Gå til innhold
Fiskersiden

slukfiske fra land etter torsk, Januar 2016


Espjoh84
 Share

Recommended Posts

slukfiske fra land etter torsk, Januar 2016

Er selv "ny interessert" fisker. Har fisket noe på Krok/Svelvik. Fått både makrell og torsk i senere tid. Makrell har jeg fått på alle sluk mer eller mindre, torsken virker noe mer sær. Tok en på gul/rød sluk med gul jigg hale.​Dette var desember.

Er det noen med mer erfaring en meg, som kan fortelle om det er noe sesong for torsk/makrell akkurat nå? Er relativt kaldt ute så er lite fristende å stå ute i flere timer om det ikke er noe håp. Har jo lest at makrellen stikker på ferie når det blir for kaldt og at torsken blir mer aktiv nærmere land.

Tenkte å forsøke å fiske litt til uka, da etter torsk. siden sluk med jigg hale funket er det fremgangsmåte, men har også kjøpt slik Gulp mark som visstnok gir fra seg en del lukt, er dette noe torsk biter på?

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute for noen dager siden, var ikke torsk jeg var ute etter, men fikk 2 ok torsker, disse tok på bunnmeite med sild som agn.

Antar at hvis jeg hadde gutset en liten time til så hadde jeg klart å få 5-6 stk, ettersom det tok seg opp jo senere det ble.

Min erfaring med Gulp er at noen ganger er det fantastisk, og andre ganger er det likegyldig om du bruker det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det Eivind skriver! Jeg endte også opp med et par fine torsker på tur for et par dager siden, der jeg fikk en på bunnmeitet makrell og en på jigg, denne fisket inn sakte langs en dyp kant langs land. Jeg har også hatt god erfaring med gulp sin børstemark og dratt et lass med torsk som bifangst på jakt etter sjøørret på vinteren og vårparten, dette på relativt grunne plasser.

Med andre ord er det absolutt mulig å få torsk i januar, med både det ene og det andre i enden av snøret, det gjelder bare å kle seg godt og ha litt tålmodighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er særlig sjanse for å sette seg fast i bunnen har jeg god erfaring med å la sluken hvile på bunnen innimellom. Torsken merker at noe dunker i bunnen og kommer svømmende.

Av farger er gul en vinner til torsk i kulden. Bruker mye billigsluker jeg finner på bensinstasjoner. Syke farger og pussig gange virker på vintertreg torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine tips over her :)

Har hatt gode resultat med agnfiske samtidig som jeg har fiske aktivt. Føler at agnet trekker til seg en del torsk og de som ikke vil ha agn går ofte etter noe mer bevegelig. Sandeel har da vært min preferanse, spesielt "tequila sunrise" har vært suksessfullt i de kalde månedene. Har som regel funket best med sakte fiske langs bunnen (silk som nevnt over).

Men fisker man med to stenger er det alltid fare for at det slår til samtidig og ta kan det være litt krunglete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge napp og nytt er i alle fall deres huggtabell basert på månens posisjon. Tidevannet er aldri likt over hele landet. Dermed hadde en tabell basert på tidevann vært totalt nytteløs på landsbasis.

Hva er tidevannstabellene basert på, tror du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidevannet er styrt av månen ja. men tidevannet er jo ikke likt på landsbasis. Dermed blir også huggtabellen totalt nytteløs med tanke på tidevannet.

Men man må jo også tenke på at huggtabellen skal ha en funksjon i ferskvann. Og der er i alle fall ikke tidevannet et tema.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.