Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Haugalandet i vinteren


Hubi
 Share

Recommended Posts

Hei,

jeg er nytt her i forumet. Jeg heter Hubert, er på 40 år gammel og bor på Karmøy. Jeg har flyttet fra tyskland til Norge siste år (pga av dette ber jeg for unskyllt for dårlig Norsk ;) ).

Siden tre måneder fisker jeg med fluen, meste del i sjøen etter sjøørret. Men i siste tiden fanger jeg ikke sjøørret her. Vet noen hvor sjøørreter finnes i vinteren i haugalandet? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg var ofte til Tysværvåg, men det synes helt dødt på tiden. I Grindafjorden er is på overflaten. Jeg vil prøve i denne fjordene. Hva tenker du om strandene på Karmøy?

Jeg har ikke fisket der om vinteren selv, men fått sjøørret der om sommeren. Vatsfjorden ved Åmsosen kan være bra om vinteren men det er litt langt å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har parkert langs veien der det går an og gått noen hundre meter ned til sjøen.

Takk! Vil sjekke det kanskje nesten helg.

Et spørsmål etterpå: hva er lov med parkering i Norge? Som en tysker vet man, at man få ofte problemer med politiet når man parkerer ikke på skiltet parkeringsplasser eller langs veien? Hvordan er det i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Vil sjekke det kanskje nesten helg.

Et spørsmål etterpå: hva er lov med parkering i Norge? Som en tysker vet man, at man få ofte problemer med politiet når man parkerer ikke på skiltet parkeringsplasser eller langs veien? Hvordan er det i Norge?

Det går fint her i Norge på veier som ute på Nes langs Skjoldafjorden. Bare pass på at du ikke står ute i kjørebanen, men utenfor veien. Da går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fisket der om vinteren selv, men fått sjøørret der om sommeren. Vatsfjorden ved Åmsosen kan være bra om vinteren men det er litt langt å kjøre.

Er vell ikke helt klokke rent å fiske i en fredningssone ?????

Sjekk ut via dette kartet : http://www.temakart-rogaland.no/ Gå på høyre side velg kyst/fiskeri og så huk av for fredningssoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke helt klokke rent å fiske i en fredningssone ?????

Sjekk ut via dette kartet : http://www.temakart-rogaland.no/ Gå på høyre side velg kyst/fiskeri og så huk av for fredningssoner

Sør for fyret på østsiden går det fint i vinter: http://www.temakart-rogaland.no//share/b8ad9918e0c3

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei wow, dette kartet er veldig interessant! Det betyr, at det er forbudt å fiske i denne fredningssoner? Jeg ser, at jeg har fisket mange ganger i en fredningssone, med jeg har ikke vet det (Årabrotkilen)....Hvordan ser det ut i soner, hvor elver går inn i sjøen og der er ikke fredningssone? Jeg tenker om Stavastranden, for eksempel. Gjelder der 100m fra elva?

Endret av Hubi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei wow, dette kartet er veldig interessant! Det betyr, at det er forbudt å fiske i denne fredningssoner? Ja etter anadromefisker. Jeg ser, at jeg har fisket mange ganger i en fredningssone, med jeg har ikke vet det (Årabrotkilen)....Hvordan ser det ut i soner, hvor elver går inn i sjøen og der er ikke fredningssone? Som regel 100 m viss ikke annet er oppgitt Jeg tenker om Stavastranden, for eksempel. Gjelder der 100m fra elva? Ja 100 m

Og etter 1 Mars til 30 April er det fredning på innsiden av Kårstø. Det gjelder da alle fjordarmene innen for på nordsiden.

Her er loven :

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-431

Så da er det mer begrensninger i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fredning i Vatsfjorden:

Ser det står folk å fisker etter laks/sjøaure på Hatteland-kaien hele våren/sommeren.

Dette er innenfor 100m-sonen for Åmselva.

Iflg. forskrift så er dette lovlig så lenge elva er åpen for fiske, men Åmselva har vært stengt for all fiske i 5-6 år nå.

Er det korrekt å tolke dette som ulovlig fiske da?

Lars.

Sør for fyret på østsiden går det fint i vinter: http://www.temakart-rogaland.no//share/b8ad9918e0c3

:)

Og etter 1 Mars til 30 April er det fredning på innsiden av Kårstø. Det gjelder da alle fjordarmene innen for på nordsiden.

Her er loven :

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-431

Så da er det mer begrensninger i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fredning i Vatsfjorden:

Ser det står folk å fisker etter laks/sjøaure på Hatteland-kaien hele våren/sommeren.

Dette er innenfor 100m-sonen for Åmselva.

Iflg. forskrift så er dette lovlig så lenge elva er åpen for fiske, men Åmselva har vært stengt for all fiske i 5-6 år nå.

Er det korrekt å tolke dette som ulovlig fiske da?

Lars.

Jeg har forstått at de lokale fredningssonene i Rogaland gjelder året rundt inntil annet vedtak gjøres? Ang. fredningen innenfor Tungenes-Kårstø så har jeg stilt spørsmål til fylkesmannen hvorfor Lysefjorden, innenfor broa er unntatt her. Hvorfor ikke også Skjoldafjorden som har en stor bestand av sjøørret? Har Lysefjorden en større bestand som tåler beskatning hele året? Har ikke mottatt svar. Kommer til å purre på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at Vatsfjorden har Fredningssone og ikke Forbudssone.

For Fredningssone gjelder følgende:

§ 2.Fredingssoner

Frå og med 15. april til og med 15. oktober gjeld særskilde reglar for fiske i sjøen innanfor fredingssonene omtala under § 4. Berre slikt fiske som nemnt under er tillate.

Frå grensa mellom elv og sjø og ut til ein avstand på 100 m:

- Fiske med stong eller handsnøre frå land i den tida fiske er tillate i elva. - Fiske etter ål med tradisjonelle reiskapar.

Utanfor ein avstand på 100 m frå grensa mellom elv og sjø til yttergrensa for fredingssona:

- Fiske med setjegarn etter andre fiskeslag enn anadrome laksefisk, når garna er sette slik at overtelna til ei kvar tid er minst 5 m under havoverflata. - Fiske med tradisjonelle reiskapar etter krabbe, hummar og ål, samt fangst av leppefisk med ruser. - Fiske med stong eller handsnøre. - Med unntak av fredingssonene utanfor Høleåna, Fossandåna, Espedalselva, Dirdalselva og Frafjordelva er det opna for fiske med landnot eller nøter på minst 150 m lengde og 30 m djupne etter sild, brisling og makrell, når reiskapen blir sett ut av fiskarar oppførte i fiskarmanntalet, blad B, og frå fartøy som er registrerte i merkeregisteret for norske fiskefartøy, jf. lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven).

Slik jeg ser det er det lov å fiske i Fredningssonen, hvis du holder deg innenfor reglene ovenfor.

Mitt spørsmål gjaldt fiske innenfor 100m-sonen for Åmselva:

Tolker jeg det riktig at stangfiske innenfor 100m-sonen er ulovlig (mellom 15/4 og 15/10) så lenge elva er stengt for fiske?

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg årets første fisk og første fisk med ny stengen. Det var en sjøørret på 40 cm, men en støing. Uheldigvis måtte fisken avleves, fordi kroken var dypt i gjellene og fisken blødde sterk, så var der ingen overlevelsessjanse. Fikk den opp i Tysværvågen i en grunnt vik ved straumen på hoovershrimp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.