI på en kar med trolling i saltvann som mål, bør få seg en smekk.

Og mens vi er i gang.... Ser jeg en alupropell på den Sukien din? I så tilfelle kan du legge til en stålpropell på ønskelisten din med en gang. ;) Alupropell hører ikke hjemme på en slik båt/ motor, det blir som å kjøre Ferrari med stålfelger og slitte dekk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gratulerer med ny båt !

Jeg har 580 som jeg kjøpte i høst brukt !

Jeg skal også sette opp min som litt trolling båt

Vi kan jo holde kontakt er jo samme båt bare 1 m lengre

Heisann

Det kan vi selvfølgelig gjøre :) Jeg har bestilt deler til to stang orgel, det ene tenkte jeg og selge hvis du er intrisert?

Vær litt obs på to ting:

- Bruk MASSE Sikaflex eller Tec7 i skruehullene. Når du justerer (slakker skruene og strammer igjen), må skruene helt ut og du må legge på nytt lim/ tetningsmiddel. Vanninntrengning i treplaten i akterspeilet ditt er en katastrofe som venter på å skje....

- Justering av en aktermontert ekkoloddgiver er en feinsmeckeroppgave. Vi snakker milimeter, ikke centimeter når man justerer. Som et eksempel kan jeg nevne at på min forrige båt så var 5 millimeters forskjell i høyden på monteringen forskjellen på å ikke se noe i plan, kontra å spore bunnen på 300 meters dyp i 30 knop.

Det ser forresten ut som du har 83/200/455/800-HDI, ikke 50/200/455/800-HDI som jeg trodde. Den gjennomgående HDI-giveren du linket til er altså hakket hvassere enn den du har. Selgeren som pushet en 83/200/455/800-HDI på en kar med trolling i saltvann som mål, bør få seg en smekk.

Og mens vi er i gang.... Ser jeg en alupropell på den Sukien din? I så tilfelle kan du legge til en stålpropell på ønskelisten din med en gang. ;) Alupropell hører ikke hjemme på en slik båt/ motor, det blir som å kjøre Ferrari med stålfelger og slitte dekk.

Fantastisk :P Så da må jeg opp med båten for å flytte den... Men men ;) Hvem har sagt at båt ikke er ett tidsfordriv :P Så da får d vente til d ikke er 20minus ute og fram med litt fingerspittsgefyll som vi sier her i Trøndelag.

Skal sette inn en baugpropell til våren, så tar på ett hull og monterer den gjennomgående svingern samtidig. Så bruker jeg den utvendig monterte til ett sekundær lodd :)

Stålpropell sier du? Hva er fordelene der?

Over til noe anner så er det jo Fredag, og Fredag betyr pakke i posten :D

post-31724-0-45300300-1452268129_thumb.j

Kjøpte disse agnfestene fra Shelton Products, gleder meg til å teste disse ut

post-31724-0-03739700-1452268130_thumb.j

post-31724-0-85649000-1452268130_thumb.j

Genialt å kunne forlenge krokfestet med skjøtestykket

post-31724-0-94489200-1452268131_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg ! Tror båten din er litt bredere enn min

Sender deg en pm på din side

Heisann

Det kan vi selvfølgelig gjøre :) Jeg har bestilt deler til to stang orgel, det ene tenkte jeg og selge hvis du er intrisert?

Fantastisk :P Så da må jeg opp med båten for å flytte den... Men men ;) Hvem har sagt at båt ikke er ett tidsfordriv :P Så da får d vente til d ikke er 20minus ute og fram med litt fingerspittsgefyll som vi sier her i Trøndelag.

Skal sette inn en baugpropell til våren, så tar på ett hull og monterer den gjennomgående svingern samtidig. Så bruker jeg den utvendig monterte til ett sekundær lodd :)

Stålpropell sier du? Hva er fordelene der?

Over til noe anner så er det jo Fredag, og Fredag betyr pakke i posten :D

attachicon.gif12511639_10153719375911041_860215969_n.jpg

Kjøpte disse agnfestene fra Shelton Products, gleder meg til å teste disse ut

attachicon.gif12512010_10153719375561041_1899885219_n.jpg

attachicon.gif12490377_10153719375386041_2038047970_o.jpg

Genialt å kunne forlenge krokfestet med skjøtestykket

attachicon.gif12539995_10153719374861041_1673451967_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du til å tegne på en liten prikk på bildet hvor du ville ha montert den da?

Bare så det er sagt: Det viktigste i en ekkoloddinstallasjon er montering av svingeren. Di fleste tykks ikke vite om dette uten snakker mest om vilket ekkolodd som er det beste. Men, da det kommner til montering/rigging så egner man nesten ikke noe tid til å feste svingeren/giveren/transducern på riktig måte.

Sist jeg monterte en svinger (på kamraten sin 24 foter) så tog det ca en tim med montering av ekkolodd inkl trekking av kablasje til strømmatning med sikkring. Det tog over to timer for montering av svingeren og dette resulterte i null problemer med denne og med virkningsgraden.

trur di fleste stirrer seg "blindt" på data og flashige reklamebilder på hvordan ett ekkolodd skal fungere og egner siden veldig lite energi og tid til det mest følsamme og viktigste i montasjen: svingeren. Dette er dog bare mine eigen erfaringer så langt <_<

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ramon skriver er montering og justering av ekkoloddgiveren alfa og omega. Som et (skrekkens) eksempel har jeg omplassert den ene av mine tre givere to ganger, og løsnet og justert på den cirka fem ganger. Det blir endel opp og ned på hengeren hvis målet er perfeksjon. (Det er det for meg.) Nå har jeg montert endel hekkgivere opp igjennom årene, og heldigvis pleier jeg å treffe bedre enn med den giveren jeg snakker om nå. Men poenget er at man må være forberedt på litt justering.

Til ditt forsvar er jeg lite imponert over Lowrance sin bruksanvisning når det kommer til givermontering.

Båter omtales gjerne som hunkjønn, men har mer til felles med barn. Tidkrevende, dyrt og resultatet blir sjelden det du trodde fra starten. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips fra meg om montering av svinger.Jeg bruker å montere en 30mm nylon plate på speilet som dekker ett område f.eks mellom to steg, skrå skjærer den etter skrogets vinkel.

Freser spor på ene siden av denne platen, så forborrer jeg til skruene jeg skal feste platen med, i sporet. (lag en S sving som er 3-4mm dyp).Fyll sporet med Tec7/MS40/etc , skru fast i speilet med to skruer. Nå har jeg mulighet til å flytte/justere/bytte/ekstra sviger uten flere hull i skroget(så frem så man ikke bruker skruer som er lengre enn festeskoen og platen;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg montert dypriggene i min Antares 650

20130818_200523_zpsgt4ao0ho.jpg


Er litt usikker på hvor smart det er å montere en gjennomgående svinger som ikke er en CHIRP svinger. Mye arbeid å få ut igjen en slik svinger.

Det kommer noen nye innvendig monterte CHIRP svingere med downscan fra Airmar til våren, men dessverre er innvendig monterte svinger litt lotto på en Antares. Den har inner og ytterskrog som er limt i sammen, men det er en god del store luftbobler mellom skrogene. Jeg har sett dette siden jeg har montert 3 gjennomgående svingere på min båt.

Min anbefaling er å selge Eliten du har og erstatte den med en Elite Ti, Lowrance GO7 eller GO7 XSE og gå for en gjennomgående CHIRP svinger. B75M er et bra valg til trolling.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min anbefaling er å selge Eliten du har og erstatte den med en Elite Ti, Lowrance GO7 eller GO7 XSE og gå for en gjennomgående CHIRP svinger. B75M er et bra valg til trolling."

Støttes. Du vil sannsynligvis fort ønske deg litt mer enn hva du får ut av Eliten.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.