Gå til innhold
Fiskersiden

Feste-brakett for Cannon downrigger


ronlaastro
 Share

Recommended Posts

Jeg skal montere brakett (se bilde under) til en Cannon DigiTroll Downrigger på et 22mm rekkerør. Jeg får ikke plassert braketten over en vertikal del av rekka, noe som ville forhindret vridning. Det er nok betydelige krefter i sving som krever en solid forankring av braketten. Noen som har et forslag til hvordan jeg kan forhindre vridning på en galant måte?

Brakett Cannon pdf.pdf

Endret av ronlaastro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik og takk for innspill :-)

Jeg har vært inne på det samme, spesielt fordi bredden på rekka bare er litt bredere enn braketten blir (som blir 22mm rør + 5mm plate + 5mm plate). Det som kompliserer litt er at båt-siden (utsiden) knekker litt i flere plan, noe som gjør det vanskelig med ikke formbare materialer som syrefast stål. Dersom det hadde vært mulig å bruke noe knallsterkt kompositt materiale som jeg kunne tilpasse båt-siden forsiktig med en fres el stemjern for så å feste platen med bolter til braketten og lime til skrogsiden på begge sider med Sikaflex (vil helst unngå gjennomgående bolter).

Noen som vet om det finnes komposittplater (helst hvite) å få kjøpt til slikt formål??

Svært takknemlig for alle gode råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Cannonbang og takk for informasjon :mobile:

Jeg er på jakt etter et par slike fester som base for en orginal Cannon rekkerør-brakett som skal huse en DigiTroll 10 TS. Da får jeg løftet orginalbraketten slik at den ikke kommer i konflikt med rekka under røret.

Har heldigvis en TESS butikk i nærheten. Sjekker der først.

Takk igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva rekkerørsfeste på bildet under heter, evt hvor jeg kan få kjøpt slike??

Dette er Hydroscand sine polypropylene klemmer.

Du bør dog bruke dei som er i polyamide i steden (dei er svarte) som er mye meir stadige og gir seg ikke så lett (eg i kompositt).

Jeg har bestillings-nummer på disse, på alla dim som ønskes hvis der er noen ønskemål om dimmensjoner?

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flyfishing for Salmon,

Takk for gode råd vedr rør-klemmer. Jeg vil prioritere robuste løsninger så rådet ditt vedr. polyamid klemmene er interessant. Jeg har allerede kjøpt 2 av klemmene abbor anbefalte. Disse fantes bare til 25mm rekke-rør, så jeg måtte kjøpe noen bøssinger til 22mm rør i tillegg. Nawa klemmene ser ut til å være av plast, så jeg er litt usikker på om disse vil være robuste nok, samt at bøssingen muligens kan påvirke friksjonen/evnen til å motstå vridning (økt friksjon ville vært bra :-) .

Jeg velger derfor å lytte til rådet og vurdere Hydroscand sine polyamide klemmer også.

Har du anledning til å sende meg bestillingsnummer på disse. Har som sagt tenkt å montere 2 av dem som base for en Cannon Downrigger brakett pdf.gif Brakett Cannon pdf.pdf .

Takk for hjelpen, kunnskapen på slike forum er til uvurderlig hjelp :-)

Endret av ronlaastro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Hydroscand sine polypropylene klemmer.

Du bør dog bruke dei som er i polyamide i steden (dei er svarte) som er mye meir stadige og gir seg ikke så lett (eg i kompositt).

Jeg har bestillings-nummer på disse, på alla dim som ønskes hvis der er noen ønskemål om dimmensjoner?

Hei Flyfishing for Salmon,

Takk for gode råd vedr rør-klemmer. Jeg vil prioritere robuste løsninger så rådet ditt vedr. polyamid klemmene er interessant. Jeg har allerede kjøpt 2 av klemmene abbor anbefalte. Disse fantes bare til 25mm rekke-rør, så jeg måtte kjøpe noen bøssinger til 22mm rør i tillegg. Nawa klemmene ser ut til å være av plast, så jeg er litt usikker på om disse vil være robuste nok, samt at bøssingen muligens kan påvirke friksjonen/evnen til å motstå vridning (økt friksjon ville vært bra :-) .

Jeg velger derfor å lytte til rådet og vurdere Hydroscand sine polyamide klemmer også.

Har du anledning til å sende meg bestillingsnummer på disse. Har som sagt tenkt å montere 2 av dem som base for en Cannon Downrigger brakett pdf.gif Brakett Cannon pdf.pdf .

Takk for hjelpen, kunnskapen på slike forum er til uvurderlig hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sent om sider, her er bestillings nr på klemmene:

5390-64-22, PLK422 (gruppe 4). Du treng to stk for å danne en koplett klemme. Ev treng du også en topplate/mothåll for å kunne dra fast klemmen på en bra måte og for best hållfasthet. En topplate per to klemmehalver.

topplaten (syrefast) het 5391-74-02

I tillegg til disse klemmene treng du også M6 bolt. Unbrako er dei beste inkl Nylock muttrer. Hydroscand har boltene og du kan bestille disse samtidlig med dei andre tingene

Boltene het 5397-06-50 (er 50 mm lang

5397-07-60 (er 60 mm lang)

Disse er syrefaste (A4/316 stål)

Treng du lengre bolt en disse må du kanskje vende deg til noen annen, men hør først med Hydroscand.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent om sider, her er bestillings nr på klemmene:

5390-64-22, PLK422 (gruppe 4). Du treng to stk for å danne en koplett klemme. Ev treng du også en topplate/mothåll for å kunne dra fast klemmen på en bra måte og for best hållfasthet. En topplate per to klemmehalver.

topplaten (syrefast) het 5391-74-02

I tillegg til disse klemmene treng du også M6 bolt. Unbrako er dei beste inkl Nylock muttrer. Hydroscand har boltene og du kan bestille disse samtidlig med dei andre tingene

Boltene het 5397-06-50 (er 50 mm lang

5397-07-60 (er 60 mm lang)

Disse er syrefaste (A4/316 stål)

Treng du lengre bolt en disse må du kanskje vende deg til noen annen, men hør først med Hydroscand.

Tusen takk for super detaljert informasjon "Flyfishing for Salmon". Jeg fikk tak i alt jeg trengte og er klar for å starte monteringen så snart båten ankommer.

Takk igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Kan vel trygt si at jeg lurer på det meste når det gjelder trolling, men har virkelig lyst til å prøve meg. Vil gjerne gjøre tingene riktig fra starten av. Har kjørt inn en del utstyr, men det gjenstår å forsterke rekka der Cannon riggen skal stå. Jeg "snakket" med Maskinisten her på forumet som ga mange gode råd (han har samme båt, Askeladden P66W). Når alt er klart teknisk kommer nok behovet for å lære seg ulike teknikker, utstyrsvalg under gitte forhold osv...

Da kommer det nok flere spørsmål fra en lærevillig novise... :mobile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.