Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøisfiske på hjemmebane


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Fiskeåret er i gang for alvor, og hele tirsdagen ble brukt på fjordisen her hjemme. Det er ikke hvert år det er så kaldt at det blir trygg is her på våre kanter, men nå har det vært minusgrader lenge, og da går naturen sin gang. Sjøisfiske er spennende saker, for en vet aldri hva som kan dukke opp. Her inne som vi fisker har en likevel en viss pekepinn, spesielt siden Jan, Dan og Erling tjuvstartet årets sjøisfiskesesong allerede i helgen. Da gikk det mye i lyr, lange, hvitting, knurr og taggmakrell, så det var disse artene Jan og jeg antok kom til å dominere også denne tirsdagen.


Det fikk vi for så vidt rett i, men det var helt i orden, det. Tidlig på året synes jeg nemlig det er viktigst å komme skikkelig i gang, og få kjenne litt hyppig aktivitet i stengene. I forrige uke hadde Torbjørn og jeg oss en kjapp og iskald tur på Bonten noen timer, med noen paler og en knurr som eneste resultat. Jeg var også på sjøen et par timer for å kjøre batteriet opp litt etter 14 dager med minusgrader, og da gjorde jeg et par slepp på dypet. Dette resulterte i to små brosmer. Noen skikkelig fisketur har det derimot ikke blitt siden Skogseid grytidlig i januar, så det var godt å komme seg ut på en heldagsøkt denne flotte vinterdagen.


Fisketuren og fiskemetodene vi brukte er oppsummert i denne videoen, så jeg skal bare ta et helt kjapt, skriftlig sammendrag. Vi fikk mye fisk fordelt utover det aller meste av dagen. Til sammen havnet 13 forskjellige arter på isen: Lyr, lange, brosme, hyse, sei, hvitting, knurr, rødnebb, sypike, makrell, taggmakrell, sjøørret og ål. Største landede fisk var kanskje tre kilo, men Jan mistet også et svært drog like under isen. Taggmakrellen var virkelig i støtet, og vi måtte til slutt bare gi oss. Selv perset jeg først med en fisk på 720 gram og siden med en på 750. All in all en knalltur.


Sj%25C3%25B8%25C3%25B8rret.jpg


IMG_9664.JPG


IMG_9673.JPG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig is! Bedre enn her på østlandet. Fin video. Blir det mye av det framover? Kult isåfall.

Rimelig surt med den Jan mista. Noen ide om hva det kan ha vært?

Vil anta at det var en stor lange eller torsk, og det var virkelig en voksen fisk. De stengene Jan bruker er solide til isfiskestenger å være, og det tok sikkert et halvt minutt før han fikk løftet den fra bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.