Gå til innhold
Fiskersiden

Det må være litt flaut, selv for en rik kjendiskokk......


 Share

Recommended Posts

helt enig med Morten Størksnes her. Helt greit å lage et matprogram hvor det serveres laks, og Viestad selv sier jo at det var hans fokus, men her virker det som om han likevel har blandet kortene. Og da er kritikken på sin plass. Integritet har blitt stadig mindre viktig i dagens samfunn, den er vel omvendt proporsjonal med pengesummene næringslivet er villig til å bestikke folk med...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles ikke bestikkelser, det kalles "produktplassering". Begrepet dekker å sette et produkt inn i en ramme hvor det ikke hører hjemme (slik som her), og der produktet settes inn i en ramme hvor det kan tenkes å høre hjemme (slik som i Alt om Fiskes artikler hvor forfatteren er ProStaff for et eller annet det tilfeldigvis er bilde av i artikkelen.)

Man har funnet ut at folk er så mette av tradisjonell reklame, at den må plasseres i noe som tilsynelatende har redaksjonelt innhold for å få ønsket effekt. Konsekvensen av dette er den objektive journalistikkens død. Litt trist i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har funnet ut at folk er så mette av tradisjonell reklame, at den må plasseres i noe som tilsynelatende har redaksjonelt innhold for å få ønsket effekt. Konsekvensen av dette er den objektive journalistikkens død. Litt trist i grunnen.

---

Det er ikke bare litt trist, det er en slags falliterklæring. Alt og alle er til salgs. Kan ikke en gang stole på fagfolk lenger, for også de er kjøpt og betalt. Ja, også jeg er drittlei den tradisjonelle reklamen. Men den subtile "produktplasseringen" er jeg enda mer provosert av... og Viestad er i godt selskap. Ser at nesten hver eneste aktør som lager matprogrammer på TV og/eller har egne matblogger sliter med å være tydelige, og markere at de er kraftig sponset av en eller annen produsent, enten det er produsenter av kjøkkenmaskiner, kniver eller smør... eller O-laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Det er ikke bare litt trist, det er en slags falliterklæring. Alt og alle er til salgs. Kan ikke en gang stole på fagfolk lenger, for også de er kjøpt og betalt. Ja, også jeg er drittlei den tradisjonelle reklamen. Men den subtile "produktplasseringen" er jeg enda mer provosert av... og Viestad er i godt selskap. Ser at nesten hver eneste aktør som lager matprogrammer på TV og/eller har egne matblogger sliter med å være tydelige, og markere at de er kraftig sponset av en eller annen produsent, enten det er produsenter av kjøkkenmaskiner, kniver eller smør... eller O-laks.

Takk for at du minnet meg på denne:

"Meeeeeeeeeeeeelaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange!"

*bankehuetiveggen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rage. akkurat den du nevner der ER jo faktisk en ren melange reklame da :)

Piscator. Dette gjelder jo ALLE typer programmer i grunn. Hvor mye reklameres det for Bergans i 71 grader nord f.eks?

ALLE sponsorer krever en form for reklame i gjengjeld. slik har alltid sponsor progammet fungert, og kommer alltid til å være slik :) Det hadde vært vanskelig for en sponsor å pøse inn penger i noe uten å fått noe tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piscator. Dette gjelder jo ALLE typer programmer i grunn. Hvor mye reklameres det for Bergans i 71 grader nord f.eks?

ALLE sponsorer krever en form for reklame i gjengjeld. slik har alltid sponsor progammet fungert, og kommer alltid til å være slik :) Det hadde vært vanskelig for en sponsor å pøse inn penger i noe uten å fått noe tilbake.

---

produktplassering er en ting, det er OK hvis det på forhånd informeres om. Og i tilfellet 71 grader Nord blir det vel opplyst om at Bergans sponser programmet. Men ingen i det programmet driver reklame for Bergans direkte eller indirekte i programmet ut over at det blir informert at Bergans sponser deltagerne med utstyr og at seerne kan se Bergans-produktene i bruk? Det er vanskelig å unngå. Men blir noen av deltagerne, eller programleder, sponset av Bergans, ut over levering av utstyr? Det hadde blitt annerledes. Hvis feks programleder Stiansen hadde blitt betalt av Bergans, og gått god for Bergans sine produkter i programmet, så hadde han begått samme feil som Viestad. Men det har så vidt meg bekjent ikke skjedd. Så kan man naturligvis si at linjene her er uklare. Siden Bergans sponser TVNorge, og TVNorge betaler lønnen til Stiansen, er han likefullt indirekte betalt av Bergans, eller...?

og for øvrig, produktplassering eller ei, 71 grader Nord er kanskje det beste reality-programmet, og Tom Stiansen er en dyktig programleder. Steike for et flott land vi bor i, og for noen fantastiske friluftsopplevelser vi kan ha her. Vi har all grunn til å føle oss privilegerte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye Bergans sponser med vet jeg ikke noe om. Men kan fort være langt utover utstyret. Men en ting som er sikkert er at salget av Bergans produkter har skutt i været etter dette programmet. Man kan jo da bare spekulere i hvorfor "alle" absolutt skal ha Bergans sånn plutselig :) I bunn og grunn kan man si at tv Norge går god for produktene, da de bruker de i ekstreme situasjoner. I alle fall fra en seers ståsted.

Hvor mye reklame det er for et sponset produkt varierer nok veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audiosan, det er jo ikke slik at all reklame i form av produktplasering er en vederstyggelighet.

Synes du blotter deg selv litt ved å likestille 71 og Viestads program i denne sammenhengen.

Forholdet mellom 71 og Bergan er grundig avklart overfor publikum. I tilegg er det snakk om å selge inn tursko, dunjakker og lignende. Uproblematisk.

I det omtalte programmet med Viéstad er det der i mot et langt mer diffust forhold mellom programmleder og sponsor.

Problematisk.

I tillegg kommer det som vel er det faktiske problemet (og som du heller burde brukt energien på), problemene rundt næringa og hvordan den blir fremstilt i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritim. Nå tror jeg du har misforstått mine innlegg totalt. For min del kan de reklamere så mye de vil. Jeg er da fullt klar over at det må være slik ved sponsing.

Og dette startet ikke med saken i linken. Men med den meningen at det var snikreklamer i alle matprogrammer og mat blogger. Det jeg sier er at det er slettes ikke kun i disse tilfellene. men i ALLE tilfeller der sponsing er innblandet.
Jeg har aldri nevnt et ord om den linkede saken eller den næringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir som å kalle noe den beste formen for kreft.

---

he he...

nå er det jo faktisk visse kreftformer som er lite farlige. Så ja, det fins den "beste" form for kreft. Ofte handler jo livet om å velge det minste ondet. Joda, reality programmer stinker generelt, men hvis man ser bort fra konkurranseaspektet og alt det teite spillet, så er det jo utrolig mye fint friluftsliv deltakerne må gjennom i 71 grader Nord. Og vi seere får se mye fin norsk natur, av og til steder man selv har vært. Det kan jo gi inspirasjon til eget friluftsliv. Men det burde vært mer fisking i programmet. De overeser jo nesten fullstendig det mest attraktive friluftslivet av de alle... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.