Gå til innhold
Fiskersiden

Sirkelkrok


Eikehaug
 Share

Recommended Posts

Hei! Er temmelig ny i meitefiske, så har mye å lære. Fikk meg noen sirkelkroker fra ebay for noen dager siden, og fikk meg en liten tur ut for å prøve de på et glide tackle. Fisket på ca 50 meter med reke og makrell som agn. Fikk en del knurr og noen små torsken. Men problemet er at kroken (5/O) ble svelgt av alle fiskene! Hva gjør jeg feil? Tilslag? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pussig, er du sikker på at de faktisk er sirkelkroker?

Legg ut bilde ?

Men hvis du venter altfor lenge slik at fisken svelger og begynner¨å fordøye agnet vil det være nede i magen.og hvis du drar en anelse hardt vil kroken snu seg i halsen. Kan være der det skjer.

Noen fisk tar uansett så grådig at det ikke er noen vei utenom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen kystmeiter, men når jeg meiter bruker jeg ofte sirkel (Owner Mutu Light) og har opplevd flere ganger at fisken har svelget så det holder. Felles for alle disse gangene er som Ølgylt sier at det har vært usedvanlig grådige fisk (eller en usedvanlig sløv fisker) så fisken har hatt kroken langt nede i halsen eller helt nede i magen. Men i forhold til antall perfekte krokinger i munnviken er andelen ubetydelig. Dvergmalle er en jæ... på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til sirkelkroker, liker jeg å holde krokfortommene så korte som mulig, gjerne 20-30cm maks. I kombinasjon med et fast tackel (paternoster og lignende) vil fisken i de fleste tilfeller bolte seg selv mot søkkevekta.

I samme slengen skal det nevnes at til kystmeite etter kveite og piggskate er det mange ganger temmelig effektivt med glidetackler med sirkelkrok gjennom leppa på agnfisken. Begge artene har en tendens til å plukke opp agnet på bunnen og svømme avgårde med det. Kroken settes når fisken stopper. Det er ytterst sjeldent kroken ikke sitter der den skal.

Når det gjelder torsk, har sirkelkrok lite nytte for seg. Den sluker uansett. Jeg foretrekker heller J-krok, og raske tilslag - uavhengig av størrelsen på agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.