Gå til innhold
Fiskersiden

Røykeovn


Ansats
 Share

Recommended Posts

hørte en enkel løsning en gang men vet ikke om det funker. det du trenger da er 1stk ved ovn

10-20 meter rør og ett kasert kjøleskap :-) (selvfølgelig kald røyking )lag hull i kjøleskapet tre inn rør og monter til ovn med helling opp til kjøleskap.Hvor lang tid det tar vet jeg ikke men det er vell bare og prøve seg fram vil tro ca 8-10 timer. Du kan jo prøve denne og let mee know if it woork`s :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet alternativ, er å grave ned røret i bakken, og lage en tre kasse å henge fisken i.

Har sett noen som har laget dette, og det ser helt greit ut.

Litt bedre å ha en tre kasse stående i hagen, enn ett kassert kjøleskap[ :) ]

varmrøyking, vet jeg ikke mye om, men et stort stabbur, vil nok gjøre susen, men blir litt arbeid å sette opp.

Eller er jo gamlemåten fremdeles brukbar(henge i skorstein), samt at røykovner alla abu røyken meget bra, men tar lite fisk i slengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du bommer "litt" Carl... Vanskelig å få tempen opp i 78-82 grader i et stabbur uten å tenne på det [ :) ]. ABU-røyken er bra dersom fangsten skal fortæres umiddelbart etter røyking, men det er alt for varmt i den til å få et godt og holdbart resultat! Her blir jo fisken kokt i sitt eget fett med litt røyk i lufta, men som sagt ok resultat når du spiser den med en gang. Du får sende meg en pm Ansats så skal jeg forklare deg en god del om røyking av fisk. Det er ikke så vanskelig når man bare kan det...[ :D ][ :D ][ :D ] Ja forresten, velkommen hit til forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo finnes en løsning som gir begge deler (kald og varmrøyk?

hva hvis du har en ovn du fyrer i, og to kasser med ett rør hver, kan du jo plassere dene kassa 15-20 meter unna og den andre en meter unna(eller oppå?) bytt kasse og rør etter hvordan du skal røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mulig å få til en kombinasjon! Et tett skap av metall eller tre med et rør på 3-5 meter fra en ildplass og en tilsvarende med et rør på 1/2 meter til varmrøyking. Da har du muligheten til å kombinere varm og kaldrøyking i samme skap. Jøtul 602 ovn er glimrende å bruke som ildplass for da får du justert trekken som igjen avgjør tempen i røykkammeret. Dette er veldig viktig for et topp resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Her ordner man fisken, salter den og tar den opp etter 12 timer. Henger den til tørk, og neste dag bruker hele ettermiddagen til å passe på røykeprosessen - for så å oppdage at det bare er LETT majones i kjøleskapet når man er ferdig.

Nå har ikke jeg så ****** mye peiling på røyking av fisk, men er det ikke en uskreven regel med 1 døgn i salt pr. kg. fisk? Bestefaren min mener det å han lager utrolig god røykefisk..correct me if I'm wrong!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er tegningen. Det er såre enkelt å sette sammen. Røykhuset kan f. eks være et gammelt skap eller lignende. Til ovnen har jeg brukt et gammelt oljefat. Røret er 150mm spirorør. Det viktigste er at man ikke bruker materialer av plast eller lignende. Kun tre og metall. Treverket i røykkammeret må være ubehandlet på innsiden. Altså ikke noe olje eller lakk eller maling. Jeg har også borret et lite hull rett over der røykrøret kommer inn, hvor jeg stikker inn et steiketermometer. Dermed kan man passe temperaturen nøye. Merk at dette er et røykeri for kaldrøyking Et varmrøykeri er ganske forskjellig, og jeg vet ikke hvordan man lager et kombinasjonsrøykeri. Jeg kan poste tegning til varmrøykeri dersom noen er interessert i det

160620050815Yd6lFhQh6yrzQ9iUbs.jpg?11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke tegninger til dette. Du trenger kun to ting: en stor gryte med lokk og en varmekilde.. I bunnen av gryta legger du flis og spon, oppå der legger du en rist, og på risten legger du maten. Legg på lokk og fyr opp under gryta. Røykingen er ferdig i løpet av 20 min. til en time. En egnet varmekilde er f. eks et lite gassbluss. Det kan være en fordel å legge litt aluminiumsfolie under fisken, men pass på at røyken kommer skikkelig til, så ikke pakk inn maten eller dekk hele risten med folie. Hvis du har skikkelig god avtrekksvifte, kan du gjøre dette direkte på komfyren, men jeg tror nok jeg anbefaler å gjøre dette utendørs.

Dette er oppskrift på den enkleste formen for varmrøykeri, men som tross alt er litt bedre og mye billigere enn abu-rök. Jeg har tegninger på profft varmrøykeri også, men det er en del arbeid å snekre sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.