Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt - Nye muligheter Antares 680


Larsinjj
 Share

Recommended Posts

Elite-7 Ti, blir det lillebroren til HDS-7? :)

Han som solgte med Chirp'n jeg har nå kunne ta den i retur og anbefalte meg å kjøpe en fra HDS serien og en Airmar B258.

Abbor: Takk for bildene :D Jeg prøvde noen timer med innvendig plassering av svinger, men etter x-antall forsøk uten så godt resultat la jeg det unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite 7 Ti (ikke femmeren som er enklere) er lillebroren til HDS Gen 3. Den største forskjellen mellom Elite Ti og Gen 3 er ethernet, HDS har det mens Elite ikke har det. Ethernet er en nettverkstype som gjør at du kan dele skjermbilder, feks ekkolodd, radar og kart. Skal man bare ha en skjerm er Elite 7 Ti et meget godt alternativ. Skal man bygge ut med flere skjermer, radar, moduler etc er HDS et bedre alternativ.

HDS Gen 2 er ikke CHIRP-kompatibel direkte og trenger modul (Sonarhub eller BSM-3) for CHIRP. Siden din forhandler snakker om B258 er det sikkert snakk om en HDS Gen 2. Vær litt obs på at den er utgående og du bør få en god pris på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt fram og tilbake de siste dagene, så har jeg bestemt meg for å selge det jeg har (Trenger ikke si hva var d jeg sa :P ) Og kjøpe noe bedre.

Så nå ser jeg på en HDS7 eller 9 Gen 3, ser jeg på nett får man disse for 11K og oppover uten svinger. Har lest litt i Artiklene dine Erik (som anbefales!) og det er jo en jungel av alternativer til disse :P

Men jeg ser for å bruke to skjermer, både trolling og vertikalfiske :) Båten skal opp i Mars da jeg skal montere Baugpropell og tenker å sette inn en gjennomgåendesvinger.

Så vil en B150M "holde" eller til fiske ned til 100m?

Mye vil ha mer å alt det der, men ser for meg å beholde denne båten en gooood stund. Så nå er det Go big or go home :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B150M virker greit på 100m, men dette er en svinger med bred strålevinkel som bare egner seg til å vise fisk og ikke bunnstruktur. Den brede strålevinkelen gjør også at fisk tett ved bunnen fort kan bli maskert hvis dybden endrer seg raskt.

Et annet problem med B150M og TM150M er at de er kjent for å ha problemer med å holde bunnen i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en plan om skjerm nummer to forsvarer det oppgradering til HDS Gen 3/ Simrad NSS Evo 2.

Prisforskjellen på en B150M og B75M er minimal i denne sammenhengen, så jeg hadde gått for B75M. B150M har sine svakheter i plan, men hvis prestanda i plan ikke er pri 1 er den ok. Vær litt obs på at B150M MÅ kjøpes ferdig for Lowrance med den blå kontakten, mens B75M kan kjøpes med annen kontakt for å skjøte på en Lowrance-pigtail selv.

Så noe litt annet.

Akkurat som før CHIRP er det fortsatt en fordel med en ekkoloddgiver med vid konevinkel til fiske i de øverste vannlagene (feks trolling) og en med smalere konevinkel for dypere fiske. En giver med vid konevinkel tegner et upresist bilde av bunnen på store dyp, siden det den viser blir et minste felles multiplum for bunnstrukturen innenfor konen. På store dyp blir den konen enormt stor, og multiplummet blir tilsvarende upresist. På norsk betyr dette at det blir umulig å se fisk som står inntill skrenter/ kanter, fordi disse skjules av bunnlinjen på ekkoloddet. I praksis er det dette fenomenet du opplever i praksis når du slipper pilken og følger den på ekkoloddet hele veien ned, for så å oppleve at pilken fortsetter å synke etter at den har "truffet bunnen" på ekkoloddet. Da kan du trygt anta at eventuelle fisk mellom det ekkoloddet tegner som bunnlinje, og der pilken din faktisk stopper, dvs den egentlige bunnen, forblir en hemmelighet for ekkoloddet. ;) Dette behøver ikke å være noe stort problem, men det er greit å være klar over fenomenet hvis man nettopp fisker mye rundt kanter på litt større dybder enn badestranden.

Oops, ser der at Vidar kom meg i forkjøpet. :).

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ;) Ble klokere, men ikke mer sikker på hva jeg skal kjøpe :P

La meg spørre på en annen måte:

Hvis jeg skal ha en svinger som jeg "aldri" trenger å skifte ut, altså en som funker megabra til trolling og litt vertikalfiske som jeg driver med nå. Og om 3-4 år når jeg får lyst å fiske på 100m + Og prisen spiller ingen rolle :P

Hvilken svinger burde jeg gå for da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også kjøpe en B175H-W nå og komplettere med en B175L senere. TM275LH-W har samme høy element som B175H-W og B175L har så og si identiske lav elementer som TM275LH-W. B175M er også ideell til bunnfiske på 100-200m.

Jeg har B175H-W og TM265LH som jeg bruker sammen med Simrad BSM-2 (har nå skiftet farge og heter BSM-3) og NSS12 og NSS12 Evo2. TM265LH har samme lav elementer som TM275LH-W og samme høy element som B175H, dette har større følsomhet og mye trangere signalkon enn B175H-W. I tillegg har jeg B75H og TM150M på den samme båten.

B175H-W (og de andre variantene) som bruker samme svingerelement er veldig mye bedre enn alt annet til å detektere fisk i de øverste 100m av vannsøyla, dette er drømmesvingeren til alle trollere.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei hei :)

Her ble det stille gitt, Men det har ikke vært så mye å skrive om heller :) Jeg har fått flytta litt på svingeren min og resultaten ble bedre, men langt ifra bra :P
Så sitter egentlig å venter på at noe bedre dukker opp i posten snart.

Har også montert en dieselvarmer i båten, det ble på 4KW og varmer utrolig bra :)

Hadde litt innkjøringsproblemer med den da den ikke alltid ville tenne, men det viste seg å være selvforskyldt :P Litt for generøs med eksospastaen under montering gjorde at utblåsen ble tett.

post-31724-0-79814500-1455356931_thumb.j

Men etter dette ble utbedret har det bare vår godt stemning :)

Fiske, tjaaa... Det har gått litt treigt egentlig, vært noen få turer ute. Prøvd endel ute ved Tautra for de som er lokalkjent :) Blitt endel trolling med Dipsy osv. Og resultatet har blitt noen ok torsk på 4.4 og 5.8 kg

Endret av Larsinjj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor har en TM275 hvis jeg husker riktig.

Nei, jeg har ikke det. Men jeg har erfaring med hvert av elementene som giveren er satt sammen av. 7410xsv har jeg ikke prøvd på vannet, men jeg har prøvd "lillebor" 527xs og TM275 bør være en god match mot 7410xsv ved variert fiske. For rent dypvannsfiske hadde jeg sett på TM265 i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har TM265LH og B175H-W, TM275LH-W har samme Low element som TM265LH og samme High element som B175H-W.

Siden jeg ikke vet slags fiske du skal bruke den til, så jeg kan ikke kommentere hvordan den vil fungere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal hente min Antares 680 til helgen for å starte ombygging til trollingbåt. Så at Larsj skal bygge stangorgelet av deler fra seasea. Hvor langt har det prosjektet kommet? Går med samme tanker selv. Ser delene deres er til å skru sammen med settskruer, er det solid nok eller bør det sveises i tillegg?

Hilsen Stig

Endret av Stig-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det må du nesten kjenne etter selv. :) Jeg hadde nok lagt noe fra hver ende og frem til takrailsene dine, men det er ikke sikkert at det er nødvendig.

Jeg hadde nok også kappet ned de to "bena" så røret på tvers hadde kommet lavere. Delvis for å få ting stivere, men først og fremst for å få stengene lavere. Erfaringen fra mitt eget patent er at jeg betjener det fint men endel av matrosene må sette ett ben opp på siden av båten for å få tak i stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jada :P har kjent på det ;) jeg får jo til å "bevege" på den når jeg tar i med handa. Spørsmålet mitt blir hvor mye vindfang stengene blir ved 25knop...

Taket som det er festet i består jo av glassfiber - luft- og glassfiber.

Finnes det noe wire feste el. som det går ann å feste med?

Lurt poeng med å kappe de stengene! Det skal jeg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke wire, både wire og fester får du på Seasea. Eller så kan du bruke rør, da blir det litt mer behagelig å holde i på din vei rundt styrhuset, og du kan feste andre ting på røret, feks VHF-antenne den dagen den kommer.

Røret som går skrått her er festet med flaggstangholdere:

blogger-image-516073925.jpg


post-101-0-50124400-1460456824.jpg

Jeg tror jeg hadde gjort noe slikt.... En ekstra fordel med rør er at det støtter begge veier. En wire vil bare avlaste en vei. Gjør du det på min måte blir det dessuten ikke flere hull i taket ditt. ;)

Skrekken er at noen holder i dette i litt sjø, og river av hele suppestasen. Jeg er en tilhenger av at ting i båt skal være idiotsikkert, og ting man potensielt kan holde seg fast i skal sitte dønn fast. Når du mister balansen tenker du ikke "hmmm, tåler den vekten min mon tro? Nei, jeg får holde meg i noe annet." Du griper tak i det nærmeste, og sitter ikke det fast følger det deg på din vei ned i sjøen. Litt dramatisk kanskje, men ikke helt uten en kime av sannhet.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.