Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til valg av ekkolodd


Kenneth Haugland
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte meg et ekkolodd Lowrance Elite 7x i USA for et par år siden og fant ikke ut før jeg kom hjem at dette var uten GPS, men nå er jeg lei av å leve uten GPS på skjærgårdsjeepen min. Ekkoloddet har også feil giver for saltvann, den har den som er beregnet på grunnere vann.

Har sett litt på Lowrance Elite 5 med GPS, så Jula hadde en til 3500 på salg , men ikke med chirp.

De har også en Elite 4 med chirp for 3000 kr (http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektronikk/ekkolodd-kompasser-og-batradioer/ekkolodd-plotter-953156/)

Jeg skal bruke båten til fiske i sjø på vestlandet (Radøy, Øygarden, Fedje)

Såvidt jeg har forstått så koster sjøkart 1700-2500, kanskje greit å få litt større skjerm da? 7" kanskje?

Noen tips?

Endret av Kenneth Haugland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få mange tips ;) Enda flere om du ser litt nedover i delforaet hvor du postet dette, mye er besvart rundt ekkolodd til både 3 og og 20 lapper.

Du snakker om enheter til 3000-3500, er det dette som er budsjett?

Til kart og ekkolodd på samtidig vil 7" være fornuftig. Du skal gjerne kunne se hvor du kjører.

Til fiske hadde jeg ikke lengre greid meg uten frontmontert elmotor. Om dette er noe som står på ønskelisten, så hadde jeg spart litt lengre og heller ventet til jeg hadde et budsjett tilpasset en enhet som også kan styre denne. Da er det to veier å gå Minn Kota som da betyr Hummingbird Helix fra 9" og alle i Onix serien. Eller Motorguide som da betyr Lowrance Elite TI og HDS seriene.

Utifra dette tror jeg det rimeligste stedet å starte er den nye Lowrance Elite TI serien, men vi snakker fort ca 10 lapper da. (Og så kommer motorguide med batteri til 20 lapper etterpå. )

Men det er mitt tips. Jeg startet selv med en Elite Combo for 2 år siden, solgte den nettopp og byttet til HDS. Jeg har en minn kota, men den blir byttet med en Motorguide en eller annen gang i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få mange tips ;) Enda flere om du ser litt nedover i delforaet hvor du postet dette, mye er besvart rundt ekkolodd til både 3 og og 20 lapper.

Du snakker om enheter til 3000-3500, er det dette som er budsjett?

Til kart og ekkolodd på samtidig vil 7" være fornuftig. Du skal gjerne kunne se hvor du kjører.

Til fiske hadde jeg ikke lengre greid meg uten frontmontert elmotor. Om dette er noe som står på ønskelisten, så hadde jeg spart litt lengre og heller ventet til jeg hadde et budsjett tilpasset en enhet som også kan styre denne. Da er det to veier å gå Minn Kota som da betyr Hummingbird Helix fra 9" og alle i Onix serien. Eller Motorguide som da betyr Lowrance Elite TI og HDS seriene.

Utifra dette tror jeg det rimeligste stedet å starte er den nye Lowrance Elite TI serien, men vi snakker fort ca 10 lapper da. (Og så kommer motorguide med batteri til 20 lapper etterpå. )

Men det er mitt tips. Jeg startet selv med en Elite Combo for 2 år siden, solgte den nettopp og byttet til HDS. Jeg har en minn kota, men den blir byttet med en Motorguide en eller annen gang i løpet av året.

Takker for tilbakemeldingen, må innrømme jeg ikke har tenkt på frontmontert elmotor men tror det får vente for øyeblikket.

Mye strøm hvor jeg fisker så vet ikke om en elmotor er kraftig nok heller.

Siden båten i utgangspunket har blitt brukt for lite så tror jeg heller jeg får oppgradere når den tid kommer. Fikk lyst på HDS 7 gen 3, men blir jo litt mer penger.

Tror jeg satser på Elite 5 eller 7 chirp da. Virker som Chirp er verd de ekstra kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Heisann.  Ser dette er en gammel tråd, men syns mitt nybegynnerspørsmål passer godt her.

Vil TM185M kunne detektere fisk ned til 250 - 300 meter, også vise fisk som står på bunnen på slike dybder (havfiske)?

Merket meg Eriks artikkel om TM150M hvor han anbefaler en kvassere svinger til større dyp enn 100 meter.  Ser @erik og andre muligvis løser dette ved å kombinere TM150M med P66 (som tar seg av de større dyp).

Jeg lurer da på om TM185M er god nok alene til å kunne erstatte både TM150M og P66, slik at jeg kan klare meg med denne ene svingeren (TM185M) ned til 250 - 300m, evt. i kombinasjon med StructureScan 3D for optimal nytte på grunnere farvann (0 - ca 80m)?

Eller, er det slik at jeg også med TM185M er avhengig av å også ha en P66 e.l for dyp ned til 250 - 300m?  Og hvis så er tilfelle, er det ikke like greit å da bare kjøpe TM150M, når en uansett må ha en P66 i tillegg?

HVIS jeg må ha tre stk svingere, SS-3D, TM185M (alt. TM150M) og evt. P66, kan dette funke optimalt med en Lowrance HDS 7 - 9 Gen3, eller må jeg kravle hakket opp til Lowrance Carbon?

TIL SIST: Når det gjelder å spare der man kan, kan det lønne seg å kjøpe noe av dette i utenlandske butikker?  Her er TM185M til under kr 7000,- inklusiv frakt.  Toll og moms på import? Og kan forhandleren anbefales? https://www.boemarine.com/products/airmar-tm185-singleband-chirp-no-conn

Endret av MaxMekker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har handlet endel fra Boemarine, og brukt Jetcarrier for frakten til Norge

mener de holder til i staten Maryland, betyr litt  for å unngå amerikansk sales tax (moms) når man bruker Jetcarrier som holder til i New Jersey.

Det er ingen toll inn i Norge på båtutstyr, men moms på alt inkl frakt internt i USA noe jeg synes er merkelig.

Har vær svært fornøyd og anbefaler både Boemarine, og Jetcarrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boe er bra, ikke noe problem å handle der. 

Jeg anbefaler P66 som et supplement til TM150M, men til en TM185 har den ingen misjon lengre. TM150M har såpass vid konevinkel at man får utfordringer med å se bunnstruktur og fisk tett på bunnen, men TM185M har mye smalere konevinkel enn TM150M.

Airmar+konevinkler.png

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, MaxMekker said:

TIL SIST: Når det gjelder å spare der man kan, kan det lønne seg å kjøpe noe av dette i utenlandske butikker?  Her er TM185M til under kr 7000,- inklusiv frakt.  Toll og moms på import? Og kan forhandleren anbefales? https://www.boemarine.com/products/airmar-tm185-singleband-chirp-no-conn

Må betale moms på 25% både av pris og transportkostnader.

1,25 x7000 = 8750.

Ser ramotech har tm185m til 9500,- nå, da er det ikke mye å spare på boe. Kan jo også være kjekt å ha norske kjøpsvilkår.

Endret av Pilk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle tre.  is_620 for tips om Jetcarrier, erik for avklaring om at jeg kun trenger TM185M, og Pilk for tips om Ramotech.  Når det er så lite å spare så er det kanskje bedre å kjøpe hos Ramotech.  Bokmerker Ramoteck, og forøvrig Boemarine som anbefalt forhandler.

Jeg skal utstyre en Antares 580, og har selvsagt lyst på en 9" skjerm, men har også annet jeg skal handle, så dette blir kraftig innhogg i økonomien.  Antar mitt valg står mellom HDS9 Gen3 eller Carbon.  Sikler selvfølgelig etter en Carbon 9, men lurer på om det er verdt pengene i en liten Antares 580.  Hva går jeg glipp av ved å velge enten HDS9 Gen3 eller Carbon 7, i forhold til en Carbon 9?  Og hvor lenge må vi vente før Carbon er i butikkene?

Jeg planlegger nettverk med VHF, MotorGuide, muligvis radar, autopilot, motoravlesning (som jeg kommer på i farten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.