Gå til innhold
Fiskersiden

Agn til gjeddefiske og presentasjon


Recommended Posts

Hvilke agn fungerer best der du fisker, og hvilke byttefisk finnes der? Har prøvd en del makrell i det siste, byttefisk er abbor, gjedde, ørret , karuss og stingsild. Ørret har fungert suverent best som agn, med makrell som nr 2 og abbor som nr 3.

Hva presentasjon angår, hva foretrekker du? For min del har duppmeite med hel agnfisk presentert horisontalt fungert best. Bunnmeite både med agnet på bunnen og med agnet flytende over bunn har gitt null.

Spørsmålet er, opplever du at presentasjon har noe å si? Kasting er vesentlig enklere med en krok i haleroten enn midt på, men en kan så klart bruke en løkke rundt halen også. Slik jeg tenker er vertikal agnfisk bra for duppmeite, mer synlig, mer "naturlig", men fisk taes vitterlig på halve fisk, fileter, biter og alt mulig rart så jeg vet ikke om dette har noe å si.

For de mer erfarne gjeddemeitere, hva er absolutt viktigst for deg, bortsett fra å finne den jævla fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du gjør alt riktig.

Om du fisker på plasser hvor det er vegetasjon og gress på bunn kan det være en fordel å enten duppmeite med en agnfisk en liten bit over bunn, om du bunnmeiter kan du poppe agnet enten med store flytekuler eller en "floater" - en balsasak du stapper inn i munnen eller i rassen på fisken.

Prøv å fisk på vindretningen kan være en ide som kan fungere for å finne byttefisken enklere og dermed også gjeddene. Om du er mye ut i båt, prøv og kartlegge bunnen og lag et sjøkart over vannene og sett merker der du får fisk. Kan være enklere for å finne tilnærmet like plasser i samme vann og det er lærerikt. Her på Østlandet, så er det jo som oftest forskjellige taktikker som fungerer fra vann til vann for å finne fisken, men det er også mye logikk bak. Som oftest er det tre stikkord: Byttefisk, vanntemperatur og gyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å presentere fisken på bunnen uten isopor kan jeg bare glemme på grunn av alt rasket, mudderet og vegetasjonen som dekker bunnen der jeg fisker. Noen partier med hard bunn er det, men svært lite og kun flekkvis. Å la duppen drive med strøm og vind har uten tvil vært mest effektivt, da med dybden justert slik at fisken er 0.5-1 m over bunnen. Har gjort poppingen ved bunnmeite enkel med tilskåret isopor som stappes inn den mest anstendige veien. Er dog noe eget med en dupp som driver langt og kan fiskes inn igjen over nye områder. Er likevel sjelden med mer enn ett napp eller en fisk på meite, men jeg tror det har litt med hvor spredt gjeddene står å gjøre.

Det er klare tendenser til at gjedden samler seg der annen fisk gyter - elvemunninger og slikt, eller grunne vegetasjonsrike områder som varmes raskt opp om våren. Ellers er en del av vannene litt sære, de blir sjelden utrivelig for gjedden temperaturmessig om sommeren og den kan gå svært grunt fra tidlig vår til langt ut på høsten. Noen ting har jeg enda ikke funnet ut, som i hvor stor grad gjedden følger røyestimer ( noe tyder på det) eller i hvor stor grad den følger abboren etter den ble introdusert. Før abboren kom samlet gjeddene seg mer der det var ørret å finne virker det som, mens de nå er mer spredt.

Hele perioden fra vår til sen høst er OK fiskemessig, men jeg har enda ikke knekket koden for hvor fisken gjør av seg og hva den vil ha om vinteren. Isfiske er for det meste uaktuelt siden det sjelden er trygg is, så da blir det meite på steder jeg ellers ville boret et hull.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i bunn å grunn ikke så vanskelig å finne gjedda på vinteren, men det er verre å få den til å spise. Høsten og vinteren er etter mitt syn den beste tida å fiske etter gjedde. Det er da det er mest interessant.

Både litt enig men samtidig uenig. Det er en del faktorer som spiller inn. Selvfølgelig i flesteparten av sjøene vi eventuelt fisker i her på Østlandet er det bøttevis med gjedde, men med det aspektet at det er en tynn bestand på Vestlandet er det litt andre faktorer i tillegg til at metabolismen til gjedda går ned i kaldt vann og at den spiser mindre som spiller inn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med elektronikk hadde det straks vært greiere. Driver og ser på portable løsninger. Alle sesonger bortsett fra vinter finner jeg fisken, men skal sies jeg ikke har lagt inn så mye innsats om vinteren heller før nå.

Når det gjelder byttefisk har det i de siste årene kommet abbor, men før det bestod dietten av ørret, gjedde og røye. Fisket har endret seg vesentlig de siste årene, men jeg tror ikke det bare er abboren som gjør det. Mange plasser som har hatt godt fiske tidligere har blitt rensket av folk med promille.

Dette er fra et vann jeg fisker mye i. Litt vanskelig å se grunnet elendig kvalitet, men hele vannet bortsett fra de to vikene i nord og sør er en eneste stor skrent ned mot 40+ meter. Aldri fått gjedde dypere enn 20m, men vet andre har.

post-31241-0-56010300-1452084246_thumb.j

Siden 19. desember har jeg ikke fått en eneste fisk der til tross for 20+ timer på vannet og fiske ned mot 30 m. Står den under det får den bare være. Tidligere har jeg funnet byttesfisk med å avfiske forskjellige dybder med røyeblink og agn, noe som har pleid å gi en god indikasjon på hvilken dybde den står på. Andre forteller om samme resultat på andre vann i regionen, dog med større grunne partier enn det som finnes i vannet. Null liv på alle dybder. Nå er bestandene av voksen fisk såpass beskjedne at det kan godt være de står i en klump alle sammen og stirrer opp på stimer av røye og abbor for alt jeg vet. Det kan selvsagt også være at jeg finner fisken men at den står og stirrer på agnet. Har sett dette tidligere, der det mest ekstreme var en fisk på 109 cm som nappet og dunket borti over flere minutter før den tok hele agnet brutalt.. Og spyttet det ut igjen, for å fortsette dunkingen og bitingen, og så ta igjen.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor og røya oppholder seg overraskende grunt på denne tiden av året, så det kan være verdt å teste på 2-5m dyp. Å fiske dem ned mot 30m er ikke noe poeng, synes jeg da.

Har sjøl fått 10+ gjedde på 32m, men det var driftfiske med en kembojigg midt i en stor sikstim så det blir litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg ikke forstår noe av, ikke pokker om jeg finner hverken abboren eller røyen fra 2-5 m. Middeldyp er 35 m. På denne tiden av året har disse vannene en halvtime sol i en av vikene på grunn av fjell, så jeg lurer på om det blir for utrivelig og fisken trekker noe dypere. Jeg vet at røyen tidligere har trukket helt opp i strandsonen på 0.5-1m men jeg har ikke sett noe til det de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å jage litt mer pelagisk?

Pelagisk fiske etter gjedda er noe en ikke må glemme i jakten etter storgjedda.

Selv om det er 30 meter dypt, kan storgjedda gjerne ta på 2 meter dybde.

Vet det er de som fisker med agnet tett oppunder isen og overflaten, selv med over 30 meter dybde.

Har du testet å duppmeite med smårøye over store dyp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å jage litt mer pelagisk?

Pelagisk fiske etter gjedda er noe en ikke må glemme i jakten etter storgjedda.

Selv om det er 30 meter dypt, kan storgjedda gjerne ta på 2 meter dybde.

Vet det er de som fisker med agnet tett oppunder isen og overflaten, selv med over 30 meter dybde.

Har du testet å duppmeite med smårøye over store dyp?

Ja, pleier å fiske systematisk gjennom vannlagene. Innimellom har jeg også flere stenger ute, en som duppmeiter høyt og en som bunnmeiter/er poppet opp over bunnen samtidig som jeg kaster. Det jeg har til gode å teste av agn er røye, kanskje det er hemmeligheten :D Hadde nok ikke vært feil å finne en røyestim på 15-20 m og presentere en røye under den. I biomasse har røyen vært overlegen ørreten og gjedden lenge så det ville overrasket meg om de større fiskene ikke tar en del røye senhøst/vinter. Fra 6 m og nedover om sommeren er vannet 10 grader, ved 8 m rundt 7 , ved 10 m 6 før det er 5 eller under fra 15 m og nedover så det er store vannmasser røyen kan trives i hele året. En liten røyesatsing er på planen, så langt har fiske med blink og agn kun gitt horder av abbor på disse dypene.. Og en og annen gjedde som tar abboren på vei opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg som jeg er kommer jeg med letekart jeg også. Mye det samme som Rage, men litt grøvre inndelt. Skulle jeg fisket dette vannet ( på isen) ,ville jeg begynt med å undersøke områdene rundt omkring disse plassene. Med et par, tre heldagsturer til hver plass burde du se hvor det funker best.

ps: det er DETTE som er gøy, å lære seg sine egne vann istedet for å renne rundt i hælene på andre. :)

http://kart.gulesider.no/m/s725x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg som jeg er kommer jeg med letekart jeg også. Mye det samme som Rage, men litt grøvre inndelt. Skulle jeg fisket dette vannet ( på isen) ,ville jeg begynt med å undersøke områdene rundt omkring disse plassene. Med et par, tre heldagsturer til hver plass burde du se hvor det funker best.

ps: det er DETTE som er gøy, å lære seg sine egne vann istedet for å renne rundt i hælene på andre. :)

http://kart.gulesider.no/m/s725x

Helt f****ings enig.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.